Just nu pågår en av årets mest uppmärksammade konstutställningar i Europa: ”Queer Modernism. 1900 to 1950” på Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen i Düsseldorf. Det är den första stora utställningen i Europa som helt ägnas åt queera konstnärers betydelse för modernismen.
Utställningen samlar över 130 verk av 34 internationella konstnärer – målningar, fotografier, skulpturer, filmer och arkivmaterial – och ger en alternativ konsthistorisk berättelse om 1900-talets första hälft. Här står teman som begär, kön, sexualitet och representationens politik i centrum.
Bland de medverkande konstnärerna finns namn som Claude Cahun, Hannah Höch, Jean Cocteau, Romaine Brooks, Marlow Moss och Richmond Barthé – alla centrala figurer i den moderna konstens utveckling, men vars queera perspektiv länge har marginaliserats. Och här visas även Nils von Dardels ”Den döende dandyn” liksom tysk-svenska Lotte Lasersteins ”Ich und mein Modell”.
Utställningen visar också hur queera liv och uttryck tog form under tider av krig, censur och motstånd, och hur modernismens formspråk användes för att tänja på samhällets normer.
Med Queer Modernism öppnas dörren till nya perspektiv på modernismen, och till konstnärskap som tidigare fått stå i skuggan, skriver museet i sin presentation.
Att ett av Europas störref museer gör denna utställning blir till en påminnelse om att anti-woke-vågen, som konservativa politiska krafter försöker sprida, inte tycks ha nått konstscenen eller museivärlden. Tvärtom är intresset för queer konst, historia och kultur större än någonsin – och Queer Modernism i Düsseldorf är väl värd en resa innan den 15 februari 2026. Här bilder på några av de utställda verken från öppningen i slutet av september.
(Och för alla norr om Småland så, jo då da det finns direktflyg från Arlanda till Düsseldorf! Så du behöver inte tvingas av SAS att mellanlanda på Kastrup)