⁃ Det känns väldigt roligt! Och överraskande, det var arbetsgruppen på teatern som sökte upp mig och deras fråga och formulering av uppdraget kändes helt unikt. Dessutom är vi ju tre stycken som delar på tjänsten som konstnärliga ledare. 

Tillsammans med Kajsa Isakson och Erik Uddenberg ska Mattias Brunn nu leda det kreativa arbetet på teatern. Mattias Brunn har profilerat sig som en skådespelare och regissör som behandlat frågor kring kön, identitet och sexualitet. Han tycker det är intressant att utforska maktstrukturer och manlighetsnormer. Han blev bland annat prisad på QX GayGala för föreställningen No tears for queers 2010 och senast har han regisserat Kunskapens Frunkt av Liv Strömqvist.

⁃ Jag tänker att alla tillför saker som i sin tur får en själv att tillföra nya idéer, den växelverkan intresserar mig mer än att vara ”en stark röst”. Men självklart vill jag att mina erfarenheter om norm, queerperspektiv och levd homosexualitet spelar roll.

Efter årsskiftet kommer han dessutom i Riksteaterns regi turnera med pjäsen Männen med rosa triangel, som handlar om homosexuella i nazistiska koncentrationsläger på 30-talet. Mattias Brunn vill att Folkteatern ska bli en självklar fixpunkt i europeiskt teaterliv med stark pluralism och berättande om vår samtid.

⁃ Vi är i startgroparna och formulerar oss just nu, men jag vill ju alltid förändra världen till en mer inbegripande och tillåtande plats. Kanske ett queerdrama i en nedlagd fabrik för en gigantisk publik!

Vilken är din relation till Gävle?

⁃ Jag har familj och släkt i Gävle, hängt mycket där sedan barnsben då min absoluta dröm var att få vara en av Furuviksbarnen. Det blev jag aldrig. Det har nog skapat en revanschlusta i mig, så nu kommer jag tillbaka som ett obehagligt, förvuxet Furuviksbarn.