Det har aldrig varit jättejobbigt att vara ett Kylie-fan. Till skillnad från andra divor som Madonna, Beyoncé eller Lady Gaga så har Kylie aldrig försökt driva popmusiken framåt, med märkliga dikeskörningar som följd, utan känt sig 100% bekväm med uppdraget att hålla sig till att göra glimrande poplåtar som får (främst gay)världen att dansa.
Sedan har hon väl tidvis lyckats mer eller mindre med detta.
Jag har själv inget emot de bespottade (och underskattade) indie-utflykterna i 1997:s ”Impossible Princess”, medan jag inte på rak arm kan nämna en vettig låt jag vill lyssna på igen från 2014:s ”Kiss Me Once”. Men.
Vad man alltid kunnat lita på med Kylie är att med jämna mellanrum träffar hon rätt – och då smäller det rejält. Can’t Get You Out of My Head, All the Lovers och så plötsligt nu i sommar, Padam Padam; TikTok-fenomenet som aspirerar på att vara årets låt och som nu lär locka en helt ny publik kasta sig över det här albumet.
Tur då att Kylie är i en bättre form än på länge, att hon efter två tema-album (country och disco) scrappade idén med en åttiotalshyllning och istället fyllde albumet med pop, disco och RnB där den enda gemensamma nämnaren bara fick lova att vara Kylie.

Titelspåret har ni redan hört, Tension är albumets kanske sexigaste och mest innovativa spår, med Kylie väsandes både till kopierande konkurrenter och fumliga älskare, men här finns även ett pärlband av nya, framtida Kylie-klassiker. Min stora favorit är Hold On to Know, en glimrande kusin till singlar som All the Lovers och Say Something, men även Vegas High (som låter som ett bortglömt spår från ”Light Years”-eran) och Things We Do for Love (en ljuvlig åttiotalskaramell) går på repeat i mina lurar.  Dessutom måste jag rulla ut månadens smalaste referens och nämna att ”ballad-som-går-över-i-upptempo”-spåret You Still Get Me High låter mera Le Kid än vad Le Kid gjorde själva då de var Sveriges bästa popband runt 2012. ”Ni som fattar fattar” som man brukar säga.

Allt är dock inte julafton på ”Tension”; jag har ordentligt svårt för funksaxen i Green Light och 10 Out of 10 kunde gott fått stanna på Oliver Heldens Spotify-sida. Men i det stora hela är det här det bästa knippe upptempo-låtar som Kylie Minogue har fått ur sig samtidigt på väldigt, väldigt länge.
Nu hoppas man bara att hon kommer dra sin Las Vegas-show till Europa nästa sommar, för alla oss som inte vill sälja vår lägenhet för att få en chans att höra de här låtarna live. I korthet, vi som minns hur det var när man sprang och köpte en CD för man hört och älskat en enda singel, och bara hoppades, hoppades att det åtminstone fanns ETT spår som var lika bra för de där 149 kronorna, vi hade varit SÅ nöjda med den här skivan.