– Många tjejer sedan dess, skrattar Anna som vi känner igen från festfixande och QX-galanominerade Moxy.

Maria, som är AD, gjorde först loggan till Annas restaurang Momma, som sedan ynglade av sig till partykonceptet Moxy, där Maria såklart också ligger bakom den klassiska hjärt-loggan.
Idén till att lansera en kollektion med So Damn Gay föddes i somras då Anna bad Maria att designa en tröja att bära i Moxy-tältet under Stockholm Pride.
– Tröjorna som blev kvar sålde snabbt slut och vi började prata om att satsa på en renodlad variant utan Moxy -loggan. Och plötsligt hade vi en rolig arbetsrelation med möten och sånt, berättar Anna och fortsätter:

– Jag har ofta på mig So Damn Gay, och får mycket positiva kommentarer. Det blir som en community-grej, vi söker oss ju till varandra. Så jag ser det lite som en utvidgning av regnbågsflaggan, som vi ju alla gillar.

– Vi ville ha en sägning som är lite av ett statement. ”Kolla, jag står för det här,” berättar Maria.

Visst fanns det en tanke om So Damn Lesbian, men duon ville att säsgningen skulle vara mer inkluderande.
– Gay har ju använts länge inom communityt. Bokstavsförkortningar låter inte lika kul. De som vill bära den gör det med stolthet och representerar communityt. Gay är ett positivta och inkluderande ord.
Just nu består kollektionen av vit och svarta t-shirts, hoodies, collegtröjor, kepsar mössor och strumpor, men redan nu skissas det på nya färger och andra varor.
– Och det är unisexmodeller i många storlekar. På Moxy-festen senast märkte vi att tjejerna vill ha oversize medan killar ofta önskar lite tightare.
Vem vill ni se i So Damn Gay?
Ellen Krauss gillar vi jättemycket. Henne vill vi se i So Damn Gay. Hon är ett nytt fräscht ansikte. Oscar Zia är också cool och tänk om Jodie Foster kom släntrandes på ICA i en tröja, säger Anna.
– Men även de som är äldre och stolta. Ellen DeGeneres kanske? fyller Maria i.
Just nu finns So Damn Gay i en Popup-shop i Gamla Stan fram till jul, sedan är tanken en egen sajt. Fram till dess säljs tröjorna på shop.qx.se.