Den svensk-syrianske konstnären Jwan Yosef har under augusti fått stort genomslag i internationell queerpress. I samband med att hans första konstbok Intimacies släppts har han intervjuats av både brittiska Attitude och amerikanska OUT – två av världens mer tongivande queera tidningar.

Boken samlar verk från de senaste två decennierna och rör sig kring teman som begär, kroppslighet och förförelse. Yosef, som har en bakgrund från Konstfack i Stockholm och Central Saint Martins i London, beskriver Intimacies som en resa genom ”små kärleksbitar av intima ögonblick”.

– Min medvetenhet om sexpositivitet är väldigt stark. Jag separerar inte personen, sexet, konsten, praktiken. Allt flyter ihop, säger han i Attitude.

I OUT utvecklar han resonemanget och lyfter fram intimitet som ett mångfacetterat begrepp: ”För mig är intimitet sårbarhet, begär, förförelse och allt däremellan.” När han ser tillbaka på 20 års arbete ser han att detta tema alltid varit kärnan i hans konst.

Boken är uppdelad i tre huvuddelar: Object, Touch och Brush. I serien Object behandlar Yosef tre olika ”objekt”: Syriens diktator Hafez al-Assad, sin egen far Ahmad och Hollywoodstjärnan Rock Hudson. För Yosef blev Hudson, som dog av aids 1985, en queer ikon i efterhand: ”Han blev en bild av uppgång och fall, av hjälten som samtidigt symboliserar ett queert arv.

Yosefs konst är ofta starkt erotiskt laddad men sällan explicit. Han väljer medvetet att hålla det mest grafiska utanför bild:
– Det är alltid mer en viskning och en antydan. Inte för att censurera, utan för att lämna utrymme för betraktarens fantasi. Det är sexigare så, säger han till OUT.

Vid sidan av konstnärskapet är Yosef pappa till fyra barn med ex-maken Ricky Martin. Han beskriver deras samarbete som föräldrar som stabilt och kärleksfullt. Samtidigt ser han separationen som ett av de skiften som också gett hans konst ny energi: ”Jag känner inget annat än förväntan inför att vara singel. Jag är superpeppad på nästa kapitel i livet.”

För Yosef är Intimacies både en milstolpe och ett avstamp mot framtiden.
– Det är min första bok, men definitivt inte den sista, säger han.