Musikalen Hedwig and the Angry Inch handlar om ett rockband frontat av transpersonen Hedwig som gjort en misslyckad könskorrigering för att kunna gifta sig med sin kärlek, en amerikansk soldat, och fly från Östberlin. Den hade premiär Off-Broadway 1998 och blev film 2001 – i båda fallen med musikalens skapare John Cameron Mitchell i titelrollen.
Men det var inte förrän vid återuppsättningen på Broadway 2014 det blev succé på riktigt, då med superstjärnor som Michael C Hall (Dexter) och Neil Patrick Harris (How I Met Your Mother) som dragplåster.
Här i Sverige har ”Hedwig” satts upp på Stockholms stadsteater 2009 med Johannes Bah Kuhnke i titelrollen, och nu sätts den för första gången upp på en privatteater med ingen mindre än Ola Salo som Hedwig.
QX träffade Ola i Göta Lejons sminkloge tillsammans med Magnus Skogsberg Tear som står för en helt ny översättning som han gjort tillsammans med Pia Gradvall.
Berätta om Hedwig – vad är hen för person?
Ola: En underbar karaktär, en riktig bitch. Smart, kvick och vass. Rolig både att spela och för publiken att lära känna. Hedwig är inte alls någon traditionell drag queen, utan en transperson som uppträder som kvinna på scen. Jag gör alltså inte alls anspråk på att göra en dragföreställning; jag har en enorm respekt för det artisteriet och vet att det kräver otroligt mycket kunskap. Min Hedwig hamnar nånstans mittemellan en androgyn glamrockartist och en drag queen. Jag har ju alltid haft något starkt androgynt i mitt scenuttryck, och det är ju väldigt roligt att få släppa fram ännu mer av det feminina inom mig.
Någon aspekt av rolltolkningen som varit besvärlig, kanske att gå i högklackat?
Ola: Nu är jag ju ganska van att gå i högklackat och att ha mycket smink vilket är en stor tillgång här, ha ha. Men det finns stunder i föreställningen då den här rollen kräver ett mer renodlat feminint uttryck, och där har jag verkligen fått tänka lite mer på hur man rör sig som kvinna. Det har varit väldigt intressant.
Din senaste stora musikalroll var ju huvudrollen i Jesus Christ Superstar – finns det några beröringspunkter med rollen som Hedwig?
Ola: En jätteintressant fråga som jag gärna skulle vilja ge ett uttömmande och smart svar på. Och det är mitt svar, ha ha. Det finns såklart likheter, en är att både Jesus och Hedwig är personer som offras, eller offrar sig, för andras skull.
Vad är ”the angry inch” för något?
Magnus: Hedwig har ju genomgått en operation från man till kvinna för att kunna gifta sig med sin älskade Luther och fly från Östberlin till USA, men dessvärre var inte kirurgen så duktig så det hela misslyckas så att det blir en liten stump kön kvar. Det är det som är ”the angry inch”, en arg liten tum av illa ihopläkt kött.
Ola: Det är ju bland annat detta som gör att Hedwig är en slags mellanexistens, en person utan vare sig har fitta eller kuk. Pjäsen handlar mycket om känslan att inte passa in någonstans över huvud taget.
Varför ska man se ”Hedwig”?
Ola: För att den har ett bra budskap, underbar ösig musik, fabulösa klädkreationer och väldigt snygga peruker. Det är 90 minuters berg- och dalbana, ett fyrverkeri av glamrock och tänkvärda tankar.
Magnus: För att den är skitbra, och för att Ola ÄR Hedwig, är det enkla svaret. Även om man inte tror sig gilla rock så blir man ordentligt förförd av den här musiken. Det blev jag.
Någon särskild person ni tycker borde komma och titta?
Magnus: Jimmie Åkesson skulle ju må bra av att se den. Han kan behöva vidga sina vyer lite, och vem vet, han kanske skulle komma på att han har lite Hedwig i sig, han med…
Har någon av er sett ”Hedwig” på scen tidigare?
Ola: Nej, men däremot filmen många gånger.
Magnus: Jag har sett den två gånger i New York. Först originaluppsättningen i Meat Packing District, och så Broadwayversionen för bara något år sedan. Första gången kändes den väldigt underground och det var väl inte riktigt min musik, men när jag såg om den med Neil Patrick Harris i huvudrollen tyckte jag att den var riktigt riktigt bra och berörde. Du känner väl honom Ola?
Ola: Nej, men däremot John Cameron Mitchell som skapat verket och var den ursprungliga Hedwig. När The Ark var mycket i New York i mitten av 00-talet och spelade på små rockklubbar fick han nys om oss och blev ett stort fan. Och så ville han att vi skulle göra musik till hans film Shortbus där The Ark har två låtar med på soundtracket.
Vad säger han om att det är just du som nu ska göra Hedwig i Sverige?
Ola: Han tyckte det var jättekul när jag berättade det, men hade ingenting själv att göra med detta. Han är inte så kontrollfreaky av sig och tycker bara det är kul att Hedwig sätts upp på olika ställen runtom i världen och antar sin egen karaktär beroende på de lokala omständigheterna.

Hedwig and the Angry Inch har premiär ikväll och spelas på
Göta Lejon 6-29 maj, och på Slagthuset i Malmö 22 oktober

Pär Jonasson