Max Martin-musikalen & Julia sätts den 19 februari 2026 upp på Cirkus i Stockholm efter succéår på West End och Broadway. Musikalen är en omtolkning av Shakespeares verk Romeo & Julia, med nya vändningar. Låtar som Since U Been Gone, Baby One More Time, That’s The Way It Is, Can’t Stop the Feeling!, I Want It That Way och Oops!… I Did It Again dyker upp och i huvudrollerna som Shakespeare, Romeo och Julia syns Viktor Norén, Oscar Zia och Joanné Nugas. Föreställningen regisseras av Edward af Sillén, mannen som just nu gör succé med Melodifestivalen.
När han först hörde om musikalen tog han första bästa flyg till London för att se originalet på WestEnd.
– Jag blev helt tagen, och sedan dess har jag bara hoppats att jag skulle få ”samtalet”. Och när jag fick det jublade jag.
Inom kort träffade han den svenske superproducenten som i fyra decennier försett världen med hits. Edward har alltid varit ett fan av Max Martins musik, och under åren som dj spelade han ofta hans hits.
– Det är sjukt att han fortsätter att skapa musik som påverkar oss. Jag är också rätt generation, hans musik har varit med hela min uppväxt. Det är svårt att välja en låt, men Britneys Overprotected är en perfekt poplåt! Och sedan jag såg &Juliet har jag upptäckt I´m Not a Girl Not Yet a Woman.
Hur är Max Martin?
– Han är en av de mest vänliga och ödmjuka genier jag jobbat med. Han vet vad han vill och vad han är ute efter. Det är en dröm att jobba med honom. Första gången vi hade möte så var jag tvungen att fråga hur Leila K:s Electric kom till. Hur har man det i sig att få till en sån låt?
Vad har du för friheter att sätta din prägel på &Juliet?
– Det är ingen ”replika-uppsättning” , alltså en kopia på de andra rakt av. Vi gör en ny uppsättning med nya kostymer och den är på svenska eftersom man kommer närmare karaktärerna, och kan känna starkare för dem. Det känns lite som att den kommer ”hem” eftersom musiken finns i vårt DNA.
När jag såg den i London minns jag att den innehåller en del HBTQ+ utan att göra en grej av det?
– Jag var helt golvad av manuset som ju är skrivet av David West Read, som bland annat skrivit Schitts Creek. Att det var så genuint, och så tydligt i sitt budskap med att alla får vara som dom är. Att det är först när du går ut i världen som dig själv som du kan blomstra. Det är den första musikalen med en ickebinär karaktär; May, som också kommer att spelas av en icke-binär skådespelare. När Simon Deimel Lund klev in på audition och knockade hen mig. Simon jobbar just nu på Golden Hits och gör en otrolig Elton John.
Kan du säga en Max Martin-låt som borde varit med?
– The Weeknds Blinding Lights hade varit kul, annars någon av de tidiga Max Martin, som just Electric. Men det är ju så brett urval med i musikalen så man får det mesta.
Du gör ju Mello nu, en låt av Max Martin som du velat se där?
– Maroon 5:s Moves Like Jagger ? När den kom ut.. vilken hit! Och så såg man att det var Max Martin det också. Otroligt.
Hur känns det med alla hyllningar för programmet, Edvin och Keyyo?
– Det är golvande. Jag var inte helt beredd på det… För man kommer tillbaka efter nio år så är fallhöjden stor. Men jag är så glad att folk har längtat efter det här: Mindre barnprogram och mer galenskap och show. Och jag är extra glad för det här efter att ha jobbat med Eurovision i fjol, eftersom det var så tungrott.
Uppdaterad 2025-02-12