Bland filmerna som visas syns bland annat hyllade amerikanska bögfilmen Keep The Lights On, om ett killpars kamp mellan kärlek och missbruk i New York, och Dicke Mädchen, om två tjocka tyska bögar som hittar varandra i en söt kärlekshistoria.
Givetvis blir det flatigt också med brittiska Stud Life, om duon JJ och Seb som är bröllopsfotografer på dagarna och players på kvällarna. När JJ faller för femmebruden Elle utmanas dock deras vänskap…
En annan pärla som visas är iranska Facing Mirrors om vänskapen mellan iransk hemmafrun Rana, som mot alla regler jobbar extra som taxichaufför, och transpersonen Edi/Adineh, som vill fly till Tyskland för att genomgå en könskorregering.
Lägg därtill en entimmesfilm som är ett utdrag ur gamla Al Pacino-filmen Cruising från tidigt åttiotal. I filmen, där Pacino går undercover i New Yorks läderbögvärld, klipptes 40 minuter av det minst sagt vågade materialet bort och nu har festivalfavoriten Travis Matthews tillsammans med skådisen James Franco återskapat dessa 40 minuter. De skulle antagligen klippas bort i dag också eftersom de innehåller hårda sexscener.
Förutom dessa filmer visas även en rad kortfilmer på Queertemat. Några av titlarna
lockar absolut. Eller vad sägs om, Pinocchio utan näsa, Leather Pleasure, Adelshingst och Ta av mig.
Oscar Eriksson och Melissa Lindgren är précis som föregående år eldsjälarna bakom festivalen.
– Med våra internationella gäster på plats och ett fullsatt Bio Rio vet man aldrig riktigt vart det kan sluta. I år har vi två fantastiska tyska gäster från filmen Heavy Girls, Heiko och Ruth som kommer till festivalen, säger Oscar.
– Och vi har bjudit in några av Stockholm mest spännande queerklubbar att husera över dansgolvet under klubbkvällarna. Det kommer bli magiskt!
Om Oscar och Melissa får chansen att pusha lite extra för någon av filmerna så väljer Oscar nämnda Stud Life, som han menar är en klockren romantisk flatfilm och ett riktigt guldkorn.
Melissa tipsar å sin sida om Keep The Lights On, som hon berördes oerhört starkt av.
Melissa och Oscar tycker sig båda se en trend i att bögfilmerna i allmänhet fortsätter
att vara starka medan lesbiska filmer fortsätter att dö.
Detta tas upp under en filmfrukost den 12 maj.
– Det är verkligen jättetråkigt, men vi känner ändå att de flatfilmer vi hittat till CinemaQueer bryter mot denna steryopa bild, menar Oscar.
– Vi ser verkligen att det finns en publik för queerfilm i Sverige och hoppas
att svenska distributörer ska börja våga satsa mer på den.Vi är också glada över all svensk queerkortfilm som kommer, och ser även fram emot Dyke Hard med stor spänning, den första långfilmen på länge som kommer i höst, avslutar Melissa.