Äntligen är Så Mycket Bättre tillbaka!
Men jag river bort det skavande plåstret först: Jag kanske inte är jättepepp på deltagarna i år.
På pappret känns Class of ´2021 som en okej mellansäsong. Visst, det är kul att Siw Malmkvist är årets grand old Dame, att Arvingarna-Casper kommer redan nästa vecka, och att Daniel Adams Ray äntligen tittar in som Gubben i lådan.
Men i övrigt? Vem i den här skaran ska kunna bli en Benji eller Newkid?
Samtidigt hade jag i och för sig noll förväntningar på varken Miriam Bryant, som vid den tiden hade en låt vi kände igen, eller Miss Li. Eller Laleh. Så, en ska inte döma hunden efter håren innan en sett vad folk bjuder på under Grå Gåsen-besöket.

Nåväl. In på kvällens program, som började med att Cherrie var på Arlanda och bara fotograferades av icke-vita personer. Så Mycket Bättre vill tydligt sätta ton av att detta är ett program för ALLA (även om Gustaf Norén senare gjorde sitt bästa för att berätta att SMB-kärleken är absolut störst inom Sveriges lärarkår).
Klipp till årets värdpar Thomas Stenström och Melissa Horn, som hämtade upp en pratsam Siw Malmkvist. Siws dotter Tove skvallrade om att morsan inte är ”socialt smidig”, vilket låter som en perfekt egenskap bland kreddiga artister kring ett middagsbord. Hoppas Siw gör tunna skivor av allihopa!

Smidiga Siw.

Årets Piff & Puff, bröderna Norén med förnamnen Gustaf och Viktor, förberedde sen ett firande av gängets nyblivne femtiotaggare, Peter Jöback. Genom TracksKajs presentation (älskar hans röst) stod det klart att vi under deras medverkan kommer att få ta del av hela deras gemensamma musikbibliotek. Från Sugarplum Fairy och State of Sound till Mando Diao och deras gemensamma musiksatsning från senaste åren. Fyra för priset av två, typ.

Efter överraskningsfirandet av Peter vankades det lunch med uppträdanden i trädgården. Först ut var Siw Malmkvist som var brutalt ärlig i att hon aldrig hört talas om varken Thomas Stenström eller hans 55,8 miljoners-streamade Slå mig hårt i ansiktet. Siw Fucking Malmkvist sa Thomas med beundran i rösten, medan jag besviket utbrast samma sak. Vilket slöseri med så bra låt. Nåja, Stenström charmades av Siws svängiga bit med tyskt crescendo.

Medan vi är på ämnet Siw måste vi reda ut en sak om Siws Mello/ESC-bakgrund i Tyskland: Hon berättade stolt att hon 1964 vann deras inhemska Melodifestival stort med låten Liebeskummer lohnt sich nicht (Kärleksgrubbel). Det Siw syftade på var dock den tyska musiktävlingen ”Schlager-Festspiele” som inte tog fram ESC-kandidater. För det skulle dröja till 1969 då Siw fick representera Västtyskland i Eurovision och då komma på samma placering (nia) som svenske Tommy Körbergs Judy Min Vän i Madrid. Ingen skugga över Siw dock, som fortfarande är ett namn nere på tyskarnas ”schlager”-scen. Och dessutom den första svensk någonsin på Billboard-listan! Eller Blejbord-listan som Siw kallar den.

Snart var det dags för kaftankungen Peter Jöback att ta bladet från munnen och berätta att han skulle sjunga en Melissa Horn-låt. Han berättade också att det dröjt länge innan han valde att berätta att han är gay, och att när han väl gjorde det så ville han ”älska fritt”. Uttrycket låter mer som nåt de sysslar med på den beryktade tantra-festivalen i Molkom, men jag lämnar det därhän. Peter menade på att det handlade om att ta makten över sin situation, och att det var det bästa han gjort. Once You Go Bög, You Never Go Back.

Innan middagssittningen var det dags för ”utflykten”, som med tiden luckrats upp till en icke-obligatorisk aktivitet. Efter förra årets fiaskoutflykt ”rädda-grodyngel-i-snålblåst” signerad Lili & Susie, har man tummat på reglerna och nu var det bara Jöback, Melissa och Gustaf Norén som köpte grödor. Det vi tar med oss av den här utflykten var såklart Peters problem med att starta bilen då han ifrågasatte sin talang kring hur han fick in nyckeln i bilens tändningslås: ”Jag som har sån jävla hålvana”. Ett ekivokt bögskämt på bästa sändningstid! Men, min imaginära över/underbädds-karta över svenska bögar behöver INTE redigeras…

Hålvan hattbärare.

Kvällen inleddes med Siws förbluffade smakupplevelse av buffelmozzarella innan Peter styrde in Cherrie på lite snack om hennes spretiga bakgrund. Föräldrar från Somalia, född i Norge, uppvuxen i Finland innan hon landade i Sverige. Otroligt fint klipp med syrrorna och mamman följde, och Cherrie berättade om hur hon stöttats av branschen till klipp av allsång och konsert-hysteri. Melissa visade därefter varför hon är med i varje program i år. Klass!

Jöbacks framgångsrika musikalkarriär följde, från Fantomen till Kristina från Duvemåla, innan det stod klart att vi skulle bjudas ännu en evergreen i kväll: Guldet blev till sand. Bröderna Norén snurrade sen in sig i nån slags story om att de tänkt göra Svensktoppsrekordhållaren, fast på engelska, för fem år sedan. Och efter ännu en lite flummig utläggning kring bästa vännen och Sugarplum Fairy-kollegan Kristian Gidlund (som dog 2013 efter en kamp mot cancer) sjöng de ÄNDÅ låten på svenska. Hm. Här fanns ju alla möjligheter att göra en ”newkidsk” Du måste finnas. Eller i alla fall Strövtåg i hembygden, men det blev tyvärr bara en stor luftpuff.

Kristian Gidlund-snacket fortsatte lite efteråt då Thomas Stenström berättade att han skulle sjunga Sweet Jackie, som Gidlund skrivit texten till. Stenström känns redan nu som en person som kommer att ta tillvara på sin Gotlands-vistelse, och hade planerat in ett gästspel av ännu en Norén-brorsa för att få till den där extra effekten i sin leverans av Tracks-hiten. Viktor Norén storgrät från första riffet och överraskningen gick hem. Detta var kvällens finaste ögonblick, och Stenströms låt kan nog bli en liten hit. Åtta av tio sa Stenström själv, och det är nog där nånstans jag landar. Eller iaf, sju av tio.

Thomas Stenström.

Innan kvällen var slut komdet äntligen in lite schlagerpop eftersom Casper Jarnebrink gör entré nästa vecka, och hann med det mesta under en minut: Visa lite hud vid poolen, bli polare med Noréns, samt klargöra att han gjort en bättre refräng till en Horn-låt. Längt!

Betygen:

Slå mig hårt i ansiktet (Thomas Stenström) – Siw Malmkvist
QX QX

Okej, det här var en småcharmig start på programmet och Siw gjorde sitt bästa av den svenska superhiten när hon skippade våldet och bytte ”slå” mot ”smek” i en ”Kalle Moraeus goes mogendansband”-version. Dock är det en stor besvikelse att en av 10-talets största svenska genombrottslåtar, med en grym läktarrefräng, ”slösades” bort på Siw Malmkvist.  Detta hade ju kunnat bli SÅ MYCKET BÄTTRE.

Mamma är lik sin mamma (Siw Malmkvist) – Cherrie
QX QX

Stora A för tanken bakom, att hylla sin covid-döda farmor och hennes matriark-styrka genom en tolkning av Siws  kvinnofälla-anthem. Javisst, Cherrie är sitt sound trogen och otroligt talangfull. Men jag kan för mitt liv inte förstå varför jag ska lyssna på den här svala versionen med en självgod gospel-kör som ylar ut ”Mamma!” igen. Jag ger den två halvmogna cherries.

Falla fritt – (Melissa Horn) – Peter Jöback
QX QX QX

Lite samma sak som med Cherrie. Det finns ett stort hjärta och en tanke bakom det här, och Peter sjunger som att han menar vartendaste ord i Melissas gymnasie-skrivna låt. Men trots uppbyggnadsberättelsen om att komma-ut så berörs jag inte riktigt. Det hela är så Carola-duktigt och lite för mycket självgott Lisa Nilsson-gung. Men sista minuten bränner det till, och när Peter utbrister, nästan skriker ut, ”Låt ingen jävel ta din makt” hajar jag till. Ordentligt. DEN råa feelingen hade jag velat ha hela låten. Och det ger honom snäppet högre betyg än Cherrie.

Lämna han (Cherrie) – Melissa Horn
QX QX QX QX

Otroligt fint att Cherrie genom sin låt om en vän och dennes destruktiva förhållande fått unga brudar (och killar) att lämna taskiga relationer. Men jag har aldrig gripits av hennes version. Däremot träffade Melissas version i hjärtat med sin tydliga vemodsvisa. Jag älskar Melissas röst och det vackra lunket i låten. Det är ingen 100-upptäckt, men riktigt fint. En god fingervisning om att Melissas tolkningar är nåt att se fram emot i höst. Bäst i kväll.

Guldet blev till sand (Peter Jöback) – Gustaf & Viktor Norén
QX QX
Vilken ribbträff. Den röriga upptaktsberättelsen var visserligen vacker, om Gidlund, och barndomsdrömmar, men den här versionen fångade inte alls upp det. Jöbacks superballad blev en luftig och ointressant poprock-låt i midtempo som inte alls berörde. Nej, ni: LÅTEN blev till sand och jag ger den två svaga QX.

Alltid med mig här (?)/Sweet Jackie – (Sugarplum Fairy/Viktor Norén) – Thomas Stenström
QX QX QX
Det är inte bara Stenströms långa polisonger som påminner om Oasis, soundet i den här svenska tolkningen gav mig starka  Don´t Look Back in Anger-vibbar, och jag anar en hit för Stenström. En bra låt är en bra låt och det var ett perfekt avslut på premiärprogrammet.


Medverkandeplan för alla avsnitten:

Avsnitt 2, sänds 6 november

Thomas Stenström
Melissa Horn
Cherrie
Siw Malmqvist
Peter Jöback
Viktor och Gustaf Norén
Casper Jarnebrink

Avsnitt 3, sänds 13 november

Thomas Stenström
Melissa Horn
Cherrie
Peter Jöback
Viktor och Gustaf Norén
Casper Jarnebrink
Maxida Märak

Avsnitt 4, sänds 20 november

Thomas Stenström
Melissa Horn
Cherrie
Casper Jarnebrink
Maxida Märak
Andreas Mattsson
Viktor och Gustaf Norén
Peter Jöback

Avsnitt 5, sänds 27 november

Thomas Stenström
Melissa Horn
Andreas Mattsson
Maxida Märak
Daniel Adams-Ray
Moonica Mac
Cherrie
Casper Jarnebrink

Avsnitt 6, sänds 4 december

Thomas Stenström
Melissa Horn
Andreas Mattsson
Moonica Mac
Daniel Adams-Ray
Harpo
Maxida Märak

Avsnitt 7 & 8, sänds 11 respektive 18 december

Thomas Stenström
Melissa Horn
Andreas Mattsson
Moonica Mac
Daniel Adams Ray
Harpo
Marie Nilsson Lind