Det är nästan självklart att Cabaret Moulin ska ha sin show i gamla Filadelfiakyrkan, som nu är Tangopalatset, på Amiralsgatan. Med sina danssalar och sin väl tilltagna cabaretscen för de vidare 1930-taletes Berlinromantik i modern burlesk dragshow i lokaler från samma tid. Här möts öststats-ståupp och könsgränsbrytande underfundighet i illusionen av bekymmerslöshet.
Vid pigingången möter Jonny upp. En ruggad man med tredagarsstubb och rakat huvud. Det är en skarp kontrast till hans alter ego ”Babushka”. Hon är värdinnan för Cabaret Moulin och skrider annars fram i högklackat och paljettklänning. Med Babushka finns också Carina de Soleil, Elecktra och Fröken Vega.
– Vi är ju helt vanliga killar som gör en show och som älskar dragshowkulturen; var den kommer ifrån och hur den utvecklas, berättar Jonny.
I logen har ensemblen börjat packa upp sina kostymer och toviga peruker som behöver frisseras till. Paljettklänningarna är förvånansvärt få och påminner mig mer om mina fördomar kring hur dragshow ska vara. Detta är snarare en typ av teatergenre.
– Dragshow är så mycket mer. Vi utvecklar showen hela tiden och gör nya kombinationer av nummer inför varje föreställning. Vissa nummer är kvar sedan vi började för sex år sedan, men det kommer alltid något nytt. Det blir aldrig tråkigt, förklarar Kristian (Fröken Vega) medan han plockar fram sina kostymer.
– Ändå är du den enda som har slutat och kommit tillbaka, fyller Sebastian (Carina de Soleil) snabbt i.
– Ja, jag var trött på att springa i högklackat och behöva raka mig inför varje show. Jag ville bli björn och ha skägg, skrattar Kristian.
Jag tittar på Kristian och försöker föreställa mig den över två meter långe mannen i högklackat, peruk, smink och utan skägg, men det är svårt. Bilderna på Fröken Vega visar en helt annan människa. Kristian förklarar att det handlar om att imitera och spela en roll, men med stil och finess.
Försiktigt undrar jag om det finns någon artist som han absolut inte skulle vilja imitera.
– Nej, jag skulle kunna imitera vem som helst, egentligen. Men det måste göras med finess, som sagt. Och intelligens. Jag menar, vill någon se en snygg tjej stå och mima kan du lika gärna gå på en Madonna-konsert.
Förberedelserna forstätter för fullt och det är en hjärtlig stämning. Kvicka och sylvassa kommentarer spottas ur dem, skräddarsydda för den som är objekt för kommentaren. Det märks att de känner varandra väl. Samtidigt reflekterar jag över vad jag läst på deras hemsida inför intervjun: ”Bokstavligen kan man plötsligt få en roll under kvällens show. Detta är oftast alltid uppskattat av publiken (men kanske inte av den utvalde)”. Vad innebär deras jargong för publiken?
– Vi har nästan fått en relation till våra stamgäster och de som följer oss på Facebook. Det är ungefär femtio-femtio mellan nya gäster och ”stammisar” som kommer till föreställningarna, förklarar Jonny.
Den hårda men hjärtliga jargongen är fylld med respekt för de som kommer till showen och för varandra, övertygar Jonny mig om.
Körschemat för premiärshowen utlovar 80-talsnostalgi och många divanummer, upplandat med schlagerromantik. Till nästan varje nummer är det ett ombyte och innebär en ny personlighet. Jonny berättar om klänningar och kostymer gruppen har. Kreationer i fyra uppsättningar har Malin Klang, gruppens sömmerska, sytt upp.
– Hon är, som många andra bra människor vi jobbar med, ett resultat av kontakterna på Facebook. Vi drar oss inte för att slänga ut en krok om vi behöver hjälp. Det gör att vi möter väldigt många roliga och bra människor på vägen.
Med sina nära 1800 vänner på Facebook är det inte svårt att förstå vilket enormt nätverk gruppen har och som hela tiden fyller deras vägg med kärleksfulla kommentarer – stammisar och nya gäster om vartannat.
Jag lämnar repetitionerna och följs ut av Jonny som påtagligt har börjat höja sin anspänningsnivå. Det är förståeligt. Det är bara någon dag kvar till premiären. Allt ska sitta närmast perfekt för att skapa illusionen som publiken söker efter och som de hela tiden återvänder till. Att dra några paralleller till Bob Fosses ”Cabaret” är kanske att ta i, men jag drar mig inte från att romantisera över att kvällen för publiken kanske blir precis lika bekymmersfri som Liza Minnelli sjunger om.
Fakta:
Cabaret Moulin showar första fredagen i månaden under februari till maj månad.
Premiären är i kväll, den 3 februari. Biljetter köper du enklast i butiken Miss Juniversum. Menybiljetter kostar 299 kronor och förköpsbiljetter 80 kronor.
I dörren på Tangopalatset för 100 kronor. Förutsatt att förköpsbiljetter och menybiljetter inte är slutsålda. Matgäster släpps in klockan 19.00 och övriga 20.00. Showen pågår mellan 21.00 och cirka 23.00.
I år, liksom 2007; 2008 och 2010 är Cabaret Moulin nominerade till ”Årets Dragshow” av QX läsare.
Uppdaterad 2016-11-15