– Idén föddes ur alla de dråpliga situationer vi sett spridas på nätet sedan pandemins start och vår nya kultur med hemarbete och videomöten. Det är en värld i vilken vi som kreatörer kände att det fanns både humor och igenkänning att hämta, berättar Vanda Wide och Victor Stenström, kreatörer på The Barn Studio, som är en del av Arlas inhousebyrå som jobbar med marknadsföring av exempelvis Yoggi.

Att det skulle vara ett samkönat par var inte givet från start, i första hand letade man efter ett karismatiskt par som skulle kunna ”sätta känslan”, oavsett sammansättning.
– Eftersom Yoggi som varumärke är för alla landade vi tidigt i att den här kampanjen var ett bra tillfälle att erbjuda en annan bild av hemmalivet än vi vanligtvis ser i reklam. Vi ville skapa något som kan engagera och intressera alla, och samtidigt vara mer inkluderande, berättar Vanda och Victor.

Detta är första gången ett samkönat par syns i en reklam för Yoggi, men inte för Arla. Anja Pärsson gjorde som nybliven mamma reklam för Arla Eko tillsammans med sin fru Filippa som ni kan se här. Dessutom har Arlas Pridekossa synts på olika ställen, inte minst på festivalområdet under Stockholm Pride.

Vi fick en liten feeling av att den var dubbad när vi såg den, men den är inspelad i Sverige?
– Ja, den är inspelad i Tallkrogen i Stockholm, med två svenska killar som castades av oss specifikt för den här filmen. Anledningen till att den kan verka dubbad är för att vi valt att texta den så att det ska vara möjligt att ta till sig budskapet utan ljud, berättar Yoggis Brand Manager Emma Barkström.

Filmen som visas i sociala medier och på YouTube har enligt Emma Barkström i princip bara fått positiva reaktioner, mest i form av likes och delningar.
– Många verkar gilla och känna igen sig i hela situationen, och att man gärna önskar att just detta inte händer under ett videomöte…