I kväll sätts ett gäng sylvassa stövelklackar ner i den värmländska myllan när musikalen Kinky Boots intar stan och SäffleOperan. Den lilla orten med strax över 9400 invånare inom kommunen, fick stadsprivilegier 1951 vilket gör den till Sveriges yngsta stad. Under sextiotalet startade bröderna Erik och Einar Bergh ett teatersällskap i Stockholm för att 1974 flytta till Säffle och starta SäffleOperan. Under 70- och 80-talet drev de framgångsrikt teatern med cirka tio anställda. Efter att ha varit nedläggningshotad i början av 2000-talet blomstrar nu SäffleOperan igen och den 7 oktober intar Kinky Boots scenen.

Efter lyckade uppsättningar som Så som i himlen, Chess och Billy Elliott blir det nu premiär för Kinky Boots i regi av Ronny Danielsson. Storyn om hur unge Charlie Price tar över sin pappas nedläggningshotade skofabrik och börjar tillverka högklackade stövlar i mansstorlek tillsammans med coola Lola, en dragqueen, har blivit en succé på musikalscener världen över. När nu musikalen med musik av Cyndi Lauper kommer till Säffle är det med en queer ensemble och regissör, Ronny Danielsson. Malick Afocozi spelar Lola och bakom sig har han sex ”Angels”: Mattias Courage, Teodor Wickenbergh, Asbjörn Hagen, Michael Westlund och Johan Huumonen och Leon Warjus.

Årets uppsättning förgylls också av Marcus Englesson som till vardags är scenograf på Oscarsteatern.
– Vi försöker spänna bågen för lilla Säffle och flera av de uppsättningar som sätts upp har bara spelats på större teatrar innan. Nu är det Kinky Boots, som tidigare spelades på Malmöoperan och innan dess Chess och Billy Elliott, berättar Tobias Norelius som är född i Säffle och var med i barnensemblen på SäffleOperan redan som sjuåring. Sedan 2012 är han teaterchef och producent.
– Vår ensemble är en blandning av anställda proffs och amatörer som jobbar ideellt, och SäffleOperan är som bäst när publiken inte kan avgöra vem som är proffs och vem som är amatör.

Rasmus Mononen (Charlie) och Malick Afocozi (Simon/Lola)

Idén till att sätta upp Kinky Boots föddes då Tobias pratade med Jennine Jackson, som sedan ett par år jobbar med B-ljud på SäffleOperan. En kväll före en föreställning berättade Jennine, som är transkvinna, att hon varit på väg hem och en EPA-raggare förföljt och trakasserat henne. Hon var så rädd att hon inte vågade gå hem eftersom det skulle visa var hon bor.
– Så kan det gå till på landsbygden, och då kände vi att Kinky Boots kan visa var vi står när det gäller att stå upp rätten att få vara den man vill. Dessutom är det Jennines favoritmusikal, berättar Tobias Norelius.
Jennine, med brittiskt ursprung, bor nu i stan efter att ha mött kärleken på Gran Canaria och följt med hem till Säffle och SäffleOperan där hennes partner medverkat i olika föreställningar i 27 år. Jennine sköter alla scenens mikrofoner, ett jobb som visade sig vara lättare än väntat då Jennine som tidigare var officer inom brittiska armén hade hand om radioutrustningen där. Att flytta till en svensk stad med färre än 10 000 invånare var en utmaning i början.
– Det är en liten stad, många tittade och hade kommentarer. Men inom teatern brydde sig ingen och jag kände mig direkt välkomnad. För några år sedan presenterade jag mig på Säffle Pride under en föreläsning, och det förändrade saker. Nu hälsar folk och det är öppnare attityder. Sen finns det alltid homo- och transfober men det kommer det alltid att göra i vilken stad du än befinner dig.
Förutom att Jennine gillar musiken så är hon förtjust i storyn om hur folks uppfattningar om dig kan förändras bara man ser bortom ytan.

– Det känns fantastiskt att den sätts upp här och jag både tror och hoppas att den påverkar folk på ett positivt sätt då teatern är så populär. Folk kommer från hela landet för att se våra föreställningar.
Kinky Boots ena huvudroll Lola spelas av Malick Afocozi. Efter att Malick sett Kinky Boots i West End 2016 blev Lola en drömroll och om han någon gång skulle ”draga” så var det som Lola.
– Jag blev chockad över hur bra musikalen och framförallt hur intressant Lola är. Rollen hade så många lager. Lola är en frispråkig person som gillar att utmana och är som mest fri i kvinnokläder. Hans pappa gillar dock inte vad han gör utan vill att han ska bli boxare. Men i stället jobbar Simon som Lola på klubben Blue Oyster.

Malick tycker det är bra att städer som Säffle får queera uppsättningar som Kinky Boots.
– Det är viktigt att lyfta fram pjäsens tema om att inte döma en bok efter dess omslag. En kille som klär sig i kvinnokläder kan ha helt andra egenskaper än vad många tror. Men det kommer bli diskussioner om vad som sker här i vårt hus. För föreställningen sticker ut och vi sticker ut. På ett bra sätt.

Bakom Malicks Lola finns sex ”Angels” spelade av Mattias Courage, Johan Huumonen, Michael Westlund, Asbjörn Hagen, Leon Warjus och Theodor Wickenbergh. De har blivit väldigt tighta under repetitionerna i den lilla orten. Mattias Courage har tidigare spelat Billy Elliott på Säffleoperan och gillar att jobba på en teater där familjekänslan är stor.
– Vi har blivit ett sammansvetsat gäng som befinner oss i en liten bubbla. Säffle är en öppen stad på det sättet att de sätter upp musikaler som får stan att bli mer bli levande. Sen var de nog inte beredda att ett gäng killar som spelar drugor skulle inta stan, Vi är ju stora personligheter som låter lite, och det har hänt att någon skrikit efter oss. Men mest blir det blickar när vi intar stans bar Glada Tuppen. Folk fattar ju att vi är från teatern (skrattar).
Mattias är från Insjön i Dalarna och vet själv hur det var att växa upp och sticka ut lite i ort där killar ska hålla på med sport.
– Vill man dansa ses man som annorlunda. Och det är det fina med Kinky Boots, att visa på att det är okej att vara annorlunda och tycka om vad man vill. SD ska tydligen ha stort inflytande i kommunen och då känns det ju ännu viktigare att det sätts upp en sådan här musikal med en mörk person i huvudrollen och massa drugor. Det känns rätt att vi ska vara här.
Regissör Ronny Danielsson går återigen in i Kinky Boots universum efter att framgångsrikt ha regisserat uppsättningen på Malmöoperan 2016. Denna gång har han gått ännu djupare in i historien och hittat ytterligare en dimension.
– Den har ju blivit mycket mer aktuell än när jag gjorde den då, utvecklingen i samhället har skett parallellt. Så det känns angeläget och bra att göra en musikal som handlar om acceptans idag.
Ronny Danielsson ser en styrka i att lyfta fram tydliga, kommunicerande och varma berättelser.
Kinky Boots handlar om att bli accepterad för den man är, men vi vill också tydliggöra de olika begreppen som en del inte har koll på. Den handlar inte om transvestiter, eller homosexualitet. Huvudrollen Simon/Lolas sexualitet är inget som ens nämns. Det är en berättelse om dragartister, och det känns viktigt att skilja på begreppen.
Ronny, som bor i Malmö, har känt sig välkommen i Säffle men det finns inte så mycket att göra här.
– Jag försökte gå på bio både här och i Åmål men de visar bara filmer på helgerna. Det är verkligen i världens utkant och det tar upp till åtta timmar att ta sig hit för mig. Men jag gillar teatern och vi sätter upp en riktigt bra föreställning.

Att under två månader fylla salongerna med musikalpublik i en ort med färre än 10 000 invånare inom kommungränserna, hur går det ihop?
– Visst, Säffle är egentligen för litet för att driva en teater som vi gör med 8000 inom tätorten. Ändå såg 15 000 vår förra uppsättning Så som i himlen. Det visar på att vi blivit en scen man reser till för att se. Folk slås av är värmen och kärleken i föreställningarna, berättar Tobias Norelius.
– Vi har också chartrade tåg från Göteborg som erbjuder en helhetsupplevelse där man umgås och får underhållning under den 90 minuter långa resan. På så vis får man en helkväll tillsammans.

Tobias Norelius berättar att Säffle Pride finns, med en parad genom staden i början av augusti.
– Jag är uppvuxen här och vet att det finns en okunskap, en rädsla, för det man inte har koll på. Att komma ut är inte det enklaste. Allt som gör att man avviker från normen gör att man blir ifrågasatt. Bara att jag höll på med teater och hockey eller fotboll gjorde att jag blev kallad ”teaterbögen”.

SäffleOperan har inga statliga anslag, utan får ett kommunalt bidrag för att kunna sätta upp olika uppsättningar. Ett stöd man är beroende av och måste söka årligen genom att berätta vad de har planer på att sätta upp.
– I år har det varit fler frågor än andra år och det fanns politiker som frågade hur vi tänkte med tanke på den debatt som pågår om dragartister som läser sagor för barn. Där fick vi förklara och stå upp för vikten av inkludering och mångfald. Rädsla får inte avgöra vad som ska eller inte ska sättas upp på SäffleOperan, avslutar Tobias Norelius.

Kinky Boots har premiär på SäffleOperan ikväll och rullar till den 9 december.