Inte enbart homohat. Sizzlas ”Thank You Mama” blev en radiohit i Sverige.

”Boom, boom batty bwoi dem fi dead”. Pang, pang – bögarna måste dö. Den textraden från Sizzlas ”Boom boom” har fått hbt-rättsaktivister att protestera varhelst dancehallartisten spelar.

2004 nekades han inträde i Storbritannien. I Kanada fick han inget arbetstillstånd. När Sizzla nu gör turné genom Europa vädjar aktivisten Anton Beierhuber i ett öppet brev till de 18 konsertplatserna om att ställa in spelningarna.

”Detta har inget att göra med yttrandefrihet. Det är en förödmjukande handling och ett brott mot alla medlemmar av hbt-communityt, skriver Beierhuber.

”Snälla stöd oss och stå upp för minoriteters rättigheter. Vi vill inte tillbaks till det Förflutna. Vi vill ha ett nytt kapitel utan hat och våld.”

I Stockholm spelar Sizzla på Hornstulls Strand. Strands VD Conny Lindström skriver i ett svar på Beierhubers brev att han informerats om att Sizzla ska ha skrivit på ”The Reggae Compassionate Act”.

Dokumentet är ett informellt kontrakt där en rad jamaicanska artister gått med på att inte ha hbt-fientligt innehåll i sina texter. I en intervju med jamaicanska The Gleaner menar Sizzla att han inte har något att be om ursäkt för, något han upprepar i en radiointervju med BBC:

”De kan inte be mig att be om ursäkt. Homosexuella måste be om ursäkt till gud för att de bryter guds lag,” ska artisten ha sagt.

På reggaeforum möts uppståndelsen med skepsis:

”Kan de inte fatta att det är en kulturell grej? Bara för att de sjunger om att skjuta homosexuella, betyder inte det att någon börjar sätta kulor i folk,” är ett exempel på reaktion.

Strands VD Conny Lindström har nu kontaktat arrangörerna KB East med en hälsning att om det inte bekräftas att Sizzla håller avtalet i Reggae Compassionate Act så avbokas spelningen.

2009 spelade Sizzla i Malmö. Då hölls en hångelprotest utanför Babels lokaler. Även Buju Banton och Beenie Man har stött på motstånd i samband med spelningar i Sverige.