Skräddarsy din egen begravning

Just nu gör Sveriges Begravningsbyråers Förbund (SBF) en enorm reklamsatsning om att de vill få fler människor att berätta hur de vill bli begravda. Åsa ScharinNever ending story AB, ett företag som erbjuder mer personliga begravningsprodukter och är partner till SBF.
– Tanken med kampanjen är att få människor att reagera, vi tänkte att om vi skapar ett antal fiktiva personer som människor kan förhålla sig till kommer de förhoppningsvis att förstå hur fel det kan bli om man inte berättar hur man vill ha sin begravning, säger Åsa Scharin.

Men den traditionella begravningen är fortfarande något som många väljer idag enligt Ulf Lernéus, förbundsdirektör på SBF, och det är inget negativt med det.
– Ibland pratar man negativt om ordet traditionell, men så ser inte jag det utan vid ett dödsfall så finns det också en styrka i det traditionella, en trygghet som människor är i behov av. Men att göra något mer personligt och individuellt i samband med begravning behöver absolut inte vara att man är mindre traditionell, säger Ulf Lernéus.

Åsa Scharin på Never ending Story.

I kampanjerna får vi bland annat läsa om om Eva som var vegetarian – på hennes begravningsmiddag blev höjdpunkten kalvfilé Oscar och om Tomas som älskade att klä sig som kvinna men på begravningen kom männen i svarta kostymer. För Åsa Scharin är det inte första gången som hon gör reklam för ”roligare” begravningar. För några år sedan tänkte hon att döden är väldigt tråkig och efter en middag tillsammans med Amelia Adamo födes idén till en rosa kista.
– Amelia ringde upp mig efter någon dag och berättade att hon skrev att hon ville bli begraven i min rosa kista, men det var ju bara en idé som jag hade haft så jag fick ringde upp min art direktor och be honom göra en bild av en rosa kista och på den vägen är det, berättar Åsa.

Tog två år från tanke till kampanj
SBF fick först in underhållet till kampanjen 2010 och det tog ungefär två år för dem att besluta att gå igenom med förslaget.
– Det tog ungefär två år innan vi beslutade att gå igång med kampanjen
dels en mental bit och det andra också naturligtvis att begreppet ”En
hyllning till livet”, skulle få bekräftelse inom vår egen organisation, säger Ulf och fortsätter.
– Med kampanjen vill vi visa på två saker: Att vi tycker ordet begravningsceremoni kan lyftas en nivå för att få en rätt innebörd att just ceremonien skall vara en hyllning till livet. Så istället för begravning så skulle man kunna säga ”En hyllning till livet”.