David utför första samkönade judiska vigseln i Sverige

De senaste åren har han framför allt jobbat bland homosexuella i Tel Aviv, och nu ser han fram emot att få utföra den första samkönade judiska vigseln i Sverige.

Det är inte bara Svenska kyrkan som allt mer öppnar upp för oss homosexuella, det gör även judiska församlingar runtom i världen. Visst finns det många ortodoxa judar, liksom det finns många konservativa kristna, men judiska församlingens nye rabbin David Lazar menar att de liberala strömningarna vinner allt större terräng. Framför allt i Israel och USA, men även här i Sverige. Om inte annat så är det något han själv kommer att arbeta för.
Vi har bestämt möte i den judiska församlingens lokaler alldeles intill den ståtliga synagogan vid Berzelii park mitt i Stockholm. Det är inte bara att gå in, man måste vara föranmäld och dessutom legitimera sig i vakten. En nödvändig säkerhetsåtgärd eftersom det ständigt finns en viss hotbild mot församlingen.

David Lazar berättar entusiastiskt om sitt händelserika liv, och om hur det kommer sig att han nu har hamnat i kalla Sverige. Han är född och uppväxt i Los Angeles, i en aktivt religiös men liberal judisk familj.
– Exempelvis umgicks män och kvinnor tillsammans i den synagoga vi tillhörde, något som började tillämpas här i Stockholm först för några år sedan. Mina föräldrar var demokrater och mycket politiskt engagerade. Jag uppfostrades dock som sionist, och för en sann sionist är det en naturlig strävan att vilja flytta till Israel, något jag gjorde som18-åring.
De första fem åren i Israel kombinerade David studier i judendom med militärtjänstgöring. På den tiden var han ortodox jude och mycket mer konservativ än sina föräldrar. 1980 startade David en judisk bosättning på Gazaremsan där han under två års tid försörjde sig som bonde. Han gifte sig med Sascha som liksom han själv kommit utan sina föräldrar till Israel, fast från Amsterdam. De båda flyttade snart till Jerusalem, och fick i snabb följd fem döttrar. David började studera på Hebrew University, studier som efter 11 år utmynnade i att han blev rabbin.
– När jag började på universitetet påbörjade jag också en resa tillbaka till en mer liberal tolkning av judendomen.
En milstolpe i Davids liv kom 1993 när en vän till honom blev utkastad från sitt klassrum på grund av att han hade hiv.
– Jag erbjöd honom min hjälp, och fick med tiden ett allt större engagemang i dessa frågor. Jag började arbeta som rabbin för hiv-smittade och aids-sjuka, och fortsatte med det när vi 2003 flyttade till Tel Aviv. Där kom jag i kontakt med allt fler homosexuella och insåg hur viktigt det är att heterosamhället blir mer öppet och inkluderande när det gäller hbt-samhället. Vi har mycket att lära varandra. Tråkigt nog finns det ju många homosexuella som inte tror att deras livsstil går att kombinera med att vara religiös. Det gäller förstås alla religioner.

David Lazar i Stora synagogan

År 2000 vigde David Lazar sitt första samkönade par, två kvinnor. Hittills har han utfört 18 homovigslar, men hoppas på att det snart blir fler. Davids homovigslar har varit ytterst kontroversiella och orsakat splittring bland hans rabbin-kolleger.
– De yngre stöttade mig medan de äldre tog avstånd från mig.
Eftersom David inte är rabbin inom den ortodoxa inriktningen av judendomen är hans vigslar dock inte giltiga i legal mening. Något som förbryllar honom är att det numer är fler och fler öppet homosexuella som ansluter sig till den ortodoxa judendomen, och som därmed inte erkänner David som sin ledare.
Ser du en motsättning i att vara öppet gay och samtidigt ortodox jude?
– Det är en komplex fråga. Jag anser absolut att man kan tolka skrifterna på ett sådant sätt att judedom inte är emot homosexualitet, men ortodoxa judar läser skrifterna på ett annat sätt. Skillnaden mellan ortodoxa och icke ortodoxa judar gäller förstås många fler områden, som exempelvis synen på kvinnor och på andra religioner.
Vilken sorts judendom vinner mest terräng?
– I Israel vinner de liberala och progressiva tolkningarna av judendomen allt mer terräng, och i USA är det ännu mer så.

I september flyttade David Lazar till Stockholm för att bli en av två rabbiner här. Han ansvarar för aktiviteterna i och runt den stora synagogan vid Berzelii park, och en av hans arbetsuppgifter är att undervisa i judendom.
Hur kommer det sig att du valde att komma hit och jobba?
– Jag ville ta en paus från Israel. En jobbig aspekt med mitt jobb där var att jag hela tiden var tvungen att själv samla in pengar för att finansiera verksamheten, inklusive min egen lön. Allt är mer välorganiserat här, och jag får ett större stöd från församlingen. Jag gillar också att mina arbetsuppgifter här är mer varierade och att jag har ett större ansvarsområde. Här jobbar jag ju med allt från barn till åldringar, och vi arrangerar många intressanta kulturella evenemang. Jag ser det här jobbet som en spännande utmaning, bland annat har jag ju en bra bit kvar innan jag kan svenska. Om allt blir som jag hoppas så stannar jag här i åtminstone 20 år.

David berättar om ett kommande projekt han verkligen brinner för – nämligen de två temadagar om hbt och judisk kultur på Södra Teatern som hölls tidigare i år. På programmet stod bland mycket annat en diskussion mellan honom själv och domprost Åke Bonnier på temat religion och homosexualitet. Jonas Gardell deltog i en annan diskussion som rör hbt-kultur och politik i Sverige och Israel.
– Det är precis den här typen av arrangemang som jag tycker är så viktiga och intressanta. En dialog mellan olika kulturer och religioner. Det är nödvändigt för att vi ska förstå och respektera varandra.
Hur pass öppen är inställningen till homosexuella i den judiska församlingen här i Stockholm?
– Jag bedömer att det finns en viss öppenhet, men har svårt att bedöma hur pass stor den är eftersom jag dessvärre inte har träffat så många homosexuella i församlingen ännu så länge. Jag hoppas de blir fler, och ser fram emot att få förrätta min första samkönade vigsel här i Stockholm. Jag tror att det finns många som inte ens vet att det är möjligt.
Varför är homoäktenskap en så viktig fråga för dig?
– För mig är möjligheten till samkönade äktenskap en viktig signal om att ingen ska känna sig exkluderad ur församlingen. Jag anser att vigseln är en viktig ceremoni för alla par som älskar varandra, och som ger många värdefulla insikter och kunskaper. Vigseln handlar om att växa både andligt och känslomässigt. Innan jag viger ett par måste de genomgå en särskild utbildning, och det är också viktigt för mig att lära känna paret innan jag viger dem. Jag anser att ceremonier över huvud taget spelar en viktig roll i våra liv.
Vilka är dina förhoppningar om framtiden?
– Vad gäller Stockholm så är min ambition att den judiska församlingen ska växa, och då menar jag inte bara i kvantitet utan även i kvalitet. Jag vill jobba för att den judiska väven ska bli så rik som möjligt, med impulser från hela världen och hela samhället.

Eftersom det snart är dags för Eurovision-final, ett event många homon i både Israel och Sverige älskar, måste jag avsluta med att fråga vad du tror om det israeliska bidragets, det vill säga Dana Internationals, chanser?
– Ska hon vara med igen? Verkligen? Dessvärre gillar jag inte hennes musik speciellt mycket, men tycker att hennes medverkan säger mycket om det israeliska samhället, om hur öppet det trots allt är när det gäller hbt-frågor.

Namn: David Lazar.
Ålder: 53 år.
Yrke: Rabbin i judiska församlingen i Stockholm.
Familj: Gift med Sascha, fem vuxna döttrar.
Förebild:Arthur Green, en judisk tänkare och lärare i Boston som betytt mycket för mig. Och Nitzan Horowitz som är en öppet homosexuell och liberal ledamot av Knesset.”
Favorithomo: ”Jag älskar Indigo Girls.”

Judiska församlingens hemsida: www.jfst.se