I veckan släpptes P3 Serie Sebastian Herlows försvinnande, en psykologisk thriller i nattklubbsmiljö. I rollerna hörs Christopher Lehmann, Oscar Zia,  Edvin Törnblom, och Julia Lyskova. Max (Christopher Lehmann) är en klassisk pianist som försöker göra karriär i en tuff musikbransch. Max ex, Sebastian (Oscar Zia), har sedan de bröt upp blivit en världskänd houseproducent. De har inte hörts på flera år när Max nås av ryktet att Sebastian är försvunnen…

Historien om Max och Sebastian berättas i fem delar av de fiktiva poddmakarna Leo och Laura som spelas av två andra HBTQ+favoriter: Edvin Törnblom och Julia Lyskova (Thunder in My Heart). För regin står Mathilda von Essen (Exorcismen i Eksjö).

– Den rör sig både i en nattklubbsmiljö och klassisk musikvärld. Och den lilla vardagliga världen där man försöker få ihop sitt liv, sina relationer, berättar Christopher Lehmann för QX.

– I grunden så bygger storyn till stor del på Faust-myten, om att sälja sin själ till djävulen i jakten på att nå framgång och lycka, och har här översatts till samtida referenser som gjorde att i alla fall jag sögs rakt in i manuset när jag först läste.

När Christopher fick frågan från Sveriges Radio Drama om att prova för rollen som Max, så tänkte han att det var på grund av hans bakgrund i den klassiska musikvärlden, men det visade sig att regissören Matilda von Essen inte hade koll på den biten.
– Så det blev överraskande positiv chock för oss båda.

Vad lockade dig mer rollen?
– Jag kände på flera plan starkt för Max när jag läste, och ville försvara honom fast han förvandlas eller drivs mer in i nåt slags mörker. Både i sig själv men också in i ett mörker som finns omkring oss i världen. Han är klassisk pianist, en rising star med stort driv och talang, som ska vara med i stor pianotävling, där vinst eller förlust kan vara avgörande för hur resten av hans karriär ska formas. Han lever med sin kille, Wille, som han är lycklig och stabil i, tills han en morgon hör att Sebastian Herlow släppt en ny låt. Och det sätter fart på en massa tankar och känslor och historia i Max. Eftersom Max tidigare var tillsammans med Sebastian. Men blev dumpad och hjärtekrossad precis när Sebastian var påväg att slå igenom som house-dj.

Sebastian är plötsligt spårlöst försvunnen och Max blir samtidigt kontaktad av två poddare, Leo och Laura, som påstår att Max skulle ha nåt med Sebastians nya låt ”the end” att göra. Detta drar in Max i en stor relationsprövning till sin karriär och kärleken till Wille.

Vad är utmaningen i att jobba med ljuddrama?
– Utmaningen, som jag i förlängningen märkte är en befrielse, 
är att inte behöva tänka på sin kropp. Sitt utseende. Dras med egna och andras fördomar om vad ens kropp har möjlighet att berätta. Tänka på vad den signalerar. Utan att här bara fokusera på så stor uppriktighet i röstgestaltningen som möjligt. Så utmaningen var att flytta och centrera fokus till röst och det man kan höra, utan att förlora intensitet. Och att släppa eller lämna över kontrollen till alla andra fantastiska i team:et som ska göra ljudläggning och redigering efteråt.

Oscar Zia spelar din ex-pojkvän, kände ni varann innan och hur var det att spela mot Oscar?
– Jag kände inte Oscar sedan innan, men han är fantastisk. Otrolig. Helt ärligt var jag så jävla nervös när vi skulle börja spela in, och då hade jag ändå spelat in en vecka innan. Också för att första scenen vi hade var en weird scen, för mig, där vi skulle åka bil göra en scen där jag skulle fulsjunga nån gammal schlagerlåt bredvid Oscar, som jag tror blev bortklippt sen, tack gode gud, och jag var helt svettig och skakig och vi körde runt i nån trång gammal bil runt SR och jag tänkte nu dör jag för han måste tänka att jag är den sämsta han jobbat med (skrattar). Men sen flöt det på bra och våra scener var väldigt fina att göra. Det var väldigt roligt att jobba med honom.

Du har ju spelat med i Arv sedan i höstas, en otroligt succé, hur känns det att den nu ska gå upp igen nästa höst?
– På ett sätt väntat och helt självklart, eftersom många fler vill se pjäsen. Många som velat har helt enkelt inte haft möjlighet för att trycket varit så stort på biljetter, så det vore kanske till och med dumt att inte låta en sådan produktion spela en period till. Även om jag vet att även nästkommande period också sålde slut väldigt snabbt. Men jag känner mig glad att det kommer en till period längre fram så att fler får möjlighet att se pjäsen och skapa sig en egen uppfattning om vad det är så många har sett och pratat om.

Varför går den så bra?
– Dels för att den behandlar teman som är allmänmänskliga och som lyckas öppna upp oss neråt hjärtat och på så sätt binder oss samman själsligt och känslomässigt, både hos publiken och rollerna under föreställningen. Och jag tror att den går bra, därför att man helt enkelt fattar pjäsen, historien. Den blir komplex i sin ickekomplexitet. Jag vet att många blir djupt berörda och vittnar om att man inte kan värja sig och hålla historien ifrån sig, och detta tror jag också beror på ett oerhört bra, starkt, och gediget skådespelararbete. Jag är otroligt stolt och imponerad över alla mina skådespelarkollegor i detta arbete.

Du spelar gay här och i Arv, är HBTQ+roller mer lockande för dig som är en del av communityt?
– Både ja och nej, Det kan vara det, men det är inte längre villkorslöst. Att en roll är en HBTQ-roll innebär inte per automatik att den är bra skriven eller intressant att jobba med. Det beror helt på kontext, och jag har absolut inte ett personligt mål att mest göra roller som enbart bygger på sexuell representation, men utan innehåll. Som skådespelare vill jag gärna spela viljor, aktioner och relationer, inte sexualiteter. Det är svårt att spela, jag vet inte hur man gör för att spela en sexualitet.

Båda produktionerna innehåller också fleratunga HBTQ+namn, är det viktigt att HBTQ+personer spelar HBTQ+roller och isf varför?
– Det är också både nej och ja, jag tycker nästan att det är viktigare just nu att HBTQ+personer spelar karaktärer och roller som inte bygger på att deras privata sexualtet ska utgöra ett lager i konstverket. Eftersom jag ofta tycker det görs på bekostnad av skådespelarkunskap. Ja, för att jag tycker att det är viktigt att de HBTQ-roller som har ett brett innehåll, som bygger på att skildra och spegla ett helt och brett liv, med känslor, relationer, uppgång och fall –  gestaltas av HBTQ-personer. Men jag tycker att det skulle vara tråkigt om skådespelare enbart skulle bli castade och rollsatta utifrån deras privata sexualitet istället för deras skådespelarkunskap.

Så, vem är Christopher Lehmann? 
– Jag är uppvuxen i Dalarna, trodde jag skulle bli musiker så pluggade musik en massa år tills jag kom på att jag gillade teater mer. Jag pluggade på teaterhögskolan i Sthlm 2014-2017 och direkt efter jag gick ut var jag med i Angels in America på Dramaten, 2018. Sedan dess har jag jobbat på Kulturhuset stadsteatern/Skärholmen, Unga Klara, Riksteatern innan jag kom tillbaka till Dramaten när vi började repetera Cabaret.

Alla fem delar av P3 Serie: Sebastian Herlows försvinnande släpps i appen Sveriges Radio play tisdagen den 18:e april. Ljuddramats ledmotiv, som i serien utgör Sebastian Herlows megahit ”The End”, är komponerad av Otto Knows och Alex Aris. Vinjett och soundtracket är dessutom specialskrivna för serien av duon Moln, som består av Jonathan Johansson och David Lindvall.