I kväll avgörs det vem vi skicka till Wien. Vi har nu lyssnat, spekulerat och brottats med alla möjliga scenarier. För även om Måns just nu ser ut som en storfavorit KAN saker hända. För är inte Måns vidare poppis hos jurygrupperna kan de ta ifrån honom den vinst som Spotify, iTunes och alla möjliga undersökningar pekar åt. Jurygrupperna från de elva olika länderna ska ge ut hela fyra nollor per land, och i och med detta kan flera bidrag halka efter. Hur vi än vrider och vänder på det är det omöjligt att sia om vilka bidrag som tilltalar jurygrupperna. Det kan vara alltifrån DinahNah till Eric Saade.
Vi gissar i alla fall att folkets fem främsta val i morgon blir Måns, Eric, Jon Henrik, Hasse och vår älskade dreadsdrottning Mariette.

Programmet i sig då? Jo då, mycket bättre än förra veckan. Skönt att Filippa Bark är tillbaka med besked. Filippa syns mycket genom hela programmet och levererar kul snack både med Robin & Sanna och finalisterna. Vi har gillat Filippa genom alla sex veckor och tycker hon är en underbar liten vattendelare. Irriterar och roar på samma gång. Love her!

På genrepet bjöds vi på en underbar Conchita-tolkning av Christer Björkman, men ni får nog äkta varan i i kväll…

Och jo, den där fruktansvärda Earth, Wing & Fire-versionen av Undo vill vi bara glömma.

Men nu synar vi, betygsätter och resonerar kring ALLA bidrag här nedan. Läs och rösta sedan. Vem vill du se som vinnare?

1. ”Groupie” Samir & Victor

Att Samir & Viktor går ut först känns egentligen ganska självklart. Vi har läst några förvånade schlagerfans krönikor och blogginlägg om årets startordning, och att den inte följer gängse ”Christer Björkman-regler” (dvs att favoriterna till vinst ligger först eller mot slutet), men för oss är det här solklart: Bidragen är rankade från de man kan misstänka fått mest appröster i deltävlingarna (S&V, JTR) till de som förmodligen har mera telefonröstande fans (Hasse, Mariette). På det sättet kommer ett kaos likt det i deltävling ett kunna undvikas OM en massa nytillkomna finaltittare måste ladda ned appen under de första bidragen, då de första bidragens fans redan har sin app redo att börja hjärtrösta med.

Det här är en av årets absolut största hits från Melodifestivalen och den ska självklart vara i final (några utländska fans mumlade på twitter efter Helsingborg att det här är den sämsta låten som varit i en final, men där tycker vi de har otroligt fel – det är långt i från den sämsta låten ens i den här finalen). Det som kunde varit två dryga reality-fenomen visade sig i stället vara två unga snubbar som älskar varje sekund av att vara i den här bubblan. Sån’t gillar man.

Hur går det för Groupie då? Vi säger övre halvan men inte i toppen. De bör kunna sopa hem nånstans tredje-fjärde mest röster från svenska folket och juryn kommer ge dem 1:or, 2:or och 4:or eftersom glädjen är universell. Så sexa?

Ronny: QX QX QX
Ken: QX QX QX

Eurovisionpotential: Låg. Grabbarna avskyr att snacka engelska och vill inte till Wien.

Spotifystreams just nu: 4.639.835

2. ”Building it up” JTR

Vi kan fortfarande inte riktigt bli kompis med Building it Up, hur mycket vi än vill. Grabbarna får supergärna komma tillbaka till Melodifestivalen med en grym låt (och då kommer vi heja dem hela vägen till Eurovision, men i år så får de finna sig i att slåss om sista-platsen när vi ska ranka finalbidragen. Det är bara en dussinlåt som porlar förbi.
Placeringsstatus då? Vi tror det blir svårt för grabbarna. De unga poprösterna i finalen kommer ramla över till Samir & Viktor, Eric och Måns-fördel, kaospojkarna i numret innan tar ju dessutom lite av pojkbandsenergin, så vi tror inte det blir supermycket poäng från folket. Samtidigt har vi svårt att tro att juryn kommer slänga en tsunami av poäng på den här bleka pojkbandspoppen.
Tippning? Bland de tre sista.

Ronny: QX
Ken: QX QX

Eurovisionpotential: Låg. En alldeles för blek låt.

Spotifystreams just nu: 771.897

3. ”Make Me La La La” DinahNah

Åh, det här är ju Schlagerprofilernas egna lilla hjärteprojekt det här året! Vi älskar den här gymexplosiva popdängan (hit!) och underbara Dinah Nah. Och så kanske, kanske ni har hört oss nämna grabbarna i ”The Wall of Sex” och det grymma numret signerat Edin Jusuframic någon gång under dessa senaste tre veckor om ni följt oss på Schlagerprofilerna.
Varför är vi då så glada detta är i final?. Jo:

1. Tillsammans med Isa (och Ace i fjol) betyder Dinah Nahs avancemang till finalen ett enormt viktigt trendbrott för de tidigare så utdömda poptjejerna i den här tävlingen. Hoppas, hoppas skivbolagen vågar satsa ännu mer på bra, coola brudar (det har varit rejält tomt på den fronten i juryrummet några år, medan det alltid funnits hinkvis med unga popsnubbar) efter det här. Vi tror och hoppas på det. Det är ju kanske den genre vi älskar mest.

2. Låten hade fungerat utmärkt i Eurovision. OK, den kommer aldrig vinna i Sverige, men TÄNK om (typ) Ukraina skickat detta. Då hade vi TOKÄLSKAT den. Och den lär spelas flitigt på Euroclub i år i vilket fall. Det vågar vi lova med tanke på vad som är i ESC just nu…

3. Det här är ju typ Verona fast 2015. Vem älskade inte Verona 2007?

4. Utländska fans har låten genomgående som en av sina favoriter i år. Bli inte förvånade om den kommer mycket högre i resultatlistan på lördag än vad vi svenska tyckare kommer tippa! Internationella juryn kommer lyfta den klart mer än svenska folket.

Ronny: QX QX QX QX
Ken: QX QX QX QX

Eurovisionpotential: Högre än många tror. Hade den här kommit från Grekland till exempel, så hade vi ju avgudat den!

Spotifystreams just nu: 925.473

4. ”Jag är fri (Manne Leam Frijje) Jon Henrik Fjällgren

Femtio procent av Schlagerprofilerna älskar ju det här ovillkorligen, medan den andre lite glömt bort låten sedan Östersund. Faktiskt lite kommit att underskatta den. Men det är nog dumt. Det här kommer fortfarande sopa in röster från svenska folket, och det skadar ju knappast att JHF både sjunger riktigt, riktigt bra och är väldigt snygg (och hans charmiga ensamdansande mot slutet är rätt svårt att inte falla för).

Frågan är hur kallsinnig den internationella juryn är? Om JHF får en jäkla massa nollor så kvittar det ju ändå hur mycket svenska folket kommer älska det och ska man döma efter internationella fans reaktioner (en del på gränsen till rasistiska i sin avsky – som Eurovisionfans så finns det tydligen klara gränser för vilken typ av etnobidrag som är tillåtna eller inte) så är det faktiskt inte en omöjlighet. Blir det möjligen en Yohio-situation lördagkväll?

Men nä, vi tro nog ändå att JHF kommer hamna någonstans på prispallen. Och Ronny kommer fortsätta att lyssna och älska årets vackraste schlagerlåt hela 2015 ut.

Ronny: QX QX QX QX QX
Ken: QX QX QX

Eurovisionpotential: Medel. Kan vara ett utropstecken, kan vara något Europa inte förstår alls.

Spotifystreams just nu: 1.448.550

5. ”Can´t hurt Me Now” Jessica Andersson

Vi älskar ju Jessica, men det måste sägas: Att Can’t Hurt Me Now är i final och inte Kristin Amparos I See You INTE är det är årets största felbeslut av svenska folket. Punkt.
Vi vidhåller att den här låtens finalplats beror på appen och vi fortsätter nog tippa att det här kommer hamna i den absoluta nedre delen av resultatlistan, trots fältets enda ballad.

Med det sagt, Jessica är skitsnygg, sjunger så klart bra och är allmänt…Jessica. Låten är inte på något sätt dålig heller, men lite….menlös? Så välkommen tillbaka med något roligare nästa gång!

Ronny: QX QX
Ken: QX

Eurovisionpotential: Mycket låg. Eurovision 2015 svämmar över av starkare balladuttryck.

Spotifystreams just nu: 261.630

6. ”Heroes” Måns Zelmerlöw

Låt oss säga så här. Schlagerprofilerna är väldigt kluvna här. Ken älskar allt. Ronny älskar allt utom låten.

Vad man än tycker så är Heroes årets största Melodifestivalhit och går som tåget på Spotify, iTunes och radiostationerna. Paret Joy och Linnea Deb har därmed för tredje året i rad varit med och skrivit tävlingens break-out hit! Så jäkla häftigt och coolt, och även om de inte vann i fjol eller gör det i år så är det ju det som räknas när lamporna slocknat på lördag.

Ken vill så oerhört mycket skicka detta till Wien, och tror att en stor del av svenska folket vill det också. Ronny har inga problem med att skicka varken låt, artist eller nummer till Wien. Om folk vill detta, och reaktionerna så här långt bland ESC-fans ser lovande ut, så är det bara att köra. Det är bara det att Ronny personligen fortfarande tycker låten är rätt tråkig. Det är en oerhört svag trea som delas ut här under…
Vi båda tror Måns kommer vara folkets favorit på lördag. MEN, som vi sagt innan, att vara folkets favorit har mycket mindre betydelse i år än vad det någonsin haft. Gillar inte internationella juryn Måns tillräckligt så kvittar det vad vi svenskar tycker. Då får han och strutgubben MP stanna hemma…

…och det vore så SJUKT orättvist menar Ken.

Ronny: QX QX QX
Ken: QX QX QX QX QX

Eurovisionpotential: Hög. Numret har redan väckt uppmärksamhet i utländska medier

Spotifystreams just nu: 2.676.015

7. ”Forever Starts Today” Linus Svenning

Vissa låtar tenderar man glömma är i final. Linus Svennings Forever Starts Today är en av dem. Ja, ni vet ju vad som gäller här? 33% tatueringar, 33% frenetiskt rullande tunnor och 33% irländskt tema på en afterski i Åre. Gott så. Och dessutom en av årets radio- och Spotify-hits. Välskrivet och välskräddat vad gäller artist + låt. Den skulle nog kunna funka ganska bra i Eurovision dessutom. Men hur funkar det här? I år? Den kommer nog få ”lagom” av folket. Kommer kanske få lagom till över medel av juryn? Mitten? Oerhört svårplacerad.
Ronny: QX QX QX
Ken: QX QX

Eurovisionpotential: Medel. Blir det mer ”nedre halvan i en ESC-final” än det här?

Spotifystreams just nu: 2.145.627

8. ”Don´t Stop” Isa

Alltså, vad bra den här bruden är!

Det går liksom inte att släppa henne med blicken när hon intar scenen. Ett sån’t jäkla fullblodsproffs utan tillstymmelse till nerver som sätter både sång och dans bättre än de flesta i tävlingen – och hon är 16… SEXTON! Jesus i vår lilla låda vilka stora förväntningar vi har på den här tjejen.

Ken gillar låten en massa till skillnad från många andra som tycker det här är 100% Taylor Swift-kopia. Ronny håller med om Isas förträfflighet men tycker låten är tjatig och smått medioker.
Isa kommer förmodligen kunna hämta hem en hel del poäng från jurygrupperna på lördag och folket lär nog placera henne strax efter megafavoriterna. Paketet skulle behövas i årets balladtäta Eurovision, det råder det ingen tvekan om, men nä. Vi hoppas ju att vi får hålla på Isa något år till innan vi väljer henne som vår representant. Då med en starkare låt.

Ronny: QX QX QX
Ken: QX QX QX QX

Eurovisionpotential: Medel. Isa är ett fynd och ett proffs destinerad för stora Eurovision-framgångar – men kanske inte i år med just den här låten?

Spotifystreams just nu: 993.015

9. ”Möt mig i Gamla Stan” Magnus Carlsson

Här har vi startfältets härligaste schlagerlåt!

Det här är ju fortfarande ett klassiskt schlagernummer med extra allt. Vi älskar ju att det ÄNTLIGEN finns en sådan här låt i finalen igen och få kan göra det så bra som Magnus. Faktum är att Eurovisionpotentialen i det inte alls är så låg som kanske många där ute i stugorna tror heller. Det här hade funkat!

Nu kommer det ju inte dit i år. Även om några av de internationella jurygruppen brukar älskar den här genren (Linda Bengtzing har tex mycket att tacka dem för vissa finalår) så brukar svenskarna släppa sina schlagerdarlings (bortsett från Alcazar) som heta potatisar när det ska bestämmas vem som ska ha Eurovision-biljett. Så vi skulle ändå gissa att det kan komma typ var som helst mellan plats fyra och nio. Det beror helt enkelt på om han är en Alcazar eller en Bengtzing.
Det här är hursomhelst en sådan låt som många nytillkomna tv-tittare förväntar sig att se i en Mello-final och är svenskarna på schlagerhumör kan Magnus premieras hyfsat. Mitten?

Ronny: QX QX QX QX
Kens betyg: QX QX QX QX

Eurovisionpotential: Medel. Skulle sticka ut rejält. Det vimlar inte av upptempo och schlager i årets Eurovision direkt.

Spotifystreams just nu: 680.164

10. ”Sting” Eric Saade

Medan Måns inte vill höra om något favoritskap, och ber folk hålla tyst eller håller för öronen när det kommer på tal, så gör Melodifestivalens kanske största superstjärna och premium gossman (Trademark Hanna Fahl) aldrig någon hemlighet av att han tycker han och Måns är de bästa kandidaterna att skicka till årets Eurovision. Vilket är rätt härligt på nå’t sätt. Dessutom har han ju lite rätt: Lägger man till Mariette så har vi ju startfältets tre klart starkaste låtar dem emellan.
Det här är ju dessutom en riktigt jäkla bra poplåt. Man hade lite glömt det vecka fyra, men det här ÄR en vinnarkandidat. Frågan är ju till och med om det inte är startfältets absolut snabbast fästande popdänga, en inte alldeles oviktig egenskap i den här cirkusen. Numret är dessutom fortfarande härligt lekfullt med snygg koreografi och mot slutet flyger tefatet långt, långt ut i publiken och högt, högt över våra huvuden. Glöm hur det såg ut i Göteborg – nu är det Miley Cyrus-klass på den här flygturen. Nu är det dessutom dansarna som är med på turen och inte kören.

Man ska inte räkna bort detta, både publiken och jurygrupperna kommer placera det här högt (i alla fall så länge Eric träffar alla toner), och rättvist så. Just nu lutar vi fan åt att det är minst tvåa. Vi skulle inte ha något emot att dra till SÖMNIGA Eurovision 2015 med den här låten. Och kaxiga Eric.

Ronny: QX QX QX QX
Ken: QX QX QX QX QX

Eurovisionpotential: Hög. Skulle utan tvekan vara årets bästa och mest direkta poplåt i Eurovision. Dessutom har Eric rutin och en bronsmedalj sedan innan.

Spotifystreams just nu: 1.808.118

11. ”Don´t Stop Believing” Mariette

Dags för Schlagerprofil-Kens favoritlåt i årets startfält!
Det enda negativa han kan komma på om denna låt vann och fick åka till Wien är att Eurovision i år vimlar av ballader och midtempo. Det positiva är att ingenting är lika bra, snyggt och suggestivt som Mariette och hennes megasläp. Ken älskar hur det här numret är gjort, uppbyggt och, framförallt, ljussatt. Så snyggt.

Ronny är lite inne på Mäns-spåret och har haft svårt att klicka med låten. Men Dont Stop Believing har vuxit sedan Malmö och nu tycker R att det är rätt mysig. Mariette är självklart guld, det behöver vi inte ens diskutera.

Men vart kommer detta på lördag då? Hur mycket röstar svenskarna på det med Måns och Eric i mixen? Hur mycket gillar internationella juryn ännu ett bidrag sprunget ur Loreens succé-bidrag för tre och fyra år sedan? Svårt. Men vi behåller nog vår tippning på att det ändå hamnar topp tre, möjligen fyra, tillslut. Vi tror låten vann sin delfinal och då är det där det borde hamna.

Ronny: QX QX QX
Ken: QX QX QX QX QX

Eurovisionpotential: Medel. Mariette är toppen, och vilket annat år som helst hade detta haft superhög ESC-potential, men i Wien kommer nästan allt vara midtempo och vi riskerar att försvinna.

Spotifystreams just nu: 717.405

12. ”Guld och gröna skogar” Hasse Andersson

Och här har vi tävlingens kanske mest oväntade sista-låten-ut någonsin!

Man ska dock inte underskatta Hasse. Han ligger just nu nia på Sveriges officiella topplista, sexa på Spotify och Mr Andersson har glidit upp och, bredvid Samir & Viktor och Dinah Nah, blivit barnens stora, stora favorit i år. Vilket så klart inte är så konstigt: Låten är ju lättrallad, på svenska och killen påminner ju om en blandning mellan jultomten och allas drömfarfar.

Det här kommer få mycket röster av svenska folket, var så säker, men frågan är vad internationella juryn säger och tycker om skånsk country? Inte alltför mycket gissningsvis. Och det kanske är lika så bra. Det här är ju svårt att inte älska, och hur mycket unnar man inte Hasse denna framgång efter alla dessa år som låten studsat runt i juryrummet, men i Eurovision ska det nog inte vara. Mitt, övre halva?

Ronny: QX QX QX QX
Ken: QX QX QX

Eurovisionpotential: Låg. Det var längesedan dansband/country funkade i Eurovision.

Spotifystreams just nu: 1.496.449

Dagens Fråga

Vilken är den bästa musikalen enligt dig?

  • 34%
  • 16%
  • 11%
  • 3%
  • 30%
  • 7%