Idag är det premiär för Lina Åströms senaste projekt på C More – den romantiska komediserien Handen på Hjärtat som hon både skrivit och regisserat. Här får vi följa psykologen och parterapeuten Ava som sannerligen har en fallenhet för sitt yrke, hon kan nämligen lägga sin hand på någons hjärta och se avgörande ögonblick i personens relationsframtid. Tyvärr har hennes supernatural-usp gjort att hon sett lite för mycket och därför inte längre tror på kärlek. I Handen på Hjärtat finns ett återkommande lesbiskt par, trots det är serien bara lite ”regnbågig” enligt Lina.

– Det här är nog det minst regnbågiga projektet jag har skrivit. Men det säger nog mer om hur regnbågigt allt annat jag har gjort är.

Hon har nog rätt. Efter en snabb titt på Linas meritlista kan vi konstatera att hon ofta slår på den stora queer-trumman med inblandning i projekt som LiggaFilip och MonaSjukt oklar och filmen Så jävla easy going i bagaget.

Varför gör du så mycket på temat? 

– Jag tror att det handlar om att jag själv har känt en brist på representation.

”Jag kommer aldrig skriva en komma ut-berättelse”

Det finns en klassisk hbtq-berättelse som Lina menar att hon aldrig kommer att skriva och det är ”komma ut-berättelsen”.

– Jag är picky med vilken typ av representation jag lyfter eftersom jag inte vill att branschen ska kapitalisera på hbtqi-personers trauman. Komma ut-berättelsen är ett sådant exempel. Det är en potentiellt perfekt dramaturgi där någon kommer ut och möter både inre och yttre motstånd. Det finns många exempel på kreatörer som berättar de historierna med bravur, men i mitt skrivande vill jag ge plats för något annat. Jag vill inte att problematiserandet står i fokus. När det finns hbtqi-representation inom fiktion så handlar ofta själva storyn om just karaktärens sexualitet eller könsidentitet, och det tycker jag är synd, det finns ju fler dimensioner.

Förutom de queera inslagen är humor en röd tråd i Linas projekt.

– Jag lutar mig mycket mot humor generellt och jag tycker väldigt mycket om att jobba med den genren. Jag ser komedi som ett effektivt verktyg att förmedla och hantera alla typer av känslor, inte minst de mörkare.

Sitter du hemma och skrattar och slår dig själv på knäna när du skriver något roligt? 

– Det kan jag naturligtvis inte svara på utan att låta galen.

Så vad kan vi förvänta oss att doldisen Lina styr upp i framtiden? Drömmen säger hon hade varit att göra en episk generationsfilm som Fucking Åmål, men den finns ju redan. Så hon landar i den blygsamma ambitionen att göra något med samma genomslag.

– Jag vill göra något som når ut och berör. Sen vad det är får tiden utvisa. Jag har hittat min genre och nu vill jag bara gör mer och större.