Lisa Nilsson hade i det tysta sagt sitt långsamma farväl för att lämna rum åt sina konkurrenter från Melodifestivalen 1989, Lili & Susie (ja, ni minns väl att Lisa kom fyra med Du före systrarna Päivärintas Okey, Okey?).

Det visade sig snabbt att Markus Krunegård var ett gammalt Lili & Susie-fan, Benjamin hade mest koll på Oh Mama,  och Plura hade inte koll på nånting alls. Eller med hans ord: ”Det är inte konstigt om man glömmer att man träffat folk, särskilt inte om man är som jag: Borta hela tiden”.
Och det skulle visa sig stämma ganska bra under det här avsnittet…

Vill ni ha nåt, lite kaffe?” frågade Plura när Lili & Susie anlänt i färgglada tunikor i olika färger. Gissar att det är en skojfrisk blinkning till hur man skiljer dem åt, precis som att det under 80-talet var vida omskrivet att Lili hade rosa (eller peach) och Susie rött läppstift.
Lite å dricka skulle vara trevligt”, svarade Susie och tittade på sin syster.
Jag kan inte ha varit ensam om att tro att Susie var redo för dagens första glas bubbel?

Sen visade Benjamin systrarna till sina rum och konstaterade att de hade samma humor efter att de skrattat åt att han trodde att Susies våtservetter var blöjor. Sen flyttades det höns, och Krunegård steg ännu mer i graderna när han uttryckte intresse om att vilja veta mer om Lili och Susies karriär.

Lunchen visade sig dock bli den tråkigaste i mannaminne. Alltså, rent musikaliskt.
För vad var det för genomtrista tolkningar?

Först: Besvikelsen att det var PLURA som skulle göra L&S fantastiska genombrottslåt Oh Mama! Lili & Susie gungade glatt med (älskar att Susie tyckte det var ”skönt dansbandsgung”, vilket nog inte var vad Plurr-Plurr ville höra). Jag tyckte tolkningen var fruktansvärd. Ingen av de andra verkade heller särskilt imponerad, och det känns som att Plura är den lite för överförfriskade farbrorn som alla nickar förstående åt. ”Låt honom göra sin grej så är han lugn sen” liksom. Eller lugn… ja, vi återkommer till det på middagen…

Silvana gjorde Ana Diaz Simma själv från 2016. Än en gång höll Ana låda i fem minuter så fort det handlade om henne, men var tyst programmet igenom i övrigt. Och för andra veckan i rad sjöng hon inte.
Alltså, hur har produktionen tänkt här? Detta måste vara den mest slappa/introverta SMB-insatsen nånsin. Är hon så här tyst jämt? Borde hon inte mjuka upp lite nu? Nåja.
Silvana Imam hade alltså fastnat för Ana Diaz album/EP-spår som hon gör med poeten Daniel Boyacioglu. Fin text, men näe…  Jag kanske svär i kyrkan, men Silvana har inte ett harmoniskt flow i sitt rappande. Det är liksom bara ord som kommer ut. Hon vill berätta nåt, det är hennes styrka, men melodiskt är det inte.

Markus Krunegård avslutade lunchen med en tolkning av Mello-vinnaren Dance You Off, som blev Dansa bort. ”Svängigare än så här blir jag inte”, förvarnade Krunis sig från scenen innan satte igång. Ja, men detta var ju bäst hittills ikväll. Refrängen var riktigt härlig och det där ekot gillade jag.

Sen kom ett arrangerat basket-moment där Tommy, Krunegård och Silvana sköt lite basket-skott mot en korg på gårdsplanen. Silvana framstod inte direkt som den charmigaste förloraren när Krunegård vann över henne…

Det blev betydligt festligare med Lili & Susie i baren som bjöd in till åttiotalsfest med fördrink i baren. Hur nyfiken blev man inte på drinken ”Stad i Rus”? Och hur avundsjuk blev man inte på att Krunegård nu provat Okey Okey-hatten? Well, kul initiativ och äntligen tillbaka till det som länge var en ryggrad i programmet: Att nån av artisterna bestämde mat och bjöd in till ”sin” middag.

Lili & Susie tog kommando över middagen och fick ordentligt med fokus. Underbart. Silvana såg också ut att ha fått en ny respekt för systrarna efter att de berättat om sitt vilda åttiotal med avsvimmade folk i logerna. Benjamin inledde lunchen med att ta fram ett albumspår från Lili & Susie-skivan ”The Sisters” från 1990: Only Your Heart. Knorren här var att även mamma Pernilla och pappa Emilio gjort den (B-sida på Pernilla-singeln Every Time When We´re Together från 1987) med en tillhörande video inspelad i skärgården med segelbåtar. Plurr-Plurr hängde senare upp sig lite väl mycket på segelbåtarna och för en gångs skull blev det lite ”vasst” i klippningen när Eldkvarn-sångaren narrades för sin fylletjatighet om nämnda båtar. Har en SMB-deltagare varit så uppenbart berusad tidigare? Herre, vad mycket halvslutna ögon, sludder och djupa klunkar. Kör man inte varannan vatten på Grå Gåsen?

Benjamins tolkning var snorsnygg och jag älskar att det än en gång blir upptempopop! Litet minus bara för att jag tycker att han skulle ha fortsatt på det svenska spåret. Det hade lyft den The Weeknd-poppiga prodden ännu mer. Men vilken jäkla stjärna han är!
Och kan vi bara nämna de silvriga byxorna som var lika läckra som låttolkningen…

Tommy Körberg pratade sen om knarket på åttiotalet innan han fattade uppträdar-fanan och tårögt berättade att han ville göra Pluras Förgiftat blod, om att offra saker i livet för att få stå på scenen och göra det man mest tycker om. Körberg och Plura bondade i pratet om ett liv på scenen färgat av droger och alkohol, och äntligen blev det lite liv i Plura som roligt nog härmade Benjamins entusiasm (”han dör ju varenda kväll nån ska sjunga hans låtar”) inför Tommys framträdande. Fint av härliga Tommy. Men mig grep det inte riktigt tag i.

Sen fick vi höra lite om Markus genom gamla bandvän Ämma (nej, jag är inte vän med den stavningen), och höra hans rap-förflutna. Jag gillar Markus inställning till att släppa en skiva: ”det räcker med lite bra rim och att basljuset är bra”. Allt byggde upp till Lili & Susies tolkning av Markus Krunestruts (som han själv kallade sig) Hela Livet var ett Disco. Vilket var en riktigt snygg avslutning på programmet med sin Sommar i natt-lunkiga vers, genompoppiga refräng och hoooken ”Kicken, var är den? Kicken, var tog den vägen?”.

Kvällen avslutades med en silvrig Benji-rumpa vid pianot medan Lili & Susie och Krunestruts gav allt i Hela Livet var ett disco, medan en sluddrig Plura hyllade kvällen sittandes på en stol med cigg i handen.

Nästa vecka kommer NewKid in i leken, men vem fasiken lämnar? För Körberg, Benjamin och Silvana syntes ju alla i trailern!

Tolkningarna:

Plura ”Mamma kom igen” (Lili & Susie)
QX
Förlåt, med det är fan ett rån att göra den fantastiska popdängan Oh Mama med den här texten och i den här urtrista musikaliska kostymen.

Silvana Imam ”Simma själv” (Ana Diaz)
QX QX
Jag fattar absolut Silvanas förtjusning i den poetiska texten, men detta gav mig ingenting. Och Silvanas leverans är i mina öron så oharmonisk och…aggressiv. Rappare pratar om ”flow” men jag tycker bara att det är massa ord som kommer utan just ett melodiskt flow. Nej, denna tolkning får fortsätta sitt ensambad. Men hon vill i alla fall SÄGA nåt.

Tommy Körberg ”Förgiftat blod”(Plura)
QX QX
Fint och värdigt, men för mig en axelryckning. Arrangemanget i låten var för ”ljuvt” och hugger inte tag som det borde när texten är så allvarlig.

Markus Krunegård ”Dansa bort” (Benjamin Ingrosso)
QX QX QX
Egensinnig och kul tolkning av Dance You Off där refrängen faktiskt blir bättre än i originalet. Växer för varje lyssning.

Benjamin Ingrosso ”Only Your Heart” (Lili & Susie)
QX QX QX QX
The Weekend-feelingen var ännu större denna vecka när Benjamin slet av sig silverjackan och gick över till engelska med sexig självsäkerhet. Benjamin blev liksom 2020-talets Kevin Bacon i Footloose. där filmens manlige stjärna hade sitt stora dansmoment. Pondusen, energin och den fortsatta viljan att skapa hits av det han tilldelas är fanimig unik. Den dagen Benjamin lämnar Grå Gåsen blir programmet väldigt….grått.

Lili & Susie ”Hela livet var ett disco” (Markus Krunegård)
QX QX QX QX
Växande körer, poprefräng, woo-ooh och lite klassisk Susie-wail i en ursnygg Anders Hansson-produktion som på ett ursnyggt sätt förenade tidiga Lili & Susie (pre-Oh Mama) med nutida sound. Äntligen en SMB-refräng som sätter sig efter första lyssning oavsett om man hört låten innan eller inte. Och de små dans-movesen syrrorna övat in var GULD!