– Åhléns om den hyllade kampanjbilden

Bilden som syns på Åhléns hemsida är även med i senaste numret av QX som en helsidesannons. Hatten av säger vi och kollade tanken bakom kampanjen med Åhléns marknadschef Lina Söderqvist.

Först: Är bilden fri för tolkning eller är det ett samkönat par tanken med bilden?
– Vår tanke är att visa ett samkönat par.

Hur kommer det sig att ni marknadsför Fars Dag med ett samkönat par?
– I Sverige idag finns det massor av olika typer av familjer och i vår kommunikation vill vi spegla det samhälle vi lever i idag. Åhléns är ett varuhus för alla och vi vill att alla våra kunder ska känna igen sig i vår kommunikation över tid. Därför arbetar vi konsekvent med att försöka undvika stereotyper och med att bryta normer.

Har ni gjort en liknande satsning förut?
– Vi har försökt att vara inkluderande i alla våra senaste kampanjer. I vår höstmodekampanj ”Nordiska toner” använde vi kvinnor med olika etnisk och kulturell bakgrund som modeller. Vår nya sportavdelning på Åhléns City lanserade vi med hjälp av Barbro Bobäck, världsmästare på 100 och 200 meter – som är 71 år. I våras frontade Lea T, kvinna med transsexuell bakgrund, vår stora modekampanj.

Hur har responsen på bilden och kampanjen varit?
– Vi har fått mycket positiva reaktioner, både från kunder och i sociala media.

Har ni liknande bilder planerade för Mors dag eller andra högtider?
– Vi har inte hunnit så långt i vår kampanjplanering ännu men vi ska fortsätta att vara inkluderande och undvika stereotyper. Vi vill att alla våra kunder ska känna igen sig i vår kommunikation över tid.

Slutligen, jag måste ju fråga var kommer bilden ifrån och om tanken med bilden ursprungligen var att visa två homopappor?
– Tanken har hela tiden varit att visa två pappor och deras barn. Fotograf Petra Bindel har tagit bilden i samband med en stor plåtning till vår julkatalog som kommer ut nästa vecka, där för övrigt en annan variant av bilden finns med.

Stylist till bilden: Lo Bjurulf.