Hans Marklund, ”De’ E’ Det Här Vi Kallar Kärlek” har premiär 22 september på Nöjesteatern i Malmö och du ska regissera den. Hur känns detta?
– Det är otroligt lustfyllt och stort. Hela musikalen bygger på Lasse Holms och Torgny Söderbergs stora låtskatt – låtar som nästan hela svenska folket kan utan och innan.

Vad fick dig att tacka ja?
– Jag fick frågan för 5 år sedan, när Torgny levde. Det var han som ställde frågan och jag svarade: ”Äntligen”. Det var min första tanke; ”Varför har ingen annan kommit på den här idén tidigare?” Det är ju genialiskt. Hur många musikaler har 26 hitlåtar? Jag tyckte också om storyn. Att det inte handlade om Carola och Herreys utan handlingen är förlagd till en liten stad, och det blir många spännande förvecklingar och kärleks-historier – även en gayromans – och det är en kul, svängig och framför allt en feelgood-föreställning.

Låtarna lär man känna igen, och du säger att de får nytt liv i föreställningen.
– Ja, det kan man verkligen säga. För det första så sjungs de inte av originalartisterna och när de är insatta i en annan handling så får man förutom den direkta igenkänningen en liten ”aha”-upplevelse då ibland innebörden i texten för handlingen framåt. Ibland på ett sätt man inte väntat sig. Handlingen utspelar sig på 80-talet men musiken är ändå uppfräschad som det blir automatiskt när det är dagens musiker och artister som sjunger och spelar. En del drag i vissa låtar har vi förstärkt – som t.ex ”Högt över havet” som nästan har tangorytmer i grunden blir naturligtvis lite mer tango här. Resten av överraskningarna får ni uppleva när ni ser musikalen.

Berätta lite om ensemblen.
– Det här är verkligen en drömensemble. Jag är så glad att inte producenterna tvingade på oss att vi måste ha ett stort säljande affischnamn utan vi har under en lång lång process kunnat hitta skådespelare och sångare som är som skapta för det dom ska göra.

Kommer en ny stjärna att tändas i och med musikalen?
– Jag är övertygad om att vi kommer att få se inte bara en utan flera nya stjärnor tändas. Jag kan säga så mycket som att jag går hem lycklig från repetitionerna hela tiden.

Du gjorde även Arvingarnas show förra året. Är svenska schlagers din ”nya” grej?
– Jag har egentligen gjort väldigt mycket schlager under alla år. Jag ligger bakom många välkända melodifestivalnummer; ”Det Gör Ont”, ”La Dolce Vita”, Anne-Lie Rydés boa, Carola’s ”Ledig”-skylt för att inte tala om mellanakternas mellanakt – den på GöteborgsOperan 2000. Men då jag gör så många olika genrer kan jag inte riktigt säga att schlager är min ”nya” grej. Det är kul och det är låtar som sitter så djupt rotade i oss att det är svårt att sitta still. Vi öppnar musikalen med ”Dag efter dag” och sen ganska direkt ”Gomorron” för att kasta oss in i ”Kärleken är evig” osv osv. Det kommer att bli mycket allsång i publiken.

Har du någon favorit Lasse Holm eller Torgny Söderberg-låt?
– Får jag ta en av varje? Från Lasse Holm väljer jag ”Eloise” och från Torgny ”Månsken i Augusti” – fast foten stampar i golvet och jag nynnar med i alla låtarna som är med i musikalen när vi repar och kör genomdrag. Sa jag vilket bra och roligt liv jag har? Att jag får lov att göra detta. Livet ÄR en schlager.