Det blev snabbt ett negativt resultat då Stockholm 2015 la ner sitt arbete för att marknadsföra Stockholm som en HBT-vänlig destination med eldsjälen Christina Guggenberger i spetsen. Efter omorganisation och ekonomiska besparingar från stadens sida försvann snart Stockholm från medvetandet bland lesbiska och gay-turister. I rakningar på olika hbtq-inriktade resesajter låg Stockholm ofta i topp, men efter att staden lagt ner verksamheten försvann stan snabbt från medvetandet.

Förra året tog dock företagarföreningen Stockholm Gay Life initiativ att fånga upp Guggenbergers kompetens och kontaktnät och sondera intresset hos resebranschen för att vara med på en satsning där budskapet levereras från ”golvet”.

Svaret kom snabbt; avsaknaden av att kommunicera Stockholm som en hbt-vänlig destination var stort. Och i början av året startade föreningen ett helägt aktiebolag som tillsammans med Christina Guggenberger åter tog tag i att få ut budskapet om Stockholm i världen.

– En stor fördel är att ni kommer budskapet vi vill få ut direkt från hjärtat, eller kärnan av hbt-Stockholm, säger Kenneth Hallström som är VD på nya Stockholm Gay Life AB och fortsätter:
–  Projektets syfte är att samla besöksnäringen kring en gemensam kommunikation och plattform för marknadsföring och produktutveckling för att öka intresset för Stockholm som besöksdestination hos hela Regnbågsfamiljen och skapa affärs- och utvecklingsmöjligheter för samarbetspartners.

Arbetet, som kom i gång i våras, drivs under namnet Stockholm LGBT och är i sin form av att vara ett privat initiativ från communityt, något unikt i världen. De flesta andra städer som satsar på hbt-marknaden har själva staden som avsändare, inte de lokala aktörerna.

Stockholm LGBT finansieras av partners, som huvudsakligen består av hotell, restauranger och attraktioner. Företagarföreningen Stockholm Gay Life och QX Förlag är aktiva medlemmar liksom en av stadens verkliga sommar-stoltheter, Mälarpaviljongen. Även Visit Stockholm och Stockholms Handelskammare har gått med i projektet med finansiering.

Arbetet som Christian Guggenberger nu åter kunnat ta upp handlar om mediakontakter på framförallt den amerikanska och brittiska marknaden. Under våren hade Stockholm LGBT en pressgrupp på besök och i samband med Europride fick verksamheten i uppdrag av Visit Stockholm att ta hand på stadens inbjudna journalister och influencers,

Och nu bjuder Stockholm LGBT in till en heldags-konferens på Berns om LGBT-turism dit flera internationella aktörer på marknaden kommer för att dela med sig av kunskap och erfarenheter.
Bland annat kommer Clark Massad från ILGTA (International Lesbian and Gay Travel Association) och resestrategen Peter Jordan som har en 10-årig erfarenhet av turistverksamhet i Europa. Amerikanska Meg Cale presenteras som en förespråkare för LGBT-turism och på plats finns självklart en av Stockholms bästa vänner inom LGBT-resebranschen, Uwern Jong, som driver konsult och mediaverksamhet med fokus på hbtq-turism.
Från Visit Stockholm deltar VD Caroline Strand och såväl Christian Guggenberger som Kenneth Hallström är på plats och presenterar projektet Stockholm LGBT.

Seminariet, som hålls den 29 oktober är öppet för alla intresserade. Biljetter kan köpas här.

Mer om Stockholm LGBT hittar du på verksamhetens hemsida