Den nya spanska energidrycken Gay Up, som vill nå ut till landets vilda klubb-scen, har fått ett rejält genomslag i media av Joselito Ortega. Han är en av landets många hyllade tjurfäktare, om än på en lägre nivå. Sedan poeten Federico Garcia Lorcas tid har spanska bögar idealiserat just tjurfäktare som essensen av manlighet (och extremt avslöjande kläder). Tjurfäktarkulturen har också hyllat sig själv för att till skillnad från annan ”sport” ha stått emot påtryckningar om att låta kommersiella företag invadera arenor och kläder.
När nu Ortega låter Gay Up sy in sin logga på hans muleta (det röda skynket) så har nyheten fått rejält genomslag i Spanien.
Det Ortegas kollegor uppger att de vänder sig emot är inte att han gör reklam för ett gay varumärke, utan att han låter sig och därmed tjurfäktningskulturen ”prostitueras”.
Själv tar Joselito det hela med ro.
– Jag är tjurfäktare och det kommer inte att ändras, säger han till nyhetsbyrån AP. Jag kommer som jag hittills gjort att gå ut på arenan och riskera mitt liv, något som de sju såren på min kropp bevisar. Om gaysamhället tar mig till sig som en symbol eller förebild så är det helt OK för mig.
Gay Up är en jordgubbsdryck som en firma i Malaga marknadsför.