Vilken underbar start för Melodifestivalen 2020! För både om vi ser till programledare, innehåll och låtar så bjuder det nya decenniets första Mello på nåt för alla. Lina Hedlund, Linnea Henriksson och David Sundin gör inte bara en strålande trygg insats som schlagerciceroner, de levererar ett härligt program som sätter underhållning i fokus.

Vi tar det viktigaste först: En bit in i programmet tas vi tillbaka till ögonblicken då trion upptäckte festivalen. Och det är gjort med så mycket värme och fanhjärta att vi blir alldeles lyckliga. Först sjunger Linnea Se på mig med Jan Johansen, vilket är ljuvligt såklart. Men den popdiscoexplosion vi bjuds på i dryga minuten när Lina tar plats mellan Lili & Susie är magisk. Gud, så härligt att bjudas på 1989 års bästa popdänga! Sen avslutar David alltihopa med Sean Banans Sean Den Förste Banan med ett riktigt statistpalooza och då är festen total.

Programledartrion är som sagt stabila och trygga och det är verkligen inte svajigt första program. Däremot funkar inte riktigt humorn, men jag antar att den kommer att filas upp lite och att en och annan sketch stryks. Det blir i alla fall med beröm godkänt för trion som ska leda oss de kommande fem veckorna.

Låtarna då?
Jo, det finns en väldigt tydlig finalist och det är Felix Sandmans och hans Troye Sivan-pop med budskap, Boys With Emotions. Han övertygar stort och publiken var med på noterna direkt under genrepet. Det blev seger i publikundersökningen och vi tror att han har en stor chans att slåss om totalsegern. Den andra finalplatsen är svårare att sia om om Robin Bengtson, Malou Prytz och genrepspubliken andra favorit The Mamas slåss om den. Det där handlar nog om dagsform och hur allt ter sig i rutan.
Men mer om detta i våra betyg här nedan!

1. Move – The Mamas
Låtskrivare: Herman Gardarfve, Melanie Wehbe, Patrik Jean
QX QX QX

Ronny: Jag var inte så impad av låten efter första lyssningarna, men gosse vad detta väckte när jag såg det på scenen. De tre mammorna är charmiga till max och leker fram den härliga refrängen. Tyvärr lämnar versen mycket att önska och den tappar lite mycket i tempo då. Men Andra Chansen blir det, det sätter jag min mamma på.

QX QX QX
Ken: Låten är en charmig gospel-klackspark, men med den här grymma trion vid rodret lyfter den till ett riktigt härligt glädjepiller. Precis som med Too Late for Love är The Mamas en egen effekt i sig och deras glädje och energi riktigt strålar ut ur rutan. Man blir bara så jäkla glad av att titta på dem, och de verkar ha så sjukt kul tillsammans. Helt klart topp fyra ikväll, och kan säkert ta sig till final på ett eller annat sätt. Publiken i Linköping ville skicka den direkt, så vem vet? En perfekt öppning!

2. Moves – Suzi P
QX QX

Låtskrivare: Aniela Eklund, Chanel Tukia, Joy Deb, Kenny Silverdique, Malou Ruotsalainen, Suzi Pancenkov
Ronny: Småkaxig poprap som börjar skitsnyggt med attityd, ett snyggt dansbeat och två skärmar på scenen, men mynnar ut i falsksång och att stackars Suzi inte alls växer in i låten. Hon ser ruggigt osäker ut när hon vevar med armarna och den där silverdressen är lite väl ”hitte-på-schlagerstjärna”. Nej, dennas avancemangsplaner sätter folk P för ikväll.

QX QX
Ken: Det är alltid ett problem när dansarna bakom artisten framstår som större stjärnor än den som framför låten, och det är tyvärr precis vad som händer här. Nog för att årets husdansare är en sorts härligt Greatest Hits av duktiga Mello-dansare genom åren, men nog hade man förväntat sig lite mer attityd och ägande av scenen från Suzi P? En bortslarvad chans att kunna utmana de fyra avancemang-favoriterna i toppen. Och rösten har känts på tok för svag på repetitionerna. Sist?

3. Take A Chance – Robin Bengtsson
QX QX QX QX
Låtskrivare: Jimmy Jansson, Karl-Frederik Reichhardt, Marcus Winther-John
Ronny: Veckans tveklöst bästa låt är en snyggt tickande popbomb som växer mot en snygg körexplosion under den sista minuten. Tyvärr matchar inte numret riktigt låten, jag hade velat ha mer än lite dansprojektioner bakom honom. Och varför köra typ samma kläder som när han tävlade med Constellation Prize? Men nu på genrepet syntes i alla fall hans gaddade armar, det ger honom och numret lite mer edge. Fan vad jag hoppas att det bär till final för jag får Mello-rysningar varje gång jag hör tempot öka bakom Robins sång. Det här ÄR ju veckans bästa låt!

QX QX QX QX
Ken: En av årets allra bästa och härligaste låtar i min bok. Ed Sheerans Castle on the Hill tar på sig glitterhatt och går på Euroclub och allt framfört av en Robin Bengtsson som kastat ingenjörs-looken och känns mer snygg, säker och taggad än någonsin tidigare. Numret lider dock lite av årets det-finns-inga-pengar-till-scenshow-sjuka, och har behövt kämpa hela veckan för att hålla takten med sin artist och fantastiska låt, men till sist såg det riktigt okej ut igår på genrepet. Puh! För jag bara måste ha den här låten i final. Jag skulle bli tokig om den ramlar ut redan i kväll, men en sväng till Eskilstuna skulle jag kanske överleva ändå. Heja Robin!

4. Ballerina – Malou Prytz
Låtskrivare: Jimmy Jansson, Peter Boström, Thomas G:son
QX QX QX

Ronny: Här kommer våra texter om Ballerina antagligen innehålla exakt samma referenser för det går inte att skriva nåt om detta utan att nämna Sia och Billie Eilish. Den här låten är liksom mer Sia än nåt hon själv släppt. Och det är ju såklart inte negativt. Och jag älskar hur snyggt Malou bär upp låten, hon har verkligen vuxit sedan förra årets skolflickspoppiga debut. Under veckans rep har hon övertygat stort och sitter allt så kan detta absolut hamna i final i kväll. Hmm..

QX QX QX
Ken: Smart drag att mixa Sia med Billie EIlish och därmed flytta Malou Prytz från snäll skolflicka till, well, typ “Sanna-Nielsen-på-gymnasiefest-efter-en-cider-looken”. Numret hade kanske mått bättre av att ha tonat ner Sia-vibbarna något istället för att förstärka dem ordentligt med en Maddie Ziegler-klon som gör Chandelier-dansen, men Malou besitter den där för svenskarna så smått magiska folklighets-looken, sjunger fantastiskt och har en av kvällens mest moderna låtar. Det kan räcka väldigt långt. Finalhäng, men minst Andra Chansen.

5. Inga problem – OVÖ
QX

Låtskrivare: Jean-Willy Akofely, Nicholas Frandsen, Lukas Nathanson, Nickie Osenius Kouakou
Ronny: Duon gör ju inte alls den här barnsliga partymusiken till vardags, så varför ställer de upp med detta orangefärgade barnkalas här? Låten är repetitiv till max, och killarna är alldeles för stiffa. Jag fattar inte riktigt vad detta göra här. Om man ska ha med svensk rap borde det väl kunna gå att fiska fram nåt yngre och hetare än de här två takträknande snubbarna? Men med det att, konkurrensen om femteplatsen är inte mördande så lite party kan ta dem just dit.

QX
Ken: OVÖ står alltså för Om Vi Överlever, och det är ju en fråga som jag ställt till mig själv flera gånger under veckans repetitioner av den här låten. Det är nästan en bedrift hur man som artist kan suga all energi ur en låt och få något som lät som en danslåt vid en första lyssning att kännas som en sex minuter lång kisspaus. Kvällens absolut största axelryckning i min bok, med en duo som känns mera som ett The Elephantz 2020 än något som ligger på Spotifys topp 50. Kan möjligen knipa den där femteplatsen i brist på annat.

6. Sluta aldrig gå – Sonja Aldén
QX

Låtskrivare: Bobby Ljunggren, David Lindgren Zacharias, Sonja Aldén
Ronny: Jag har ondgjort mig över den här trista balladen sedan första gång jag hörde den. Men jag vill poängtera att inga skugga ska falla på Sonja Aldén, för hon SKA vara här. Det är bara så ovärdigt när en så grym sångerska och artist som tävlat med tre låtar jag verkligen gillat (Etymon, För att du finns och I din himmel) kommer tillbaka med sånt här tråk. En del kallar detta mossigt, och jag om nån kan älska klassiska schlagerballader, men Sluta aldrig gå är inte en sån. Nä, det är tyvärr fortfarande obegripligt att någon gett den här låten en av årets 28 platser.

QX
Ken: Robin Bengtsson är ett exempel på en artist som kommer tillbaka till tävlingen med en bättre låt i en liten annan genre än tidigare, och det kommer flera under veckorna framöver. Sonja Aldén däremot verkar tycka att en sämre version på en 13 år gammal låt är good enough för att ställa upp igen, en oerhört märklig tanke då samma taktik gav henne en snöplig sjätteplats i en deltävling 2012. Det här är så långt efter sitt bäst före datum, att om det hade varit en kartong med mjölk hade det gått att använda som smör. Utanför toppen.

7. Boys With Emotions – Felix Sandman
QX QX QX QX

Låtskrivare: Felix Sandman, Nicki Adamsson, Philip Bentley, Peter Thomas, Tony Ferrari, Parker James
Ronny: Lite som Justin Biebers Sorry, fast gjord för 2020 och med ett budskap om att pojkar också får visa känslor. Den här poplåten har växt rejält under veckan och jag gillar det småporrigt stötiga beatet. Numret är ursnyggt och Felix känns som en popstjärna som utvecklats enormt sedan andraplatsen 2018 med pojkrumsballaden Every Single Day. Detta känns lyxigt och finalvänligt till max så Friends-biljetten kommer han garanterat att få. Och ihop med det snyggt svart/vit/röda numret med projektioner är allt lagom artsy och 2020-snyggt att kunna funka i både Friends och Eurovision. Men äh, vi har fem veckor kvar tills vi bestämmer oss om det. Detta är dock en stor contender.

QX QX QX QX
Ken:
Justin Bieber möter Troye Sivan i veckans modernaste låt och snyggaste scenshow (det känns som Felix Sandmans nummer kostat lika mycket som de andra sex bidragen tillsammans). Boys with Emotions kommer utan tvekan att gå till final i kväll, och väl där vara med i spekulationerna om en resa till Rotterdam. Just i den diskussionen har jag lite att invända, Eurovision-röstarnas förkärlek för starka röster, varma nummer, refränger och innerliga känslor får inte riktigt syre här, men detta sparar jag till Solna. Men det här är Felix kväll. Wow!

Till final: Felix Sandman & Robin Bengtsson
AC: The Mamas & Malou Prytz
Femma: OVÖ
Sexa: Sonja Aldén
Sjua: Suzi P

 

page6image36119168page6image36124544page6image36124352page6image36115136page6image36123392page6image36124928page6image36125120