Brittiska gaytidningen Attitude skriver att godistillverkaren Cadburys senaste reklamfilm fått folk ilskna. Reklamfilmen där paret Callum Sterling och Dale K Moran utbyter Cadburys berömda ägg i en kyss, har fått över 35 000 britter att skriva på en namninsamling som kräver att den tas bort.

”Genom att synliggöra ett samkönat par så vill Cadburys tydligen vara kontroversiella och sedan undvika kritik genom att gömma sig bakom att alla protester grundar sig i homofobi. Men även HBTQ-personer har uttryckt sitt ogillande över reklamfilmen.”, står det på namninsamlingssidan på CitizenGo.org.

De bakom protestlistan menar att reklamen objektifierar och sexualiserar, och om paret i reklamfilmen varit hetero skulle den ha förbjudits på grund av sitt ”sexuella” innehåll på en gång.

Förtaget har redan svarat och menar att de är ett företag i framkant som står för inkludering. De menar att filmen bara visar glädje och de många sätten personer kan njuta av deras krämfyllda chokladägg. De tillbakavisar också  covid-kritiken kring kyssen och säger att alla skådespelarna som har scener ihop kom från samma hushåll och att distans och hygien var viktiga ledord under inspelningen.

Dale 25, och Callum 30, som varit ett par i två och ett halvt år, hoppade på inspelningen av reklamfilmen då deras ordinarie karriärer som dansare och koreografer stoppats upp av covid. De är förvånade över de negativa reaktionerna.
– Baserat på vilka vi är och vad vi vanligen göra, kunde de inte hittat ett bättre par, säger Callum till Attitude, och Dale tillägger:
– Vi är queeraktivister, och glada att vara det.