Tommy Hilfiger lanserar idag sin Summer Pre-Fall 2021 med TommyXIndya, en minikollektion som designats tillsammans med den icke-binära skådespelaren och aktivisten Indya Moore. Kollektionen firar det unika och fångar både skönheten och mångfalden i ett globalt community med tron att en fantastisk stil inte känner några som helst gränser. De designade plaggen är både storleksinkluderande och icke könsbestämda. Samarbetet TommyXIndya bygger på Tommy Hilfigers People’s Place-program, vilket är en plattform med tre pelare där uppdraget är att främja representation inom och bortom mode. Summer Pre-Fall 2021 TommyXIndya-kollektionen lanseras idag och finns i Tommy Hilfigers butik på Biblioteksgatan 16 samt utvalda butiker i Europa, Nordamerika och Mexiko.
”Fantastisk stil känner inga gränser, och detta har alltid drivit min dröm om att skapa mode för alla”, säger Tommy Hilfiger. ”Vårt People’s Place Program är ett stort steg i den riktningen eftersom vi fortsätter att arbeta hårt för att främja representation och ytterligare inkludering inom alla modeområden. Denna kollektion förkroppsligar allt vi står för. Från designprocessen hela vägen till kampanjen är hela TommyXIndya-kollektionen här för att få människor att känna sig sedda, accepterade och inkluderade. Det här budskapet betyder så mycket för alla på TOMMY HILFIGER. Att arbeta med Indya Moore för att dela sin historia har varit en unik och inspirerande upplevelse. Vi är så stolta över att dela det med världen. ”
Genom att samdesigna TommyXIndya-kollektionen Summer Pre-Fall 2021 ville Indya Moore ge deras community möjlighet att uttrycka sig utan begränsningar. Från polotröjan till Oxfordskjortan samt bandeau-toppen till pinstripe-kavajen så inspirerades varje stil av ett signaturplagg från TOMMY HILFIGER-arkivet. Signaturplaggen från arkivet tolkades på nytt för att respektera flera icke könsbundna uttryck. Funktioner som vidgade axlar och anpassningsbara silhuetter syftar till att uppmuntra kontinuerligt självuttryck, fluiditet och utforskning. Indya Moores personliga historia finns även den representerad i kollektionen med detaljer så som initialer i college-typsnitt, hemstaden Bronx stavad över bröstet och en lotusblomgrafik som syns genom hela kollektionen, vilket symboliserar återfödelse, tillväxt och självförverkligande.
”Den här kollektionen går längre än bra stil”, säger Indya Moore. ”Den bryter en cykel och sätter en ny standard inom branschen. Alltför många människor får känna att något är fel med dem bara för de är sig själva. Det betyder allt för mig att veta att vår kollektion får ingen att känna sig fel eller annorlunda eller trasig. Alla passar perfekt för den här kollektionen, oavsett vem de är.”
Q&A MED TOMMY & INDYA MOORE
- Vad betyder den här kollektion för dig?
TOMMY’S SVAR: Denna kollektion förkroppsligar allt vi står för. Det representerar nästa steg i vårt uppdrag att välkomna alla konsumenter. Från designprocessen hela vägen till kampanjen är hela TommyXIndya-kollektionen här för att få människor att känna sig sedda, accepterade och inkluderade. Det här budskapet betyder så mycket för alla på TOMMY HILFIGER. Vi är så stolta över att dela det med världen.
INDYA’S SVAR: Denna kollektion går bortom bra stil. Den bryter en cykel och sätter en ny standard inom branschen. Alltför många människor ges känslan att något är fel med dem bara för att de är sig själva. Det betyder allt för mig att veta att med vår kollektion får vi ingen att känna sig fel, annorlunda eller trasig. Alla passar perfekt för den här kollektionen oavsett vem de är.
- Var hämtade du inspiration från denna säsong?
TOMMY’S SVAR: Vi är alltid så inspirerade av våra fans och den globala communityn. De utgör en enorm roll för att forma varje kollektion genom att säga sin mening och delta i dialog. Som varumärke är vi här för att lyssna och lära oss. Våra fans säger till oss vilken förändring de vill se i branschen och världen, och vi gör vårt bästa för att gå framåt tillsammans och leverera.
INDYA’S SVAR: Min egen erfarenhet med att kämpa för att identifiera mig med vanligt mode gav mycket till vår designprocess. Det kändes fantastiskt att få varumärket att lita på mina åsikter och erfarenheter. Det finns så mycket industrin kan lära sig av transgemenskapen, och det kändes väldigt stärkande att kunna integrera vårt unika perspektiv genom hela designprocessen.
- Vilken roll har komfort spelat i kollektion?
TOMMY’S SVAR:
Komfort har fått en mycket djupare innebörd den här säsongen. Naturligtvis är det alltid viktigt i våra tyger, silhuetter och passformer, men vi vill att konsumenterna ska känna sig lika bekväma att identifiera sig med vårt varumärke som de gör i våra kläder. Med den här kollektionen vill vi att alla fans ska må bra med shoppingupplevelsen och de stilar vi har skapat.
INDYA’S SVAR: För så många människor känns det bara obehagligt att existera. Det var oerhört viktigt för mig att kollektionen får alla att känna sig bekväma precis som de är.
- Vilka teman/symboler återspeglas i kapseln?
TOMMY’S SVAR: Det finns en stor känsla av nostalgi som löper genom hela kollektionen. Vi blickar tillbaka till några av våra mest ikoniska 90-talets arkivplagg, som hade gränsöverskridande stil. Vi blickar också tillbaka genom att berätta Indyas personliga historia. Deras hemstad, Bronx, presenteras för att känna igen var de kommer ifrån. Overaller och boxningsshorts är en annan hyllning till deras barndom.
INDYA’S SVAR: Personlig tillväxt och utveckling. Vi inkluderade lotusblomman, som jag tycker perfekt representerar transpersonens resa i samhället. Den börjar i lera, men genom motstånd och styrka stiger den genom smutsen och blommar till något vackert.
- Vad betyder inkludering för dig?
TOMMY’S SVAR: Inkludering innebär att vara representativ för och tillgänglig för alla och att acceptera alla för vilka de verkligen är. Det handlar om att inte ha några inträdeshinder – från konsumenternas sätt att handla, vad de ser i våra kampanjer, till de stilar vi designar säsong efter säsong.
INDYA’S SVAR: Det betyder att man aldrig diskriminerar vad man inte vet eller förstår. Inkludering handlar om att omfamna alla – lära av andras skillnader snarare än att bedöma dem.
- Hur vill du att konsumenter ska känna sig iklädda denna kollektion
TOMMY’S SVAR: Självsäkra. Jag hoppas att alla känner sig stärkta att leva som sitt fulla, autentiska jag i vår kollektion.
INDYA’S SVAR: Sexig. Könsneutral kollektion betyder inte automatiskt överdimensionerade och baggy. Poängen är inte att dölja din kropp – den är tänkt att vara ett firande av kroppen. Vi såg till att införliva figurkramande element, sexiga silhuetter och taktila tyger som satin.
- Vilket är ditt favoritplagg i kollektionen?
TOMMY’S SVAR: Jag älskar pin-stripe-kostymen. Det är en så ny tolkning av en tidlös stil.
INDYA’S SVAR: Satinbyxorna i tonen champagne.
- Vilka tre ord skulle du använda för att beskriva kollektionen?
TOMMY’S SVAR: Stärkande. Ikoniska. Nu.
INDYA’S SVAR: Äkta. Chic. Universal.
Vänner och följare av varumärket är välkomna att delta i konversationen på sociala medier genom att använda #TommyHilfiger och @TommyHilfiger.
Fakta
Som en del av partnerskapet gavs donationer till tre organisationer som resonerar både med Indya Moore och Tommy Hilfigers värderingar. Rainbow Railroad, en ideell organisation som hjälper förföljda HBTQI+ -individer runt om i världen att hitta säkerhet. Reuniting of African Descants (ROAD), ett svart trans-ledt gräsrotsprojekt investerat i att främja det sociala och ekonomiska välbefinnandet för afrikanska ättlingar med ett fokus på queer, samkönad kärlek, transpersoner och icke-binära och i slutändan hela samhället och Global Coralition som fokuserar på att påskynda marin restaurering med lokala ösamhällen genom att kombinera kraften i konst och vetenskap. Inspirerad av andan hos dessa välgörenhetsorganisationer designade Indya Moore också tre charms som finns på TommyXIndya väska och hatt.
TommyXIndya-kampanjen stämmer även överens med Tommy Hilfigers People’s Place Programs ambition om att skapa möjligheter för kreativa talanger från underrepresenterade BIPOC-communities samt öka synligheten för att främja ett mångsidigt och inkluderande community både framför och bakom kameran. Kampanjen, som fotades i Bronx av Myles Loftin, är en hyllning av Indya Moores hemstad, den symboliserar ett återvändande till sina rötter, stolt och självsäker på sin utveckling. I en hyllning av individualitet och självuttryck presenterar kampanjen fem banbrytande aktivister som är säkra på sin plats i världen och redo för äventyr – självsäkra, vackra, sedda och hyllade precis som de är.
Rollbesättningen för kampanjen inkluderar:
- Indya Moore (@indyamoore): Banbrytande stjärnan av FX-teveserien Pose och en av Time Magazines 2019 100 mest inflytelserika människor i världen. Indya Moore är förespråkare för transrättigheter.
- Chella Man (@chellaman): Multimedia-artisten Chella är en döv, transsexuell man med kinesisk och judisk bakgrund . Han är författare till boken Continuum, som berättar om hans intersektionella erfarenheter.
- Gia Love (@love.gia): Aktivisten och modellen Gia är skaparen av kampanjen “What’s Your Fantasy” som förespråkar för rättigheterna för svarta transkvinnor.
- Cory Walker (@corywalkers): Cory är en modell och skådespelare baserad i New York City. De är representerade av New Pandemics, en casting- och management-byrå som leder kampen för meningsfull av LGBTQIA+-representation.
- Pidgeon (@pidgeon) Intersexsförespråkare och medgrundare av Intersex Justice Project. Pidgeon blev hedrad som en LGBTQIA+ Champion of Change av Obama Vita Huset.
Tommy Hilfigers uppdrag är att bli ett ledande livsstilsföretag för hållbar design som Wastes Nothing and Welcomes All, genom hur varumärket skapar sina produkter, hanterar sin verksamhet och ansluter till sina samhällen och intressenter. Mer information om Tommy Hilfigers hållbarhetsresa, som drivs av PVH:s Forward Fashion-strategi, kan hittas under About Us.
Uppdaterad 2021-07-13