Kvällens Eurovision Song Contest kan bli den mest spännande någonsin. För första gången finns ingen överlägsen superfavorit och alla experter, tyckare och fans har olika åsikter om vem som ska ta hem det hela.
Visst, det står mellan ett par länder och vi ska försöka bena ut vem som står som segrare runt tolvsnåret i natt.

Österikes Conchita Wurst, Nederländernas The Common Linnets och Sveriges Sanna Nielsen slåss i första hand om segern. Alla tre har helt egna uttryck och apsnygga nummer som man som tv-tittare kommer ihåg efter att alla tjugosex låtar sjungits.
Conchita ligger just nu bäst till att ta hem alltihop. Hon levererar till 110% och är ett Eurovisionfenomen likt Loreen, Rybak och Lordi. Alla kommer att ha en åsikt om henne och de flesta kommer garanterat att gripas av hennes känslosamma leverans av Rise Like a Phoenix. Om bara inte öst totalt ger henne kalla handen och om alla vi som vill att en skäggig druga ska vinna lyfter luren, så vinner hon. Och det vore fuckin´ fantastic.

Holländska duon The Common Linnets ursnygga countryballad har fått ett drömstartnummer efter tralligt blingade Danmark. Calm After The Storm är redan en listhit i Europa och om även östblocket omfamnar den här typen av Way Out West-mys så är den vinnaren i kväll. De känns ”på riktigt”, är innerligt vackra och inledningen med vägen som rullar under dem är svinsnygg.

Sverige? Jo, visst tusan kan Bromöllas finest vinna. På fredagsgenrepet som jurygrupperna ser sjöng Sanna blusen av varenda artist. Undo har aldrig sett snyggare ut och allt stämde. Om Europa vill ha en klassiskt snygg popballad med en känslosam svensk amazon i spets är vinner den. Sanna kommer att håva in poäng från ALLA läger och vi ÄR garanterat i toppen i kväll. Åh!

Efter dessa tre vinnarkandidater hittas Ungerns snygga vemodspop som man inte kan räkna bort. Samma sak gäller den armeniska växande kraftballaden och den grekiska danslåten. Om alla ballader tar ut varandra och folk vill ha röj så kan de hunkiga grekerna vinna. Och sista varningen: Om folk vill visa sitt stöd för Ukraina en masse så kan Tick Tock kanske utmana. Men med startnummer ett är den inte trolig som vinnare.

Programmet är i övrigt, precis som de två semifinalerna, snyggt men ointressant. Mellanakterna består av ett askonstig medley med hur ESC kan se ut i framtiden, och ännu en omgång Only Teardrops med Emmelie de Forest. Originellt? NÄ!

Nå, här är omdömena!

Ukraina ”Tick Tock”QX QX QX

Klart godkänd poplåt med svajig, men genomsnygg, sångerska som uppträder framför snubbe i hamstershjul. Ukraina kan räkna med många sympatiröster från Europa efter den ryska invasionen och eftersom det är en enkel popdänga med en effektiv tick-tock”-refräng i ett startfält med många ballader och lågmälda uttryck så kommer den placera sig fint. Topp 10 for sure.

Vitryssland ”Cheesecake” QX

En kladdig och smått sexistisk video blev ett klassiskt pojkbandsnummer när Teo begav sig till Eurovision. Låten om en kille som inte vill vara sin tjejs söta cheesecake(?!) har okej gung,men är löjlig som få. Teos finalplats var oväntad av många, men jag tror detta gick hem bland kidsen. Startnummer två har aldrig vunnit i Eurovsion, och det gör det inte nu heller. Däremot kommer Cheesecake tyvärr att gå bättre än vi tror. Alltså, den blir inte sist.

Azerbajdzjan ”Start a Fire” QX QX QX

Här är Schlagerprofilerna oense. Ronny tycker det här är något av det tråkigaste han hört på en schlagerscen medan Ken tycker den är fin. Vi är dock ense om att man glömmer bort den här stillsamt ljuva balladen med röststark sångerska i det här startfältet och att azerierna inte får en topplacering i år.

Island ”No Prejudice” QX QX

Ett skönt gäng heterosnubbar som verkar ha en otroligt skön inställning till livet och gärna ställer sig på de utsattas sida. Men låten är en bagatell och får möjligtvis igång arenan, men kammar noll hos tv-tittarna. Skapop med funkbrejk som garanterat hamnar utanför topp10.

Norge ”Silent Storm” QX QX QX

Den här sköra fjordballaden av sångaren Carl-Espens lesbiska kusin Josefin är riktigt fin. Och CE sjunger den vackert och kraftfullt på en och samma gång. Men den får det tufft i det här startfältet. Den finns för många starka ballder för att den ska kunna göra avtryck. Sjutton?


Rumänien

Rumänien ”Miracle” QX QX

Danspoplåten är det inget fel på egentligen, den skulle kunna ta Rumänien till toppen igen. Men varken Paula eller Ovi är särskilt stjärniga. Och numret är så dumt med Ovi som spelar på ett runt piano, ett genomtaffligt hologram och massa konstiga moves. Missa heller inte när duon kramsjunger en strof. Vansinnigt underligt. Mittenplacering.

Armenien ”Not Alone” QX QX

Den stora oddsfavoriten innan allt startade. Men jag har aldrig riktigt förstått den här balladen. Den börjar extremt avskalat och växer sig starkare mot slutet. Fast Aram Mp3 ligger redan på en del listor och den kommer att sluta relativt högt om östeuropa enar sig kring den. Men vinst blir det inte då numret är lite väl ljussatt och Aram är allt annat än bildskön.

Montenegro ”Moj Svijet” QX QX QX

Den här pampiga balkanballaden med konståkerska som flankerar den två meter långe sångaren har växt under veckan. Numret är snyggt och han sjunger tryggt. Moj Svijet är vacker och förtjänar en hyfsad placering. Topp 15.

Polen ”My Slowianie”QX QX QX

Kvällens näst mest ihågkombara nummer bjuds det på när rappande Cleo och hennes porriga smörkärnare och tvätterska sjunger om slaviska flickor. En skön modern fläkt som mixar läckert handklapp med coolt charmig rap och folkrytmer. Omkring tiondeplats.


Grekland

Grekland ”Rise Up” QX QX QX

Båstadsröj med tre snygga greker som hoppar studsmatta till en klubbdänga. Tyvärr sjunger George Michael-kopian rätt svajigt och ordet övertänd bollar på mina läppar. Men jag älskar trycket i låten och Grekland hamnar ALLTID topp10. Lätt en av sommarens hits.


Österrike

Österrike ”Rise Like a Phoenix” QX QX QX QX QX

Den här Bond-aktiga musikalballaden är bra, inte magisk. Men i händerna på skäggiga Conchita Wurst så blir den en fullkomlig femetta. Drugan från Österrike lyfter det här numret till himmelska höjder när hon tar i från tårna i ett makalöst snyggt nummer med eldvingar som fälls ut bakom henne på LED-skärmarna. Shirley Bassey för en ny generation.

Tyskland ”Is its right?” QX

Kvällens tråkigaste stund. Tre brudar sjunger umpa-umpa-jazz. Sist?

Sverige ”Undo” QX QX QX QX QX

Tre minuter vi absolut inte vill Undo. Bortsett från Loreen har Sverige nog aldrig skickat ett mer komplett och snyggt Eurovisionnummer. Allt är rätt: Sannas sång, looks, bildproduktionen, ljuset och känslan. Vi har på riktigt en stor chans att vinna ikväll och om det inte blir så, så är vi garanterat topp fem i alla fall. Magiskt.


Frankrike

Frankrike ”Moustache” QX QX QX

På skiva är det här en superskön låt som svänger mer än en alpväg. Men live är det en annan historia. Flåsigt, rörigt och otight. Vi hade hoppats på så mycket mer av fransmännen ju! Definitivt nedre halvan.

Ryssland ”Shine” QX QX

Oförarglig midtempolåt med två tvillingar på en gungbräda. Ryssland kommer definitivt inte att nå de höga höjder de brukar göra i de här sammanhangen med den här ljumma låten.

Italien ”La Mia Citta” QX QX QX

Italiensk Pink-brud med rejält rasp i rösten och en jäkla power på scenen. Numret och stylingen är genomsnyggt, som om Julius Ceasar korsbefruktat Donatella Versace. Excellente! Italien kommer nästan alltid topp10 och detta år är inget undantag.

Slovenien Round & Round” QX QX

Helt okej låt med aftonklänningsklädd kvinna med flöjt. Typiskt Eurovision och typiskt på nedre halvan.

Finland ”Something Better” QX QX QX

De här finska rockslynglarna i tjugoårsåldern imponerar. Låten är effektiv och sticker ut eftersom inte mycket annat i startfältet låter som Coldplay-light. Men det har absolut inget i toppstriden att göra. Nedre halvan for sure.


Spanien

Spanien ”Dancing In The Rain” QX QX QX

Svinsnyggt nummer där det ser ut som det regnar på den blöta (ja, faktiskt) sångerskan Ruth. Hon sjunger skjortan av de flesta andra i kvällens program men det blir lite mycket av allt gapande. Låten är en snygg midtempoballad som liksom brakar på från ruta ett och utan en stegrande finess så blir intrycket tyvärr rätt..ja, gapigt.

Schweiz ”Hunter Of Stars” QX QX

Enerverande visselpop med snygg sångare. Chanlöst.

Ungern ”Running” QX QX QX QX

En deppig poplåt om barn som utnyttjas. Ja, det låter skumt, men det här är ju riktigt bra. Hunkige András har levererat både si och så på repen men får han till allt så ska det här placera sig riktigt bra. Han är en av kvällens favoriten och sprids balladrösterna ut kan han stå som segrare när kvällen är över.

Malta ”Coming Home” QX QX QX

Positiv Mumford & Sons-pop med band innehållandes bland annat en mustig pianospelande sångerska och söt hipstersnubbe i lite för tajt tröja. Malta förtjänar absolut sin finalplats men de kommer aldrig att bli farliga för Sanna och Conchita.


Danmark

Danmark ”Cliche Love Song” QX QX QX

Jag trodde att Danmark skulle vara en segerkandidat när jag satte mig på planet till Köpenhamn. Men den här glada (andra kallar den enerverande) Bruno Mars-schlagern lyfter inte till de himmelska höjder den gör i klippet från den danska uttagningen. Basim sjunger bra, men saknar star quality och numret är inte så bra det hade kunnat vara. Tolva?


Nederländerna

Nederländerna ”Calm After The Storm” QX QX QX QX

Efter den första semifinalen öppnade hela Europa hjärtat för den här ljuvliga countryballaden sjungen av modellsnygga hipsterparet Ilse och Waylon. Öppningen med kameran som sänker sig mot en rullande motorväg är ett moneyshot utan dess like och det här känns äkta. Sveriges tolva eller tia är den garanterat, och vi kommer höra den på radio fram till Eurovision 2015. Om östeuropa gillar det här vinner den, men de kan visa sig kallsinniga åt den här typen av ljumma popballader.

San Marino ”Maybe” QX QX

San Marino nådde äntligen final och kul var det. Men här tar det roliga slut. Det blir absolut botten för den här smått menlösa balladen med Bond-låtsanslag.

Storbritannien ”Children of The Universe” QX QX

Folk på plats viskar om att den här kan bli farlig. Jag förstår ingenting, för även om Molly sjunger asbra och besitter en stor portion starquality så är låten bara ett stort ”jaha”. Och den där självgoda kören som knäpper med fingrarna och gungar med och tänker att ”det här är RIKTIGT MUSIK” får mig att kräkas i munnen. Att gå ut sist gynnar den säkert, men vinner? PHAT CHANCE!