Modellen som är en av de anställda poserar med naken överkropp och över brösten står orden ”Made in Bangladesh”, vilket är kvinnans ursprungsland.

Klädkedjans tanke med kampanjen är att sätta fokus på förhållanden för fabriksarbetare i Bangladesh och visa på att deras kläder tillverkas på ett bra sätt i USA.

Att koppla ihop ett muslimskt land med bara bröst är ett omtvistat tilltag, men modellen säger sig vilja slåss för sin rätt att uttrycka sig.

– Vi borde alla kunna uttrycka oss fritt, oavsett var vi kommer ifrån. Jag är helt bekväm med fotograferingen, säger hon till tidningen Daily Mail.

Genusfotografen Tomas Gunnarsson tycker att kampanjen är objektifierande och att den signalerar att modellens bröst är en vara.

I QX marsnummer kan du läsa en intervju med Genusfotografen angående priset Årets sexist som han delade ut till American Apparel.

Butiken på Södermalm i Stockholm har flertalet gånger vandaliserats och på internationella kvinnodagen skyddades den av polis.

Genusfotografen.