Det är i kategorin ”Diversity and Inclusion Initiative” som den svenska byrån kan kamma hem segern. Kampanjen som fått dem nominerade är gjord åt företaget King och stöttar den internationella ”It gets better”-kampanjen. I reklamfilmerna berättar 14 King-anställda sina egna historier om hur det var att komma till insikt med sin hbtq-tillhörighet.

Claes Chatillon-Winbergh chef för Employer Branding (hur företag marknadsför sig som arbetsgivare) är taggad inför galan.

Hur känns det att vara nominerad?
– Det känns fantastiskt kul att vara nominerade med just det här projektet och att få vara med och ge ett litet bidrag till att unga inom HBTQ kan känna hopp inför framtiden.

Varför är det viktigt för varumärken att visa sitt stöd till hbtq-communityt?
– Jag tror att det viktiga är att engagemanget är äkta och kommer inifrån. I Kings fall vet jag att de ända sedan företaget startades för över tio år sedan, har prioriterat mångfald och inkludering som område. Internt på King har man också gruppen Royal LGBT & Friends som är väldigt aktiva och initiativet till de här filmerna kom ursprungligen från dem.

Har nomineringen till RAD givit er blodad tand att göra ännu mer kampanjer med hbtq-tema?
– Absolut! Jag vet att det här är prioriterat även hos fler av våra kunder, så vi ska göra vad vi kan för att trycka på från vårt håll.

Hur firar ni en eventuell vinst?
– Eftersom vi åker hela firman vilket är över 20 personer från Stockholm så är det upplagt för fest oavsett hur det går. Förra gången vi var i London så hamnade vi på en galet rolig gayklubb så det är väl ingen vild gissning att vi hamnar där igen.