Mot slutet av veckans program, någonstans mitt i ett gytter av telefonnummer-rabblande, dueller och nya regler, spelas de åtta finalisterna upp som redan är klara för årets final av Melodifestival. Just då blir det väldigt, väldigt tydligt att årets Andra Chansen är en roligare tävling låtmässigt än den som väntar i Friends Arena om en vecka…

För det är en otroligt spännande tävling som väntar i kväll, en tävling som är helt omöjlig att tippa eftersom man inte vet vilka låtar som kommer möta varandra i dueller och som har minst fyra-fem låtar som känns som självklara finalkandidater. Robin Stjernberg har buzzet från förra veckan, Anton Ewald var den låt som först toppade iTunes försäljningslista och spelas flitigast på Spotify, Caroline af Ugglas har ”den där balladen” som alltid, alltid går vidare från Andra Chansen, och så vidare, och så vidare. Det kommer bli en ordentlig nagelbitare.

Som mellanakt bjuds vi denna vecka på Music of the Night med Fantomen på Operan-aktuelle Peter Jöback och dessutom på en sångduell mellan (en som vanligt ursnygg) Gina & Danny och studsbollarna Jedward.

Men nog om det, så här säger vi om chanserna för kvällens låtar.

1. Robin Stjernberg ”You”

Allmänt: Det lyser av självförtroende från förra veckans mini-genombrott, och nu verkar det dessutom som om någon lärt Robin att han faktiskt kan/får hålla igen på rösten på repetitionerna så han kan plocka alla de där vokala krumbukterna på lördag. Annars sitter allt där det ska, och ”stampet” mot slutet ger oss fortfarande gåshud. Det här är låten att slå i kväll.
Ändringar i numret: Inga vad jag kan se. Och när skulle de hunnit det?
Chanser att hamna bland de fem: Enorma. You är den låt som legat högst av AC-låtarna på iTunes och den låt som vi rent empiriskt känt att det buzzats om mest senaste veckan. Skulle vi plocka en låt som känns säker i final skulle vi klart välja denna.
Finalplatsbetydelse för låt/artist: Låten är förmodligen en radiohit i vilket fall och Robin har helt klart krattat vägen för en solokarriär och en eventuell återkomst till festivalen nästa år. Men det är klart en finalbiljett skulle innebära ytterligare ett lyft.
”Funktion” om låten kommer till final: Det är i vår bok en av årets bästa låtar och en av de klaraste hitsen. De låtarna ska alltid vara i final.
Chanser i finalen: Om Robin kommer dit tror vi han är den AC-låt som kan skrälla. Högt.
Tillägg: Helt klart en av de tre bäst fungerande låtarna på efterfestdansgolvet i Malmö förra veckan. Om det berodde på låten eller kvällen låter jag vara osagt.

2. Eric Gadd ”Vi kommer aldrig att förlora”

Allmänt: Om det kändes som igår som vi satt och såg Robin repetera i Malmö, så känns Eric Gadds Oskar Linnros-variant som något som skedde för ett halvt år sedan (hjärnan kan liksom inte hantera så här mycket intryck varje vecka – Karlskrona känns som en evighet sedan). Personligen måste Ken säga att den växt lite för honom på den tiden och den spelas en del i mina lurar. Ronny rycker på axlarna och ropar ”nästa!”.
Ändringar i numret: Nja, det känns inte som Gadd ägnat månaden sen delfinalen till att komma på nåt nytt, direkt. Fortfarande han och hans band. Möjligen nya lampor runt omkring dem. Och en ny bas.
Chanser att hamna bland de fem: Inte speciellt stora som det känns just nu.
Finalplatsbetydelse för låt/artist: Inte jättestor. Erics skivköpare lär ändå ha märkt att han är tillbaka och detta känns som en låt som radiostationerna kommer spela hur det än går på lördag.
”Funktion” om låten kommer till final: Det kan låta elakt, men typ ”ingen alls”. Louise har på något sätt fyllt kvoten för ”radiohit-med-nittiotals-artist” där.
Chanser i finalen: Minimala
Tillägg: Kolla gärna upp låtskrivaren/gitarristen-på-scen Thomas Stenströms soloskiva från i fjol.

3. Caroline af Ugglas ”Hon har inte”

Allmänt: En kort stund i Skellefteå hade vi båda ett ögonblick där vi surrade om den här låten som slutvinnare. Nu får vi nog erkänna att vi är lite trötta på den…
Ändringar i numret: Den apsnygga ”klon-kören” som lyfte numret från att allt för mycket bli en Snälla snälla 2 är tyvärr borta.
Chanser att hamna bland de fem: Det som talar för den här låten är ju helt klart att det sedan 2006 (då Rednex/Magnus Bäcklund gick till final) alltid funnits en ballad i Andra Chansen som rusat därifrån till succé i finalen; Sara Varga, Sarah Dawn Finer, Thorsten Flinck, Jessica Andersson, Sonja Aldén och inte minst Caroline själv. Det som kanske talar emot den är möjligen att med den succé Caroline hade i ryggen sedan förra gången så borde väl den här tagit fart redan i Skellefteå? Känns det inte lite gjort? Magkänslan är att den här balladen inte riktigt får de vingar den behöver.
Finalplatsbetydelse för låt/artist: Ännu en tjej i finalen skulle knappast skada, och det är väl Caroline eller Tone Damli som är de enda som kan fixa det som det känns just nu. Carolines publik lär nog ändå hitta låten, även om det såklart måste vara en liten besvikelse att komma tillbaka efter en succe-andraplats och ”göra en Nanne Grönwall”.
”Funktion” om låten kommer till final: Om låten skulle gå vidare så är det (vid sidan om Ravaillacz och Sean Banan) den enda låten på svenska. Det är dessutom den enda renodlade balladen (om man inte räknar Ralf och State of Dramas rockballader dit).
Chanser i finalen: OM den skulle ta sig dit så har den förmodligen fått tillräckligt med vingar för en topp fem-placering.
Tillägg: Carolina går ingenstans utan sin luftfuktare nära munnen. Stämbanden ska ha sitt.

4. Behrang Miri ”Jalla Dansa Sawa”

Allmänt: En av våra gemensamma favoritlåtar i årets festival. Party! En liten passning till de som säger att det här är musik som inte är på riktigt och bara finns i festivalen hittar ni dessutom HÄR. Det här är långt mera på riktigt än typ Ravaillacz.
Ändringar i numret: Numret känns mycket mindre rörigt, säkrare, tajtare, stramt. Dessutom röda vimplar som tifo i publiken istället för lysande stavar och ett rejält partykonfetti.
Chanser att hamna bland de fem: Stora. Jag skulle bli mycket förvånad om det här inte är med och slåss om en plats i finalen Andra Chansen.
Finalplatsbetydelse för låt/artist: Stor naturligtvis, även om ett avancemang hit också är stort och räcker en bra bit. Behrang är något helt annat än ”killen som kastade ut Tintin” numera. Det bör ha varit ett mål.
”Funktion” om låten kommer till final: Det behövs glädje och party i finalen och låten blir i så fall helt ensam i sin genre och lär ha en hel hög supportrar just därför. Dessutom behövs ju fler låtar på svenska (och franska och arabiska) i finalen bland alla engelska texter.
Chanser i finalen: Årets The Moniker om den går till final?
Tillägg: Ännu en dansgolvsfavorit från Malmö.

5. Tone Damli & Erik Segerstedt ”Hello Goodbye”

Allmänt: Tones röst är nästan helt borta (förkylning?) vilket inte bådar gott om det håller i sig i kväll. Erik frågar om någon kan sjunga hennes partier istället.
Ändringar i numret: Nya mikrofonstativ.
Chanser att hamna bland de fem: Goda. Om något ska småskrälla på lördag så tror jag det är den här småsöta, ofarliga sportradiotrudelutten.
Finalplatsbetydelse för låt/artist: Visst skulle säkert båda artisterna få en liten skjuts (Tone i Sverige och Erik med solokarriären) om det blev final, men ingen av dem lär gå under om de inte hamnar där, och låten lär ha ett liv på radion vad som än händer.
”Funktion” om låten kommer till final: Antalet tjejer ökar med 100%
Chanser i finalen: Inte speciellt stor. Kommer den dit är det förmodligen en tillräckligt stor bedrift i sig. Åtta?
Tillägg: En intressant grej när artister tappar rösten under rep är att vi i presskåren verkligen får en chans att höra hur mycket röst som är kör/på band. I Tones fall? Inte något alls. Tystnad.

6. Anton Ewald ”Begging”

Allmänt: Rent personligen tycker Ken att det här är årets bästa killdanspoplåt, och är fortfarande lite konfunderad över varför det inte räckte hela vägen i Göteborg. Ronny håller med om att Anton borde gått till final från Göteborg, men håller Alibi snäppet högre.
Ändringar i numret: Den spektakulära volten mot slutet är borta eftersom Anton har skadat knät. Under repetitionerna är dessutom hans killdansare ersatta med tjej-diton. Men det får aldrig ni se. Han verkar dessutom fått tillsägelse att styra upp micktekniken. Nu är micken vid munnen hela tiden (utom när kören sjunger ”Ah-Oh, what a feeling”). Bra! Killen kan ju sjunga. Det är bara dumt att han inte får visa det.
Chanser att hamna bland de fem: Låten var den som snabbast vandrade upp i topp på iTunes när låtarna släpptes och Antons fans är bland de ihärdigaste på Twitter, Instagram (hans ”nu går jag och lägger mig med rufsigt hår”-inlägg slår ryktesvis tydligen Eric Saades ”titta när jag går runt på nån solig semesterort”-ditos vad gäller likes) och Facebook. Klart Anton lär hamna bland de fem.
Finalplatsbetydelse för låt/artist: Stor. Projekt Anton Ewald skulle ju bli nya ”Projekt Eric Saade” och då behövde ju Begging bli en Manboy och inte en Youngblood.
”Funktion” om låten kommer till final: Just nu är David Lindgren helt ensam om danspopkille-kvoten i finalen, och Begging är väl mer än Amazing 2 medan Skyline är In the Club 3?
Chanser i finalen: Kommer han dit lär han hamna topp fem.
Tillägg: Melodifestivalen har verkligen en grym förmåga att plocka fram sådanahär duktiga pop-pojkar varje år. Varför fungerar det inte på samma sätt med tjejer? SÅ märkligt.

7. Cookies N´Beans ”Burning Flags”

Allmänt: Det ligger en fin Kempe-låt i botten här, men den riktiga magin uppstår först när tjejerna kör den live. Det här är verkligen ett gäng som värker, svettas och primalskriker fram sina låtar.
Ändringar i numret: Mera vind. Tyg på golvet som fladdrar som vågor. Stormvarning. Och var det verkligen pyro på slutet sist när tygerna fallit?
Chanser att hamna bland de fem: Chansen finns såklart, men nog känns det ändå som det här är en av de svagare AC-bidragen från en av de svagaste delfinalerna?
Finalplatsbetydelse för låt/artist: Inte så stor. De här tjejerna har redan kommit längre än senast och har ytterligare en låt att lägga på sin repetoar och spela för sin trogna publik (där det säkert adderats några stycken på grund av årets festival).
”Funktion” om låten kommer till final: Tjejkvoten ökar med 300%.
Chanser i finalen: Nedre halvan.

8. Martin Rolinski ”In and Out Of Love”

Allmänt: Ni som läser vår blogg flitigt vet ju att det här är Kens absoluta favoritlåt i år. Och att han högaktingsfullt struntar i huruvida låten är listrelevant, ”för inspirerad” av Cheri Cheri Lady eller Atlantis is Calling etc etc. Det här är glädje, färg och popmusik när det får vara kul. Ronny håller både Martin och låten högt, men saknar det där lilla extra som ger den absoluta scglagerpopextas som man borde uppnå när man hör den.
Ändringar i numret: Glasrutan till Martins bur är helt borta och kameravinklarna är ändrade. Buren sänks ned mycket långsammare i början (fast det verkar vara fel). Men yoghurten är givetvis kvar. g
Chanser att hamna bland de fem: Borde vara stor. Schlager & glädje (Jag vill om du vågar, Oh My God, Vågar du vågar jag), eller ballader & vemod brukar vara det som blir hetast när det kommer till AC.
Finalplatsbetydelse för låt/artist: En finalplats och Martins solokarriär får det där riktiga avstampet som Blame it on a Decent Matter aldrig blev och då kanske radio till och med börjar lukta på låten. Den befäster då även sin plats på diverse schlagergolv framöver.
”Funktion” om låten kommer till final: Glädje! Det närmaste schlager och ”Alcazar-musik” vi kommer i festivalen i år och en gjuten tempohöjare bland alla de rosa boor som kommer inta Friends Arena om en dryg vecka.
Chanser i finalen: In and Out of Love är med största ingen vinnarkandidat i Friends Arena om den hittar dit.

De fem vidare:
Anton Ewald
Robin Stjerberg
Caroline af Ugglas
Martin Rolinski
Tone & Erik

..men till final går:
Robin Stjernberg
Caroline af Ugglas