I kväll intar Chappell Roan Slottsskogens scen i Göteborg under Way Out West, och hon gör det som världens hetaste flata, och just nu viktigaste HBTQ+stjärna. Hennes nya flatanthem The Subway gick rakt in på brittiska singellistan, och den ligger topp5 i världen på Spotifys mest spelade låtar med över 4 miljoner streams varje dag. Och nu är Sverige Hot to Go!

Här är sex anledningar till varför världen, och vi, älskar den 27-åriga artisten från Missouri:

Chappell serverar ANSIKTE (med ett budskap)
1. Kayleigh Rose Amstutz, som hon egentligen heter, införlivar drag‑ och queerestetik i sin persona i allt hon gör. Hennes teatrala och extravaganta har inspirerat en hel generation queera Gen Z-fans. Henne ikoniska vita ansikte är ett statement och en markering mot de som kallade henne clown, och hon tar tillbaka skällsordet och gör nu sitt ansikte till en queer styrke­markör. Det vita ansiktet gör också hennes plyte mer androgynt och bryter mot traditionella kvinnliga popstjärneideal, och visar att hennes scenpersona är ett drag-alter ego.

Chappell har THE (rainbow) LOOKS 
2. Hennes konserter är ett smörgåsbord för ögat och fansen älskar att klä ut sig i hennes teatralt regnbågiga anda. När hon intar scenen med sitt ofta helkvinnliga band gör hon det i looks som inspirerats av alltifrån sjöjungfrus till Frihetsgudinnan. Under festivalen Coachella bar hon en latexbodysuit med texten “Eat Me” och en choker prydd av Drag Race-stjärnorna Violet Chachki och Gottmik. Hennes främsta medarbetare när det gäller outfits är stylisten Genesis Webb men hon har också jobbat med Project Runway-snubben Gunnar Deatherage och designduon James Nguyen & Alexander Cole Gottlieb.
.
Chappell glömmer inte bort sitt URSPUNG
3. Under MTV Video Music Awards dedikerade Chappell sin Best New Artist‑vinst till “alla queera kids i Midwest” och hon är tydlig med att hon är en av dem fortfarande. Hon har flera gånger berättat hur hon tryckte bort sin ”queerness” på grund av den religiösa heteronorm som rådde i Missouri, och hur fri hon blev när hon upptäckte Los Angeles gayliv. Hon ser sina unga fans och ger dem den inspo och den förebild hon hade önskat sig.

Chappell stöttar TRANS
4. Hon tar ständigt strid för transrättigheter och under amerikanska Grammygalan levererade hon ett känslosamt budskap på röda mattan: ”låt dem aldrig radera transglädje. Jag skulle inte vara här om det inte vore för transtjejer”. Och i en intervju med brittiska The Guardian sa hon också att att det inte funkar att cis-personer ska fatta beslut om transpersoner. Citatet ”Transpersoner har alltid existerat och kommer alltid att existera” säger allt om Chappells rosa-blå-vita hjärta.
.
Chappell gör queera ANTHEMS
5. Chappell gör galet tillgängliga pophits med queera budskap. Som Pink Pony Club , ”där killar och tjejer kan vara drottningar varje dag”. I Chappells universum får man vara sig själv utan begränsningar. Men framförallt är hon en flatikon.  Good Luck, Babe! handlar om en kvinna som ignorerar sina känslor för Roan (och queer kärlek i allmänhet) för att leva enligt normer och förväntningar. Hon väljer alltså ett heterosexuellt liv över sann kärlek. Snacka om ett flatanthem med hög igenkänningsfaktor!
Och årets The Giver är redan en lesbisk klassiker med textraden “All you country boys saying you know how to treat a woman right / Well, only a woman knows how to treat a woman right.”

Chappell stöttar COMMUNITYT
6. Hon lyfter andra queera stjärnor genom att exemplevis samarbeta med dragartister. Under sin debutturné Naked in North America Tour lät hon lokala dragqueens öppna varje spelning för att stärka communityt och ge en plattform till lokala artister. Hon uppmuntrade även publiken att ge drömmarna en extra skjuts genom att ”tip the queens”, och donerade en del av biljettintäkterna till organisationen For the Gworls som ger stöd åt rasifierade transpersoner. Hon har dessutom ”adopterats” av Drag Race-vinnaren och transikonen Sasha Colby.

I kväll står Chappell Roan på Flamingo-scenen 22.30 under Way Out West.