Den snabbt växande TV-spelsindustrin omsätter 300 miljarder dollar, nya konsoler säljer som smör – spel är ett intresse som lockar allt fler, inte minst HBTQ-folk som stolt kallar sig för gaymers. Men branschen har misslyckats med att skapa en värdig representation i spelvärlden. En ny studie kring några av de största tv-spelen på marknaden visar på en oroväckande brist på HBTQ-karaktärer.

Studien heter The Double-Edged Sword of Online Gaming och publicerades i veckan av The Geena Davis Institute on Gender in Media och Promundo-US. Man har undersökt totalt 684 spelsekvenser à 15 minuter hos de största användarna på livestreaming-tjänsten Twitch.

Resultatet visar att manliga karaktärer är fyra gånger fler än kvinnliga, och att vita karaktärer är tre gånger vanligare än svarta. Det är också nästan fem gånger vanligare att kvinnliga karaktärer skildras nakna i viss grad.

När det kommer till HBTQ-representationen är den praktiskt taget obefintlig. Bara 0.03 procent av tv-spelskaraktärerna identifierar sig som HBTQ – vilket är enbart fyra karaktärer av de totalt 11 657 som granskats.

”Bland huvudkaraktärerna var bara två HBTQ. Det är alltså inte konstigt att 84% av HBTQ-gamers anser att deras sexuella läggning inte representeras väl i tv-spel”, står det att läsa i studien.

Studien antyder också att Twitch – en populär sajt för att livestreama spel – genomsyras av en ”toxisk maskulinitet” bland sina användare. Sexistiska, homofoba och transfoba uttryck är inget ovanligt, och hördes i var tionde video. Bland de 20 största gamers som streamar på Twitch är samtliga män, och enbart en identifierade sig som bög.

Skådespelaren Geena Davis har grundat institutet som strävar efter jämställdhet inom media. Hon kommenterar:

– Vår studie visar att gaming får en allt större roll i unga mäns liv. Men den visar också på en dramatisk underrepresentation av kvinnor, ickebinära och queers. Vi måste skapa ett bättre utrymme för dessa marginaliserade identiteter.