– Ballerinan är den mest lyckade kvinnan enligt Freud, så sann i sin kvinnlighet, berättar Robert Fux för QX.
Han och Carolina Frände har skapat ett balettverk och de påstår dessutom att Freud inte är död.
– Inte alls. Gubben lever, i allra högsta grad! Han har bara turnerat runt med sin anatomiska teater och analyserat kvinnor sedan sin påstådda död 1939 och nu har turnén kommit till Kungliga Operan i Stockholm. Fjorton föreställningar där han kan gå loss hur enkelt som helst och kategorisera, inordna och klassificera. Tror han iallafall…
Freud är känd för sina teorier kring penisavund och sitt kokainmissbruk. Hur mycket kön kontra otillåtna substanser kommer Operans föreställning handla om?
– Ja alltså, mycket kön blir det iallafall från början till slut, en enda tät snårskog av dansande snoppar och snippor. Freud är ju besatt av detta eviga tjat om kön! Vi har låtit bygga den största träkonstruktion Rotundan nånsin har huserat på Operan som en lekstuga åt honom. Det är verkligen extra allt, med flotta hovkapellet som spelar bland publiken, kostymavdelningen som har fått gå loss med hundratals meter tyll och sen 96% luftfuktighet i lokalen så att ballerinorna ska kunna överleva. Kokain ingår inte i biljettpriset, men det borde väl vara lätt att hitta på Café Opera två trappor ner i samma hus om någon vill göra en egen tolkning av Freud? Själv drivs jag framåt med endast vätskeersättning, färsk frukt och tre påkläderskor som bränsle.

Hur känner du inför uppgiften att gestalta Freud?
– Det blir en efterlängtad utflykt från kära Kulturhuset Stadsteatern där jag bor annars. En liten klassresa från ruffa Sergels Torg till de flotta kvarteren mittemot Slottet. Det känns som en slags exkursion in i en ganska sluten värld av bladguld, hovloger, premiärdansare och svällande suspensoarer. Jag är ju delvis uppvuxen i Wien, så egentligen känns det lite som hemma. Freud är en maktman, en platstagande representant för den manliga blicken som blir spännande att gestalta och låta krocka med ballerinorna. Man-drag skulle jag nog vilja kalla det!
Vad har varit mest utmanande?
– Alla osynliga hierarkier och ibland ganska dammiga traditioner som sitter i väggarna på Operan, men efter två års arbete med verket har vi lärt oss att navigera rätt genom korridorerna i våra försök att släppa in nytt syre. Det är en fantastisk plats fylld av kunskap som jag hoppas kunna arbeta på igen i framtiden. Om inte annat i växeln om allt skiter sig, jag var en gång i tiden en väldigt hängiven växeltelefonist!
Hur kommer ett operabesök förändra livet utifrån er föreställning?
– Ingen kommer gå därifrån utan att imponeras av ballerinans hantverk och hennes berättelse om vad det kostar att uppnå sin dröm. Det är hon som har huvudrollen, utan tvekan. Med en stor dos passion, kärlek och några rejäla nypor normkritik strösslat över en Freud som går bananas i sin turnerande varietéteater blir det något som aldrig visats förut på Kungliga Operan!

Spelas under perioden 6 – 23 maj kl 18. Rotundan Operan.