QX.se GayMap Qruiser.com Shop
ADON
Daddy needs a spank
Fag For Real
Mingel i svartvitt
General
SUPERDIETEN
Tompalicious
Ägd antastare!
Alexis Transsexue…
Framtidsplaner...
En hivdivas bekän…
Smittfri men fortsatt tufft fö…
Maria Hansson Nie…
Ingen har rätt att kränka andr…
En bögjävels betr…
Uppföljning, del 1 ”När DN mör…
jonvoss
Äntligen kan förvirringen reda…
DJ KATJA GUSTAFSS…
Fantastisk fest
SEXPERTERNA
Kinky-semester?
Wheelboy's up…
Livet är som en schlager för m…
Majs
Bandy
QXPrideTour
Mingelbilder
Inside My Head
sexig kille

QX.se - Senaste nytt för dig som är bög, lesbisk, hbt eller queer
Sveriges största Gaynyhetssajt
– över 90.000 besökare per vecka!
Måndag 2 maj 2016
QX Maj!
Läs QX
Maj 2016 här
Tidningen QX | Annons | Info | Arkiv



Endast 110 sålda biljetter:


HBT-kryssningen "Pride on Water" ställs in

SVERIGEHBT-kryssningen Pride on water,
 som skulle lämnat Tegelvikshamnen i slutet på november, blir inte av. För drygt en vecka sen hade bara 110 personer köpt biljett till fartyget Cinderella, som rymmer 2500. Nu marknadsförs turen istället som ”schlagerkryssning” för att locka en bredare publik.

Under tidigt 2000-tal ordnades flera kryssningar på Viking Lines fartyg Dancing Queen, som inte längre är i bruk. Nu finns bara den betydligt större Cinderella att abonnera för temakryssningar. En båt det varit betydligt svårare att fylla med gäster.
Pauline de Sera är projektledare på eventbyrån White and White, som har marknadsfört eventet. Hon beklagar att årets projekt inte gick att ro iland, trots att PR och marknadsaktiviteter genomförts.
Under Pridefestivalen hade Pride on water ett PR-team på plats, som delade ut flygblad och informerade. Flygblad har också funnits på gayklubbar över hela landet.
– Det är viktigt att eventet är rikstäckande, men det har inte funnits budget att gå ut tillräckligt storskaligt, förklarar Pauline de Sera.
Festfixaren Staffan Ridelberg, som ordnat både Pridefester och klubbkryssningar, menar att informationen har varit för dålig.
– För att ett sånt här event ska funka måste man skapa en hype månader i förväg. Kommer du från landet kan priset för en kryssning landa på 7000 kronor för resekostnader, utebliven inkomst och fickpengar. Det betalar man inte, om det inte finns något världskänt varumärke som lockar. Om ens då.
Som dragplåster till årets kryssning plockade Viking Line tre huvudnummer ur sitt artiststall: Barbados, Charlotte Perelli och September. Pauline De Sera håller med om att det behövs internationella namn för att locka folk.
– Helst vill vi bort från hela schlagergrejen, och mer hitta känslan av internationell nattklubb, säger Pauline De Sera.
Staffan Ridelberg är cynisk till hela idén med gaykryssningar.
– Det är svårt nog att ordna en gayfest. Att få ut folk på en båt är ännu svårare, när det finns roligare och billigare saker på land, säger han.

Publicerad: 2007-10-17 15:00:27

 
Bookmark and Share
 

Annons

Annons










Mest läst på QX

  1. Lasse Flinckman är död
  2. Att bli kär utomlands, Eva Dahlgren & utländska bögar om Eurovision
  3. Fotografiska hälsade QX maj välkommen

Hände detta datum

1519 Leonardo da Vinci avlider
1981 Billie Jean King kommer ut