– Den här föreställningen är väldigt queer, och i en sekvens blir huvudkaraktären blir tvångskönsbytt, berättar Henrik när QX träffar honom inför premiären.
– …men den är lite svårförklarad rent handlingsmässigt, tillägger han med ett skratt.
– Det går inte att beskriva den kortfattat då den har en rätt… komplicerad handling med plats för tolkning. Den rör sig mellan olika världar och universum.
– Men jag kan säga så mycket som att det är häftigt att de vågar ta in den i huset där de flesta operor är från 1800-talet. Det är modigt att de vågar utmana publiken.

När Henrik hörde att Tristessa skulle sättas upp kände han direkt att det var ett drömprojekt.
– Jag hörde av mig, men det skulle bara vara tjejer på scenen. Men sedan verkade de ha fastnat för mig så jag skickade en ”showreel” och de hörde av sig och berättade att de bytt ut en kvinnlig roll till mig. Min karaktär är väldigt dragig dansroll, en slags orealistisk kvinna.

Smålandssonen Henrik Johansson har många strängar på sin berömda lyra. Han frilansar, sätter upp egna föreställningar, jobbar som regiassistent och är druga. Han är också utbildad mimare.

– Drag är ju en form av mim, att imitera och härma. Och mim är mittemellan skådespel och dans. Så på något sätt hänger allt ihop.

Under Stockholm Pride vann Henrik titeln ”Miss Europride” för sitt Anita Lindblom-nummer under WigStockholm.
– Det var en ära att vinna då det var publiken som röstade fram vinnaren.

Tidigare har Henrik gestaltat en annan känd Anita, Anita Ekberg. La Dolce Vita-skådespelerskan fick liv i föreställningen Jag Anita Ekberg, skriven av Henrik.  I den agerade han en sextioårig Anita  tillbakablickandes på liv och karriär. En ensam diva som fastnat i sin självbild.
– Det började som en showtanke, och jag skrev ett manus baserat på allt hon sagt.  Så det blev en föreställning, och nu kör jag fler i höst. Och nästa år har jag större projekt på Maximteatern, ler han hemlighetsfullt.

För Antia-rollen hyllades han och turnerade runt i Sverige. Passande nog nämner Henrik After Darks egen Anita Ekberg, Lasse Flinckman, som en stor förebild.
– Tidigare fastnade jag lätt i skönhetskaraktärer som drag, att se snygg ut. Men när jag insåg att jag kunde ta karaktären ännu längre så öppnades en ny värld för mig.
Att han hamnade på dragscenen kom sig av en slump. Som 19-åring var han mingelreporter på QX, och en kväll på Kolingsborg blev han uppsparkad på scenen i drag. Han imponerade och gjorde därefter nummer på scenen och blev värdinna på Kolingsborg. Och resten är…typ historia

Henrik Johansson ingår också i truppen som är ute på bibliotek med Petter Wallenbergs projekt Bland Drakar och dragqueens. Där läser han sagor för barn, iklädd drag.
– Det är otroligt roligt och det är så kul att höra barens funderingar.

Och om ni inte är övertygade om Henriks mångsidighet så kan vi berätta att han även är utbildad möbelsnickare. Och i två år drev han eget balkongföretag i Norge med 23 anställda.
– Det var inget kontorsjobb direkt, jag monterade verkligen balkonger på hyreshus.

Med tanke på Henriks alla jobb och uppenbarelser känns det passande att han spelar en roll i en föreställning som rör sig mellan olika världar och universum. Steget från balkongbygge via Anita Ekberg till Kungliga Operan kan ju faktiskt beskrivas just så.

Tristessa har premiär den här veckan och spelas fram till den 2 november.