Katy Perry är en av världshistoriens största musikartister och har toppat listorna sedan 2008 när hon släppte den gravt homofobiska ”I Kissed a Girl”. Skoja, den var inte så homofobisk, men tillräckligt för att Katy Perry erkänt att texten var problematisk och att hon skulle skrivit den annorlunda idag. Men gaysen förlät henne och sedan dess har hon bland annat lyckats med att bli den första personen i världen att få två videor på Youtube med över en miljard visningar, bråkat med Taylor Swift och sedan blivit sams med Taylor Swift. Nu också blivit mamma till sitt första barn som föddes samma dag som hon släppte ”Smile”.

”Smile” är en poppig blandning där influenser av tidiga Katy Perry tar plats tillsammans med en lite mer experimentell, nymodern Perry.
Jag vet inte om det är jag som vägrar att se framåt eller att jag bara älskar ”Hot n Cold” för mycket fortfarande, men de låtar på albumet som flörtar med den gamla poppen är också de bästa. ”Only Love”, ”Harleys in Hawaii” och ”Never Really Over” är bevis på detta.

Mörker är ett genomgående tema i albumet och det av en uppenbar anledning. Sedan 2017 har popstjärnan tampats med depression som kom till följd av albumet ”Witness”. Albumet toppade Billboard 200 i USA vid releasen, men sjönk sedan snabbt ner på listan och med den även Katy Perrys välmående.
Den här gången har hon lovat sig själv att inte bli lika påverkad av försäljningssiffror och listplaceringar. Hon säger också att det tillåtit henne att våga utforska musiken mer. I ett inlägg på sin Instagram för att uppmärksamma att ”Smile” släpptes, skriver hon att hon ”äntligen fått tillbaka sitt leende” och att hon hoppas att vi som lyssnar också ska få det.

Det glädjer mig att Katy Perry har vågat utforska nya sidor, men tyvärr på bekostnad av kvalitén. Låtar som ”Teary Eyes” och ”Tucked” når tyvärr inte fram riktigt. Sen finns det vissa inslag, som ”Champagne Problem” titelspåret ”Smile” och ”Daisies” som får anses vara ljus i mörkret.
”Cry About It Later” kanske är Katy Perrys gottgörelse för ”I Kissed A Girl”? I musikvideon är det i alla fall två häxor som hånglar på en kvast, sen får man avgöra själv.

Helt ärligt vet jag inte riktigt vad jag förväntade mig av det här albumet, men något mer kanske. Bortsett från några få låtar, är albumet lite tråkigt. Jag skulle vilja ha EN låt att sätta på repeat och skriksjunga till kl 04 en söndagsmorgon? Är det så mycket begärt från en av världens största artister som släppt ”Swish Swish”, ”TGIF”, ”Dark Horse”, ”Roar”, ”Teenage Dream”, ”Firework”, ”E.T”, ”If We Ever Meet Again”, ”California Gurls”.
Jag skulle kunna skriva så många fler låtar! Vilken skatt.

I detta blir det också tydligt, att Katy Perry är en lysande stjärna.
Hon är bara inte den som lyser starkast och jag tror hon är okej med det just nu.