Efter förra årets katastroffinal med endast en tjej (Louise Hoffsten) är det befriande att se hur brudarna regerar 2014 års festival. För storfavoriterna Sanna Nielsen, Ace Wilder och Helena Paparizou kommer garanterat att toppa resultattabellen i kväll. De har redan folkets stöd och de utländska jurygrupperna kommer med största sannolikhet att avgöra hur utfallet blir dem emellan. Sanna har det breda stödet, Ace har hiten och Helena har skrällpotential efter magiskt bra repetitioner i Friends Arena. Men vi gissar att det till slut blir Sanna som tar hem segern efter stort stöd från utländska jurygrupperna och fint folkligt stöd.

Finns det inga utmanare till dessa tre? Nä. Alla andra slåss om smulorna och kan möjligtvis tränga in sig på en hedrande fjärdeplats men i toppen är det upptaget. Sorry.

Programmet då? Är det lika bra som Andra Chansen?
Eller, ja ni vet…

Det är väl ett okej program. Charlotte Perrelli inleder med en småljum Wonderful Copenhagen som sedan övergår i en presentation av artisterna som står ute i publiken. Allt till tonerna av Natteravn av Rasmus Seebach. Sedan bränner Perrelli med dansare av slutet av låten och så tutar tävlingen igång. Okej.

På det stora hela är Anders och Nour mer avslappnade och säkrare än någonsin, men många skämt faller fortsatt mot marken som en tung sten. Synd.
Däremot är det ett kärt återseende att få återse lilla Sigrid igen. Love her.

Mellanakten är en ABBA-hyllning (igen?) med Perrelli (igen??), Malena Ernman, Robin Stjernberg och Marie Bergman. Fina artister allihop, men det känns ju söööööömnigt företagsgig lång väg. Och om man ska fira ABBA:s Waterloo-vinst så här 40 år senare, är det då inte läge att KÖRA nämnda låt då? Allvarligt. Vem kom på det här? Please, SVT, tre och en halv miljon tittare förtjänar bättre än det här.

Nåväl. Tävlingen som det faktiskt handlar om blir spännande i alla fall.

Här är våra betyg, analyser och fakta om de tio bidragen och dess artister!



Anton Ewald – Natural

Ronny: QX QX QX

Ken: QX QX QX

Anton har en enorm starquality och är en fantastisk dansare som dessutom kan sjunga lite. En snubbe med mycket talang helt enkelt. Vad han inte verkar ha talang för dock är förmågan att skilja en Melodifestivalvinnare med Eurovisionsikte från ett skönt albumspår han gärna lyssnar på själv med polarna. Natural är ingen ny Begging, på både gott och ont. I kväll tyvärr mest på ont.

Listframgångar: Hyfsade med vanliga mått mätt (ligger runt tjugostrecket på Spotify/Sverigetoppen) men lite för lågt för en återvändande segerkandidat.

Eurovisionpotential: Hyfsade. Snygga popkillar med moderna låtar brukar fungera. Svaga röster brukar inte göra det.

Schlagergolvsklassiker? Hyfsade. Kommer spelas ett tag nu, men i framtiden är det Begging som främst kommer fortsätta spelas.



Ellen Benediktson – Songbird

Ronny: QX QX

Ken: QX QX

En rolig, rättvis skräll i första delfinalen: Ung sångerska debuterar med en imponerande pipa och cool scennärvaro i en vacker ballad som bryter av från resten av startfältet. Fast nu i finalen är smekmånaden över, och kvar är samma säkra artist som man vill se mer av i framtiden, men med en ganska anonym låt som måste slåss mot större ballader.

Listframgångar: Songbird får finna sig i att vara det bidrag av årets finallåtar som gått sämst på listorna hittills.

Eurovisionpotential: En stark, ung röst är alltid ett farligt vapen i Eurovision. En anonym låt är det inte.

Schlagergolvsklassiker? Eh, nej.



Alcazar – Blame it on the Disco

Ronny: QX QX QX QX

Ken: QX QX QX QX

Ja, det är en inavlad kusin till Stay the Night och en discolåt av någon som lyssnat mera på Alcazar-disco än på Donna Summer-dito – men sedan när blev det något dåligt? Inget är mera Melodifestivalen än Alcazar. Inte ens Carola numera. Och den här trion levererar på tre minuter allt det vi som älskar den här tävlingen lever för. Vem bryr sig då om det inte vinner? Eller vad det liknar?

Listframgångar: Toppade iTunes ett bra tag efter att alla låtar släppts och ligger topp 30 på både Spotify och Sverigetoppen.

Eurovisionpotential: En vecka med det här gänget i Köpenhamn vore en dröm för Europas schlagerhomos. I tävlingen finns det risk för att de skulle ses mer som en ”disco tribute act” än en het vinnarkandidat.

Schlagergolvsklassiker? Skojar ni? Den kommer finnas med oss i all evighet på de dansgolv där det spelas MF-hits.



Oscar Zia – Yes We Can

Ronny: QX QX QX QX

Ken: QX QX QX

Ingen har fått ofördelaktigare startnummer i kvällens final än Oscar Zia. Hans uppdatering av nittiotalets Cheiron-sound (ledsen åttiotalister, det låter inte gammalt, det är er ungdoms musik som kommer tillbaka till en yngre generation) är ett av kvällens mest glada, visuella nummer, men det ligger precis efter Alcazars lyckoexplosion, och tappar därför lite av sin eventuella sprängkraft. Inte för att det hade haft vinstchans annars heller, Zia är utan tvekan årets ”pop-pojke-genombrott” i festivalen och bör därför traditionsenligt ha sin stora chans att vinna nästa år, men nu lär fanrösterna förmodligen bara räcka till en placering någonstans i mitten.

Listframgångar: Topp 30.

Eurovisionpotential: I Eurovision hade fansen rasat över att numret lånats av N’Sync – och sedan hade vi ändå hamnat i final och topp 15.

Schlagergolvsklassiker? En kul festivalbagatell som kommer spelas då och då.



Linus Svenning – Bröder

Ronny: QX QX QX

Ken: QX QX QX

Linus tappade 12kg (eller som vi säger: ”en Yohio”) mellan Malmö och Lidköping, men vann en jäkla massa självförtroende och fans på kuppen. Framförallt verkar Sveriges barn tagit hans fina låt om brorsan till sina hjärtan. Ännu ett genombrott där artisten ger mersmak och kommer håva in en hel del telefonröster, men också ännu en låt som inte kommer slåss om Köpenhamnsbiljetten i kväll.

Listframgångar: Stora. Etta på iTunes, tvåa på Spotify och sexa på Sverigetoppen. Mycket få låtar har gått bättre.

Eurovisionpotential: Det här är nog mer en låt som Fredrik ”fyra bidrag i finalen” Kempe skrivit för att Linus ska få ett genombrott i MF än för att han själv ska få ännu en sångfågel.

Schlagergolvsklassiker? I en ostig dansremix skulle den nog kunna ha ett litet liv som ”skråla med på fyllan-dänga”. Nu är den ju helt omöjlig att dansa till.



Helena Paparizou – Survivor

Ronny: QX QX QX QX QX

Ken: QX QX QX QX QX

Om inte sköna Helena helt oförklarligt kastat in i Andra Chansen efter Malmös deltävling så skulle vinnarbuzzet kring den här fantastiska Eurovision-contendern vara långt mycket mera rättvist. Nu går en av festivalens största artister, bästa röster och härligaste scendivor i stället upp på scen med en liten känsla av ”hit men inte längre, fast möjligen topp tre”. Inte för att det märks. Den grekiska megastjärnan bränner av sin dramaballad som om hon redan stod i final i Köpenhamn, och de internationella jurygrupperna lär kasta sig över det som vore det en het twentysomething på Grindr en fredagsnatt.

Listframgångar: Medelbra. Kan ta fart efter i kväll, dock.

Eurovisionpotential: Enorm. En före detta vinnare som kommer tillbaka med något helt annat som dessutom är bra? 12p från Grekland.

Schlagergolvsklassiker? Ge oss en dansmix, Henke Wikström!



Yohio – End of the World

Ronny: QX QX

Ken: QX QX

Det är inget fel på låten, vi tycker fortfarande att den är bättre än Heartbreak Hotel, men vad har hänt med Yohio? Från en spännande, docklik, könsrollslekande artist i fjol till en loj, svartklädd rocksnubbe som vägrar ta av sig solglasögonen inomhus i år. Helt ointressant. Att det här är finalens rockigaste bidrag är dessutom skrattretande med tanke på att vi tex har tvingats säga hej då till Outtrigger. Yohio har sagt i en intervju att han tycker de internationella jurygruppernas medverkan i festivalen är diktatur. Vi tror att han kommer få problem att förklara svenska folkets dom i kväll…

Listframgångar: Mediokra med tanke på resultatet i fjol. Bara Ellens ballad har legat lägre av finalbidragen.

Eurovisionpotential: Låten håller för ett finalavancemang, men då hade de vita/rosa detaljerna från i fjol behövt smycka artisten.

Schlagergolvsklassiker?Nej. Önskar någon Yohio kommer det för evigt vara Heartbreak Hotel.



Sanna Nielsen – Undo

Ronny: QX QX QX QX QX

Ken: QX QX QX QX QX

Varje gång vi börjar tvivla på huruvida Sanna ska vinna i kväll så går vi tillbaka till de känslor vi hade första gången vi hörde låten (Schlagerrysningar! Tårar!) eller smäller på ett klipp där Sanna framför Undo live. Wow! Vid 29-års ålder är Sanna Nielsen en av våra mesta Melodifestival-veteraner och hon har aldrig låtit bättre än just i kväll. Det här är hennes stund, och vi tror att tillräckligt stora delar av både svenska folket och den internationella juryn kommer hålla med oss om det för att 2014 ska bli året då vi äntligen ska få upprättelse för förra gången vi skickade en ballad till Eurovision…

Listframgångar: Mycket bra. Låg etta väldigt länge på iTunes och har ständigt klättrat uppåt (nu på plats fem) på Spotify, vilket borde vara riktigt bra för en ballad. Också mest flitigt spelad på svensk radio.

Eurovisionpotential: Hög. En snygg, ung tjej med en enorm röst som sjunger en pampig ballad. När funkade inte det i Eurovision? Dessutom vet vi att det kommer låta exakt likadant i ESC som det gör i kväll.

Schlagergolvsklassiker? Ge låten till Peter Boström snarast så han får fixa en rejäl ”hands-in-the-air”-Bassflow-dansremix på den! Svenska schlagergolv kräver detta!



Panetoz – Efter Solsken

Ronny: QX QX

Ken: QX QX

På pur glädje och en svensk trallvänlig text kan man komma långt. I bland så långt som till en Melodifestival. Panetoz har kvällens gladaste organiserade kaos på scen och kommer få i gång arenan ordentligt efter Sannas megaballad. Gott så. Nästa bidrag, tack!

Listframgångar: Bra! Hack i häl på Sanna på Spotify. Topp 20 på Sverigetoppen.

Eurovisionpotential: Svårt. Glädje funkar där också, men hur låter låten i en eventuell engelsk översättning?

Schlagergolvsklassiker? En vår lär vi väl i alla fall dansa till den? Sen får vi se.



Ace Wilder – Busy Doin’ Nothin’

Ronny: QX QX QX

Ken: QX QX QX QX

Årets härligaste skräll och utropstecken! En svensk poptjej med kaxig attityd och en cool framtoning går till final med en modern poplåt som inspirerats av Icona Pop och Avicii och som har en text som känns som ett valspråk för en hel generation. Det har aldrig hänt förut och det kommer förhoppningsvis öppna upp en massa dörrar i tävlingen. Självklart har det chans att vinna i kväll, och inte oss emot, även om vi är lite osäkra på hur detta skulle se ut och låta i Eurovision med max sex personer på och bakom scen.

Listframgångar: Enorma. I princip etta överallt där det går att ligga etta.

Eurovisionpotential: Svårt. Det är modernt och coolt – men samtidigt finns det en hel del upptempo i ESC2014-redan och vi har ingen aning om hur detta kommer låta utan förinspelad kör i refrängen.

Schlagergolvsklassiker? Årets In the Club, Begging eller Manboy; dvs pophiten alla kommer vilja höra.