Thomas Knights har en vision, att sätta fokus på rödhåriga killar och visa dem som eftertraktade och sexiga. Med andra ord ville han reformera synen på rödhåriga killar, något som aldrig tidigare skett.

Fräkniga, veka nördar
Enligt Knights framställs rödhåriga män nästan alltid som fräkniga, nördiga veklingar, till skillnad från rödhåriga kvinnor som istället framställs som hetlevrade, passionerade och fagra. Detta ville han ändra på genom en ny fotoserie.

Knights vände sig till flera modellagenturer under sitt sökande efter rödhåriga män, men ingen av dem hade några, det fanns helt enkelt ingen efterfrågan på rött hår. Istället fick han leta upp dem på sociala medier, på klubbar och längst gatan.

Hundra rödhåriga hunkar
Han lanserade därefter projektet #REDHOT där hundra rödhåriga män fick posera framför kameran på ett sätt som fullkomligen skrek: Titta på mig!

Fördomarna om rödhåriga är många och enligt Knights är det fortfarande acceptabelt att prata om folk med rött hår på ett sätt som aldrig skulle tolereras om exempelvis personers kön, religion, sexualitet eller etnicitet. Han ger flera exempel i media.

Diskriminerande reklam
Under början av 00-talet kom en ny reklamkampanj för ett brittiskt energibolag som avbildade en rödhårig familj med undertexten: Det finns vissa saker i livet som man inte kan välja. Reklamen väckte starka känslor hos allmänheten, men energibolaget valde att ignorera kritiken.

Under 2009 lanserade en stor matvarukedja i Storbritannien en ny reklamkampanj där en rödhårig pojke satt i knät på en tomte med undertexten: Tomten älskar alla barn, även rödhåriga. Kritiken var även denna gång svidande hård, matvarukedjan fick dra tillbaka reklamen.

Conan O’Brien en av modellerna?
Knights fotoprojekt har fått enormt stor uppmärksamhet av internationell tv, radio och tidningar. Den rödhåriga tv-profilen Conan O’Brien tog exempelvis upp ämnet i sin show där han klippt in sig själv tillsammans med de övriga modellerna.

Nedanför följer ett urval av de rödhåriga männen, avgör själv om du tycker att Knights har lyckats med att förändra synen på det röda håret. Under hashtagen #REDHOT kan ni diskutera ämnet vidare på sociala medier.

QX kommer även att fokusera på Thomas Knights flammande hunkar på vårt Instagramkonto under hela vecka, följ oss gärna på QXSE.

Boken Red Hot 100 hittar du i QX Shop