Ett av fredagens teman på Pride House var just ”stjärnfamilj”, ett begrepp som inkluderar alla olika typer av familjer. Dagen inleddes med att F! höll ett panelsamtal om den queera familjepolitiken, som av paneldeltagarna definierades på lite olika sätt. Niclas Järvklo på Stockholms universitet tycker att den queera familjen handlar om ”kärlek, nyfikenhet och glädje för barnen”, vilket genusprofessor Tiina Rosenberg genast hugger tag i, med en imponerande utläggning om kärleksbegreppets koppling till kapitalismen. Hon fortsätter med en definition av queera familjer. Eller bristen på densamma.
– Enligt queerteoretiska texter finns det ju ingen familj, förutom som något att ironisera över och ta ställning mot. Men nu finns det ju folk som inte är heterosexuella och som har barn, och det måste förstås samhället och lagstiftningen förhålla sig till.
Vad man ser som den viktigaste politiska familjefrågan just nu, varierar. Men flera av paneldeltagarna återkommer till att vi i hbt-världen behöver ”claima barnperspektivet”. Ulrika Dahl säger att det finns ett väldigt fokus på att man måste ha egna, biologiska barn och efterlyser ett allmänt barnomhändertagande perspektiv.
– Fosterbarn, stöd till tonåringar som inte har det bra, det finns många barn som behöver fler vuxna som bryr sig och tar hand om dem.
Många av av de som deltog i debatten vill se en utvidgning av familjebegreppet, inte bara för att underlätta för homofamiljer att leva i samhället. Enligt Tiina handlar den viktigaste familjepolitiska frågan just nu om asylrätten.
– Det finns många familjer som kommer från krigsdrabbade miljöer, där man tar hand om barn som finns runtomkring en, och som inte är ens egna. När man sedan kommer till landsgränsen får man frågan ”är det här dina barn”? Nej det är det inte, och då får man inte komma in, enligt de här fascistiska blodsbanden.
Frågan debatteras vidare, via behovet av att kunna ha flera juridiska föräldrar om familjebilden ser ut så, via det rasistiska i att familjer splittras på grund av familjepolitiken, till skillnaden mellan queer politik, hbt-politik och jämställdhetspolitik. Panelen är överens om att jämställdhetspolitiken blivit en fråga för heterosexuella. Hbt-frågor har kommit att handla om diskrimineringspolitik, jämställdhet om den problematiska relationen mellan heterokvinnor och heteromän. Niclas beskriver glappet mellan jämställdhetspolitiken och hbt-personers familjetyper.
– Sveriges familjepolitik är progressiv i det att man lyckas slippa det olyckliga valet mellan hemarbete och förvärvsarbete. Men hela det systemet är utformat enligt en heterosexuell mall, och tanken om att kombinera familj och arbete utsträcker sig inte till att gälla alla familjer.

Trots att seminariet var en och en halv timme långt, hanns många frågor inte med. Frågor som man hade hoppats ta upp var till exempel surrogatmödraskap och relationer mellan vuxna. Det finns alltså gott om frågor att fortsätta diskutera till Pride 2011. Under fredagen hölls även seminarier om regnbågsjuridik, familjenormer i Norden och queera visioner om juridiken för stjärnfamiljer. I Sergel 3 visades samtidigt utställningen ”Kärleken är röd”, om familjebildningar, kärlek och gemenskap i förhållande till heteronormen.

Kärleken är röd
Kärleken är röd