Visst bär Hanna Wildow med sig lokalen som var hennes andra hem under två år på särskild plats i hjärtat. Men på många sätt känns det mest skönt att dörrarna till Högkvarterets gamla lokaler på Närkesgatan 8 har slagits igen.
– Vi kan koncentrera oss på att skapa och presentera konst som vi älskar och vill dö för, istället för att tänka på vattenläckor, myndigheter och antal öl som behövs köpas in. Vi kan också sova på nätterna, säger Hanna Wildow.
För när de fysiska dörrarna stängdes, öppnades andra. Utan månadshyra att tänka på och sex kvällar i veckan att planera räcker såväl kulturbidragen som orken längre.
Idag fungerar Högkvarteret som ett ”ambulerande curatoriskt kollektiv”. Kort sagt fortsätter Hanna Wildow, Elin Sandström Lundh och Ebba Requin att skapa arenor för kultur och konst från utanför ramarna, men istället för att sitta fast i Stockholm är de fria att dyka upp lite varstans.
Den 28 september blir arenan Malmö konsthall där performanceprojektet ”As we speak” tar plats – en kväll ägnad åt hur tal och text kan kommuniceras. Författaren Beata Berggren, poeten Mara Lee och danska visuella artisten Jane Jin Kaisen uppträder med Chris Johansons installationer som scen.
– Det känns mycket stort, säger Hanna Wildow.
Kaisens verk 4:3 ger olika röster kring vad som sägs vara den blodigaste massakern i Sydkoreas historia, när all bebyggelse på ön Jejudo jämnades med marken av regeringen tredje april 1948 i en USA-stödd aktion för att driva vänsterrörelsen ur landet.
Uppdaterad 2016-11-15