Vilken uppryckning! En vanlig torsdag bjöds vi på ett superlyxigt program från en tv-studio i Stockholm denna soliga Eurovision-vecka. Edward af Silléns ljuva stämma och magiska ”wit” i vykorten innan de 25 låtarna spelades upp (ljuvligt att se Edward sitta där i en bur och berätta om 1985-vykortet med Pling & Lasse Holm, Sarah Dawn Finers trygga programledarskap, Christer Björkmans expertis, plus flera lyxiga Eurovisionminnen. Det var underbart att återse Petra Mede inklippt i gamla Eurovisionnummer, Love Love Peace Peace och ett Best-of med roliga Lynda Woodruff. Lägg därtill en ursnygg öppning med Dotter och Sarah Dawn Finer som sjöng Bulletproof ihop.
Tack Christer och Edward som satt ihop denna ljuvliga Eurovision-bakelse!

Vinnare hos både svenska folket och expertjuryn blev Islands funkiga förhandsfavorit  Think About Things som fick 12 poäng av Sverige om man ska se till hur våra poäng hade delats ut. Sångaren Dadi var tacksam för poängen och var med på länk från Reykjavik i programmet och tackade artigt. Rimligt att en låt som hajpats så mycket höll hela vägen fram. Däremot orimligt att Island ser ut att ha vunnit ett år då ESC inte blir av. Det Eurovisionälskande landet har ju aldrig vunnit Eurovision sedan de debuterade 1986….
Malta fick 10 poäng, vilket var lite ”meh”. Vad ser folk i den ljumma The Mamas-kopian?
Men kul för sjuttonnåriga Junior ESC-vinnaren  Destiny att debutera i ”stora” festivalen på detta sätt. Henne kommer vi nog får se i detta sammanhang framöver.

Schweiz ljuvliga franska ballad fick hälften så många poäng som Malta, tio totalt, och blev därmed vår åttapoängare. Därefter kom vinnartippade favoriterna Litauen och Ryssland.
Ett väntat resultat som såklart inte spelar så stor roll på det stora hela, men det ska bli kul att se om låtarna gör avtryck på Spotify imorgon. Fanns det nån svensk sommarhit här?
Kommer alla att kunna Think About Things-dansen innan sommaren är över? Fan vet, men den verkar ha gått hem i alla läger och kan nog bli sommarens första givna karantänhit.

Avslutningsvis: Jag vill aldrig någonsin igen höra en Mellovinnare/låt i en avskalad version! Vad är det som får artisterna att tro att man som lyssnare ska uppskatta detta?
Varför göra en bra låt tråkigare och segare? Det finns INGET som gör en låt bättre genom att dra ner tempot. INGET.

Nåja, så här hade Sveriges röster blivit om det varit ESC-final med dessa låtar:

12 Island
10 Malta
8 Schweiz
7 Litauen
6 Ryssland
5 Bulgarien
4 Storbritannien
3 Danmark
2 Frankrike
1 Italien

Så här röstade svenska folket:

12 Island
10 Malta
8 Litauen
7 Ryssland
6 Danmark
5. Frankrike
4 Tyskland
3 Schweiz
2 Storbritannien
1 Irland

Så röstade juryn (bestående av Dotter, Charlotte Perrelli, Fredrik Kempe, Lina Hedlund och Eric Saade):

12 Island
10 Malta
8 Bulgarien
7 Schweiz
6 Storbritannien
5 Italien
4 Belgien
3 Australien
2 Ryssland
1 Litauen