I panelen satt Giovanni dall’Orto, tidigare chefredaktör för gaytidningen Babilonia, författaren Andrea Pini, fotografen Giovanbattista Brambilla och konstvetaren Filippo Riniolo. Konstigt nog satt fotografen Tony Patrioli i publiken, i alla fall till att börja med!
Patrioli började fotografera på 60-talet och var verksam till tidigt 90-tal då intresset för hans arbete började avta. Under 60-talet fanns en ”besatthet” av Medelhavet i norra Europa vilket skapade intresse för hans bilder. Vid diskussionen framkom att de flesta av hans modeller var från Nordafrika. Det påpekades att Patrioli dokumenterade ett samhälle som redan då var i förändring och nu helt har försvunnit. Ett fattigt, bondesamhälle som inte tänkte i sexuella kategorier så som de definieras idag. Arbetare, fiskare, bönder. Inte de av gym-besök formade muskulösa kroppar som idag visas i homoerotiska sammanhang, utan kroppar formade av vardagsslit och sparsamt med mat. Naturligtvis bilder av ett ”idealiserat” Italien och ett Italien i förändring.

Tony Patrioli, längst till höger

Tiden Patrioli dokumenterade var en era med hårda sexuella regler. Det fanns ingen möjlighet till legal skilsmässa och prostitution var förbjuden. Kravet på kvinnans oskuld innan äktenskapet omöjliggjorde sexuella kontakter mellan unga män och kvinnor. Sex mellan unga syditalienska män utövades följaktligen sporadiskt men utan att den inblandade definierade sig som gay. Patriolos bilder visar en ”enkel maskulinitet” vänner emellan där fysisk kontakt var naturlig och vanlig, utan närvaro av konceptet homosexualitet. Den italienska regeln ”fare, non dire” (gör det, men tala inte om det) gällde. Utställningen av Patriolis idag nästan bortglömda bilder är den andra som satts samman.
Vid diskussionen i Pride Park framfördes Patriolis arbete som en naturlig efterföljare av den tyske fotografen Von Gloedens bilder från tidiga 1900-talet där nakna modeller från Sicilien stod modeller.
1980-talets censur i Italien gjorde att Italiensk pornografi publicerades i Danmark och Sverige och importerades sedan till Italien. Hade man tur lyckades tidningar slinka igenom tullen.

Tony Patrioli, längst till höger

Till slut ombads Tony Patrioli komma med i paneldiskussionen för att berätta sin egen historia liksom om bilderna och modellerna.
Han levde i Milano och många av hans modeller var killar från södern som av ekonomiska skäl flyttat norrut. Han berättade om sin reskamrat, en italiensk grevinna, som hjälpte honom med hans importerade ”pornografi” när det stoppades vid gränsen av den italienska tullen.
Censuren började brytas ned 1982 då gaytidningen Babilonia publicerade en gayguide över Italien, med en av hans modeller på omslaget. Den italienska bildtidningen Panorama, gjorde en exposé om detta och om modellen. En polisutredning om pornografibrott följde. Efter att en domstol avslagit åtalet så kollapsade landets censur. När sedan författaren Aldo Busi publicerade verk som trotsade censurlagarna ledde detta till lagarnas avskaffande.

Tony Patrioli, längst till höger

Patrioli berättade mer om gayguidens omslagsmodell. Några år efter publiceringen dök modellens frus familj upp i Milano. De ville ha svar på en rad detaljer då de fått veta att bilder av honom tagits då han haft erektion. De var oroade över om han och Tony eller någon annan vid fototillfället haft sex och om detta skett före eller efter vigseln.
Tony försäkrade dem att det endast var professionella skäl bakom att bilderna och att, ja, de hade tagits före bröllopet.
Familjen kunde därmed lämna samtalet helt nöjda.

Tony Patrioli med Giovanni dall’Orto