Berätta Niklas, hur kom Titanic-musikalen till Karlstad?
– Jag föreslog den för dåvarande operachefen 2018, vilket av en slump skedde den 15 april vilket är samma dag som Titanic sjönk 1912. Det visade sig vara ett gott tecken eftersom det ledde till att han gav mig förtroendet att regissera Sverigepremiären av musikalen.

Var såg du själv Titanic-musikalen första gången?
– På en liten intim teater i London 2016.

Hur var det?
– När jag klev in på den där lilla teatern i London och såg den minimalistiska dekoren var jag till en början skeptisk till hur det skulle fungera att övertyga oss om att vi var ombord på Titanic, världens största och modernaste skepp. Ursprungligen är musikalen skriven för en ensemble på över 40 och i London hade antalet halverats. Efter öppningsnumret som är en lång sekvens på 15 minuter där man får se hur skeppet lastas och hur alla därefter går ombord, från besättning till 3:e, 2:a och 1:a klass passagerarna, var jag mållös! Det kändes som om antalet medverkande var det tredubbla tack vare ensemblens många blixtbyten mellan olika karaktärer och jag älskade intimiteten och att skådespelarna stod i fokus.

Kände du redan då att du ville sätta upp den i Sverige?
– I slutet av 90-talet studerade jag till skådespelare vid Teaterhögskolan i Malmö. Då köpte jag cd-skivan med Broadwayinspelningen och förälskade mig i musiken. Redan då började jag fantisera kring hur den skulle kunna iscensättas. Men startskottet kom efter att jag såg den i London.

Hur har det varit att regissera en sån här stor uppsättning?
– Att få vara med från början, från att sätta samman det konstnärliga teamet med scenograf, kostymdesigner, översättare, koreograf, dirigent, mask och peruk, ljus och ljud osv till att sedan få vara med och välja ut artister och slutligen sätta samman alla element som regissör, har varit fantastiskt lustfyllt, stimulerande och kreativt.

Har du kunnat sätta din egen prägel på musikalen eller finns det inte utrymme till det?
– Absolut! Jag har varit fri att iscensätta musikalen så som jag vill. Orkestreringen är utökad något för att passa Wermland Operas orkester på 32 musiker.

Att fråga vad Titanic handlar om känns ju lite onödigt, men följer den filmens manus på något sätt?
– ”Titanic the musical” är skriven av kompositören Maury Yeston och manusförfattaren Peter Stone. Den hade Broadwaypremiär 1997, ca 6 månader innan James Camerons mastodontfilm gick upp på biograferna. Det är alltså två helt olika verk baserade på historien om Titanic. Musikalen är ett ensembleverk där 22 artister gestaltar ett 60-tal roller som alla är baserade på verkliga personer som befann sig ombord.

Vad är det som gör att just den här så bra tycker du?
– Musiken av Maury Yeston är bland det bästa som skrivits i musikalväg enligt mitt tycke. Den är storlagen, ambitiös, känslofylld, vacker och dramatisk utan att bli sentimental. Jag älskar också att det är en ensemblemusikal som berättas kollektivt.

Alla kan ju den påhittade historien om ‘Jack och Rose’ från filmen men det sägs att det fanns en äkta gay love story på Titanic, den mellan militärveteranerna Archibald Butt och Francis Davis Millet som båda omkom när Titanic sjönk, har du hört talas om dem?
– Det här är en del av det som fascinerar mig mest med Titanic, att det finns så många myter, teorier och spekulationer kring vad som verkligen hände ombord. Jack och Rose är ju fiktiva personer påhittade av James Cameron och är alltså inte med i musikalen. Att det fanns homosexuella relationer ombord är högst troligt med tanke på att det var 2496 personer ombord. Jag har läst om Butt och Millet, dessvärre är de inte med i musikalen.

Många kanske känner igen dig från Mamma Mia-musikalen i Stockholm där du och spelade Tom, en av huvudrollerna, hur var den tiden och har du kontakt med ensemblen idag?
– Det är ju snart 15 år sedan. Men det var en livsomvälvande period, på så många sätt, både proffessionellt och privat. Jag mötte några av mina närmaste vänner under Mamma Mia och de hänger kvar än idag.

Jag har också sett på instagram att du drar med dig sin sambo Jonas på var och varannan musikal, är han också ett stort fan av musikaler?
– Han är enormt teaterintresserad så jag behöver aldrig känna att jag drar med honom. Det är en lyx att ha en partner som delar ens passion.

Vilken musikal skulle du vilja sätta upp härnäst om du får drömma fritt?
– Jag har en lista med verk; både pjäser, musikaler och en och annan opera som jag vill regissera. Drömmen är att få rätt förutsättningar vilket skett på Wermland Opera med Titanic, det hoppas jag få uppleva på fler teatrar.