Mode
Bakom Red finns den danska designern Rikke Korff. Hennes inspiration kommer till stor del från Japan. Hemkommen därifrån har hon tagit fram jeans i ergonomisk form. Med tanken tre-dimentionellt leker hon fram nya jeans-uttryck och arbetar med teman som street, sexy, rebellious och youthful.
Under hela nästa år kommer vi få se en rad olika utformanden av Levi’s RED. Blixtlås, olika galna detaljer och former. Tight och löst, jacka, kjol och bralla. RED är ett uttryck för Levi’s allt tuffare marknadsföringskampanj med målet att ta tillbaks marknadsandelar bland unga och trendiga storstadskids.
Spännande – visst, jeans får lätt en lite platt stämpel, jeans är jeans är jeans, punkt. Det är detta Levi’s håller på att ifrågasätta.
Twisted Jeans är en annan satsning vi sett under 2000. Om den är lyckad? För en mer traditionell 501-kille känns det ovant med den nya Levi’s-attityden. Men helt klart är det skönt att förändring sker och att Levi’s börjar våga att leka med jeans-idén.
Publicerad: 2000-09-08 12:00:00