Det är inte lätt att tippa finalister i det här getingboet som vi Schlagerprofiler håller som en riktigt vass deltävling (Ronny kallar den till och med den bästa).
Vi har fyra solklara favoriter plus tre låtar som är helt okej. Detta inramat av ett program som sticker ut från de tidigare två där Petra Mede och Charlotte Perrelli gästat Gina Dirawi. Vi gillar tonen i programmet och Gina är väldigt avslappnad och bekväm i sin roll, och när hon nu tillsammans med Henrik Schyffert gör deltävling tre så är tonen rå men hjärtlig. Han känns som en osäkrad pistol och bränner av små giftiga bett som ger programmet udd. Både öppningsnummer och pausnummer bryter också av från tidigare shownummer. Väldigt skönt!

Men så till låtarna. Jag tror att både Ken och jag är säkra på att Oscar Zia tar en finalplats men jag tror vi haft minst tre kandidater som gör Oscar finalsällskap i våra gissningar de senaste dagarna. Och sen kom Kizunguzungu som genrepspublikens stora favorit. Och Lisa Ajax som tredjehandsval. Helt plötsligt är alla utom Smilo med i leken igen.

Men mer om det här nedan där vi delar ut betyg och motiverar!

SaRaha ”Kizunguzungu”

QX QX

Ronny: Tänk er en korsning av ESC-bidrag som Haba Haba (NO 2011) och Allez Allez(FR 2011) kryddat med lite Gosa-glädje så har ni den här låten. Det är färgglatt, bagatelligt och oförargligt. Det borde inte ha nåt i toppen att göra men kanske topp fem på ren glädje. Och, för er som undrar: Titeln betyder ungefär ”yrsel”.

QX QX

Ken:I en annan delfinal, och då menar jag inte nödvändigtvis en i Tanzania, så tror jag det här kunde gått rätt bra. Det är ändå glatt, väldigt hookigt den första minuten (som sedan upprepas i två till) och SaRaha funkar bra som Lejonkungen-versionen av Petra Marklund. Bidraget tokcharmade Norrköpingspubliken igår, men i en delfinal som denna, som är så fylld av glada partylåtar i alla möjliga olika genrer, så förblir Kizunguzungu för mig inte mycket mer än en inkvoterad förlängning av programmets öppningsnummmer. Borde inte få komma högre än plats fem.

Swingfly feat. Helena Gutarra ”You Carved Your Name”

QX QX QX QX

Ronny: Den här låten har vuxit till en av mina absoluta favoriter den här veckan. Och allt är tack vare Helena Gutarra som är så mycket stjärna att hon tar över scenen totalt så fort hon tar ton i refrängen. Hon sjunger med grymt klös och rör sig så jäkla coolt. Låten känns också oerhört bekant och låter som en cocktail av en rad Teddybears-hits som gått genom ett hitvänligt Melodifestivalenfilter. Att numret dessutom kryddats med de flatvänligaste dansarna som Mello någonsin skådat gör det hela så QX-kalasigt att jag bara vill dansa av glädje.

QX QX QX

Ken: Visst har det låtit så här förut när Swingfly samarbetat med Jocke Åhlund, flera gånger till och med, men jag förlåter det rätt snabbt när bidragets absolut största tillgång, fantastiska Helena Gutarra, drar igång en av veckans härligaste refränger. Snyggt paketerat tillsammans med de übercoola brudarna i dansgruppen JUCK (som ni brukar se bakom Beatrice Eli) så borde det kunna bli riktigt farligt. Swingfly själv har dock slagits mot influensa hela veckan och därför känts oväntat ofokuserad. Tänder han inte till i kväll blir det svårt att finalskrälla från startnummer två ännu en gång, men bidraget borde definitivt klara topp fem.

Smilo ”Weight of the World”

QX QX

Ronny: I grunden finns här ett frö till en riktigt bra låt, men tyvärr är den bortproducerad till ett ljumt dansnummer som låter mer Mello-signatur än Spotify-hit. Det är synd för jag tycker att killtrion är rätt charmiga men den ljumma låten gör att numret aldrig lyfter och dom enda som verkar vara med på partyt är just trion på scenen. Och det ser liksom lite dumt ut att klubba loss totalt bakom ett dj-bås a´la Swedish House Mafia till den här typen av mellanmjölkshouse. Ut.

QX

Ken: Jag fruktansvärt trött på hela EDM-grejen nu. Summerburst. Instrumentala hooks som man ska hoppa och dricka Xider till. DJs som står långt, långt bort bakom ett LED-bord och studsar medan de spelar sina förmixade Spotify-etta framför en lyckligt packad publik med solglasögon, uppknäppt rosa skjorta och munnen full av glowsticks… Svensktoppen Nästa-finalisterna SMILO vill vara allt det där. Men det här tropical house-försöktet landar istället någonstans mellan en skolavslutning i gymnasiet och en Ylvis-sketch där man tagit bort all energi och allting som var kul. Sorry, grabbar. Det här har ingen chans på topp fyra.

After Dark ”Kom ut som en stjärna”
QX QX QX QX QX

Ronny: Inte ens i min vildaste fantasi hade jag kunnat drömma ihop ett sånt här Ronny-licious schlagernummer! Här bjuds det på exakt allt jag älskar med den här tävlingen: Ett nummer med läckra klädbyten, schlagerklassisk koreografi och så mycket paljetter och läppglans att det strålar ända till månen. Vi får dessutom en Alcazarig discoblingad låt som är så schlagermaffig att jag bara ler av lycka.
La Lindarw sjunger bättre än någonsin och är en fullkomligt strålande artist som tillsammans med två hunkdansare och en kvartett ungdrugor verkligen levererar. Det är omöjligt att slita ögonen från scenen under tre minuter. Och att låten dessutom har den försetts med en text om vikten att våga vara sig själv och glänta på garderobsdörren och komma ut gör att jag slänger in ett sista QX. Fan vad fint ändå att Sveriges största tv-program förses med så här mycket regnbåge! Magiskt! Däremot är jag supernervös över om det går hem. Detta är ett eldprov för schlagern och om AD missar topp4 kommer jag snörvla en massa ikväll.

QX QX QX QX

Ken: Efter två veckor där schlagerlåtarna varit med utanför tävlingen så gör Christer & Co en grandios entré med genren i Mello 2016. Det här är utan tvekan det bästa de tävlat med i mina öron, och trots att första intrycket är show, glitter och glädje, så döljer sig här ändå ett stråk av vemod (möjligen bara i min egen skalle) som jag älskar. Hur det här fungerar är inte helt lätt att förutsäga, det har ju rådit en ganska stark “vi röstar bara på saker som låter som något på radio”-trend de första två veckorna, och det här är ju inte direkt P3. Men jag tror inte det spelar roll i kväll. Jag förutspår istället att detta kan bli årets största dagis-hit efter Samir & Viktor, och att det har, i fall det tvingas ta vägen via Halmstad, all potential att bli “Årets Hasse Andersson” – fast med klädbyte och tonartshöjning!

Lisa Ajax ”My hearts wants Me dead”

QX QX

Ronny: Ljum Zara Larsson-musik med en artist som inte riktigt bär upp den. Femma.

QX QX

Ken: 2013 klappade Idol-vinnaren Amanda Fondells karriär i stort sett ihop efter att hon (väldigt orättvist) blivit delfinals-sjua i sin Melodifestival-debut. Med det i bakhuvudet är det därför mycket märkligt att när nu Lisa Ajax väljer samma väg att försöka kicka igång sin karriär efter Idol-vinsten så gör hon det med en i mitt tycke så oväntat svag låt. Jo, den är kanske ett okej hopkok av vad som helst med Zara Larsson och Rihanna, men Lisa lyckas med konsstycket att göra en anonym låt ännu mer anonym. Hon framför den, men hon äger den inte, om ni förstår vad jag menar. Det man minns mest efteråt är istället det snygga, galna numret med sitt berg av toalettpapper och (i vissa fall härligt avklädda) dansare i kläder hämtade från American Horror Story Asylum. Amandas sjundeplats kommer Lisa nog att slippa – men jag är inte helt hundra på att det här blir den karriärsstart som hon hoppats på. Eller så underskattar jag ännu en gång svenska folkets kärlek för svaga låtar som låter som något de hört i bilen på väg till jobbet hela veckan…

Boris René ”Put Your Love On Me”

QX QX QX QX

Ronny: Den kostymklädda fotbollsstjärnan Mello-debuterar med stor övertygelse och tar den här poppiga danslåten till en väldigt hög nivå. Låten är Fine Young Cannibals Good Thing som mixats ihop med lika delar 90-talsdans och Bruno Mars, och den svänger som satan. Jag är övertygad om att Boris har en toppfyra-placering ”in a little box” som han själv sjunger. Love it!

QX QX QX QX QX

Ken: Här kommer kvällens härligaste utropstecken! Fotbollsspelaren Boris René har inte bara en bra röst, utan han har också beväpnats med kvällens härligaste danslåt, underbart befriad från den uttjatade EDM-trenden. I stället sneglar låten till min lycka mot nittiotalets house-pianon, samtidigt som killens fantastiska karisma parkerar låten stadigt i Bruno Mars-land. Jag faller pladask för det här, trots att den egentligen i stort sett bara är en enda hook som upprepas om och om och om igen låten igenom, och jag hoppas Boris når ut genom rutan tillräckligt för att få svenskarna att lyfta honom vidare. Gärna ända till Friends Arena, men åtminstone till Andra Chansen.

Oscar Zia ”Human”
QX QX QX

Ronny: Nej, jag tycker personligen inte att låten är vidare bra. Det här är liksom årets Heroes för mig: En låt som inte berör mig alls men med en artist som jag gillar, som jag ser har utvecklats och som jag, framförallt, fattar att andra går igång på. Till skillnad från förra gången han var med i Mello så äger han låten och låten äger inte honom och det är starkt att se Oscar Zia pånyttföddas som artist ikväll. Det är så rättvist, eftersom 19-åringen från Skåne sjunger gudomligt, bär låten med pondus och övertygar som bara Zatan. Final.

QX QX QX QX

Ken: Sist kommer vad som i en rättvis värld (ni vet den där världen där Isa redan är i final) borde vara kvällens mest gjutna finalbidrag. Fina Oscar Zia får på något sätt sitt tredje genombrott här med denna snygga, mäktiga ballad. Man märker hur mycket orden han sjunger betyder för honom, och man ser hur mycket säkrare han känns i sig själv och sitt artisteri mot förra gången han var med. Det tekniskt avancerade numret ger dessutom allting en känsla av lyx och av musikvideo, och det adderar dessutom ett tempo till hela paketet som känns fräscht för ett ballad-nummer. Lätt veckans enda Eurovision-värdiga bidrag. Göteborgare som jag är så är slutmeningen given: Jag ziar om finalplats!