– Jag vill se om kyrkan är så pro som de sagt sig vara, säger Elisabeth Ohlson-Wallin om den altartavla som skänkt till Skara domkyrka i samband med inspelningen i helgen av TV-programmet Konstkuppen.
Konstkuppen sänds i början av nästa år och är en serie med olika konstnärer som presenterar ett nytt konstverk på en offentlig plats. Under ledning av Lena Philipsson kommer så konst att diskuteras.
När Ohlson-Wallin tillfrågades om att medverka tackade hon ja med att återvända till sin födelsestad Skara och återknyta till sitt arbete med utställningen Ecce Homo.
– Jag var så oskuldsfull och kunde inget om kyrkan alls, säger hon om Ecce Homo-tiden och berättar att hon av en journalist fick frågan om de bilder hon framställde då var tänkta som altartavlor.
– Jag funderade efter det på vad det var som var så magiskt med altartavlor, säger hon och berättar att hon nu när Svenska kyrkan öppnat för enkönade äktenskap var det dags.
– Vi har det jättebra i Sverige när det gäller rättigheter, konstaterar Ohlson-Wallin. Men den kyrkliga folksjälen är inte riktigt där rättigheterna nått, något som gäller även för övriga samhället.
Ohlson-Wallin konstaterar att inga av hennes hbt-relaterade utställningar någonsin visats fysiskt i en kyrka i Sverige. I Berlin och Zürich har bilderna kunnat visas, men i svenska kyrkor har det tydligen, som Ohlson-Wallin tror, blivit för mycket.
I helgen var de så högtidlig avtäckning av hennes Altartavla med hbt-motiv, men utan att någon representant för kyrkan, mer än vaktmästaren, var på plats.
– För mig är det en politisk handling. Inte bara att sätta hbt-personer i himlen utan jag vill se var kyrkan egentligen befinner sig i sitt ställningstagande. Det finns ingen hbt-konst i kyrkorna efter alla år och detta är nu första gången någon skänker det som är en hbt-kyrklig konst.
– Min ”konstkupp” blev att skänka bilden till Skara domkyrka där man nu skall ta ett beslut om man vill ta emot gåvan, förklarar Ohlson-Wallin som därmed hoppas på en debatt om hbt-personers ställning inom kyrkan när den nu måste tacka ja eller nej till altartavlan.

Berätta om motivet!
– Jag har gjort en bild med Adam och Adam liksom Eva och Eva med utgångspunkt från en målning av 1500-talskonstnären Lucas Cranach där stortår målats som en fallossymbol.
Ohlson-Wallin berättar att detta fallosinslag kom till efter att reformatorn Martin Luther förklarat att sexualitet inte var ett straff från Gud utan något nyttigt för kroppen.
– Han rekommenderade två samlag i veckan, säger Elisabeth Ohlson-Wallin med ett skratt.
Så den bild hon skapat med två Adam och två Eva där kd-politikern och transaktivisten Maria Hansson Nielsen är ormen, är såväl ett sätt att placera hbt-personer i Paradiset, snarare än tidigare bli förpassande till helvetet, som en påminnelse om Luthers för tiden radikala omvärdering av sexualiteten.
Att bilden skulle bli omdebatterad redan vid inspelningstillfället förstod såväl SvT och producenterna bakom Konstkuppen som Elisabeth Ohlson-Wallin. Så när vi får se avsnittet i början av nästa år så är det hela arbetet fram till att gåvan överlämnades vi kan följa.

Mattias och Magnus Lindgren med Lars Gårdfeldt i samabnd med att de två gifte sig framför Elisabeth Ohlson-Wallins altartavla med hbt-motiv

Och inte minst den vackra inramningen av altartavlan i form av äktenskapet mellan Magnus och Mattias Lindgren med Lars Gårdfeldt som präst och vigselförrättare.

Altartavlan Paradiset är den första bild med hbt-motiv av Elisabeth Ohlson-Wallin som kunnat visas i sin ursprungliga form i en svensk kyrka