Miljonregn över Suzanne
SVT:s program Draknästet (i USA American Inventor) går ut på att personer med en idé får möta rika finanspersoner och övertala dem att finansiera just deras produkt. I Suzanne Hugossons, 36, fall är det produkten enamello – ett slags slitstark emalj, tänkt att ersätta kakel – som fick finansmannen Sven Hagströmer på fall.
– Han sade att jag fick pengarna främst för att jag var jag. Man kan ha världens bästa produkt och någon som inte är så bra. Men en människa som är duktig kan lyckas med vilken produkt som helst. Det kändes oerhört skönt att höra, säger Suzanne Hugosson.
Hon bor på Kungsholmen i Stockholm, polar med Dominika Peczynski och är sedan fyra år tillbaka tillsammans med Emelie Lindberg – tidigare Miss Gay Sweden-finalist, numera snickare.
Suzanne lever ett hektiskt liv, med flera projekt i luften, bland annat som VD för PR-byrån Tactiq. Och visst märks det att hon kan marknadsföra när hon snabbt radar upp alla Enamellos fördelar:
Enamello är ett material i emaljerad stål som kan användas istället för kakel eller glas som stänkskydd i kök och andra våtutrymmen. Färgvariationerna är större än vid kakel.
– En svart kakelvägg krymper rummet. Men Enamello reflekterar ljus, så att rummet ser större ut, även om materialet är mörkt, förklarar Suzanne Hugosson.
Ytan är magnetisk och går att skriva på, som en whiteboardtavla, och har inga fogar där bakterier kan samlas.
– Ibland har man jädrigt tajta veckor hemma och då är det skönt att skriva upp sitt schema på väggen bakom diskmaskinen, och sen bara kunna torka av. Eftersom det är magnetfast kan man lätt sätta upp recept eller kom-ihåg-lappar bakom spisen, förklarar Suzanne Hugosson.
Idén till materialet kommer från Suzannes far, Bengt-Göran Hugosson som i alla år jobbat med emalj i gångtunnlar och andra platser som kräver stryktåliga ytor som inte får vara fula.
– Pappa flyttade till ett nytt ställe och inredde köket med Enamello istället för kakel. Alla som kom dit tyckte att det var otroligt snyggt.
Nu har ni fått 1,5 miljoner. Vad ska du göra för pengarna?
– Vi ska anställa en säljare och expandera och göra Enamello till en av de starkaste leverantörerna inom vår nisch.
En kvadratmeter Enamello går loss på nästan 3000 kronor, tio gånger mer än kakel. Vilka är de tänkta kunderna?
– Kunden kommer inte att köpa Enamello för att det är billigt. Från början trodde vi att urtypen skulle vara den trendiga storstadsmänniskan, men en av de första kunderna var faktiskt en ensamstående äldre kvinna som bodde i en liten etta. Emalj är ett modernt, tidlöst material som alla människor som kan uppskattas av alla som tycker om kvalitet. Så även om det är ett dyrare material kan det, om man till exempel drar in på andra saker i köket, användas för att få ett kök att kännas lyxigt.
Har du fler ideer du vill genomföra?
– Jag har idéer men just nu är det knappt om tid. Om jag hade en önskan i livet skulle jag lägga till några timmar på varje dygn. Svårt att hitta en uppfinning som gör det.
Uppdaterad 2016-11-15