SL har sedan flera år tillbaka flaggat sina bussar för att uppmärksamma Stockholm Pride, som är den största Pridefestivalen i Norden och lockar runt 500 000 besökare varje år. Enligt SL handlar det om att markera för ett tolerant och inkluderande Stockholm. De menar att både resenärer och personal har uppskattat flaggningen, och enligt det sittande Trafikregionrådet finns det inga planer att ändra på det.

–Så länge jag är trafikregionråd hissas Pride-flaggan bredvid SL-flaggan och det med stolthet. Jag kommer alltid att stå för värderingar om att markera intolerans mot de intoleranta, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

SD: ”Region Stockholm, som offentlig aktör, ska hålla sig neutral gentemot allmänheten”

Förslaget mottogs av kommunfullmäktige 24 mars 2020 och anledningen är att Sverigedemokraterna inte tycker att Region Stockholm, är neutrala genom att flagga med Regnbågsflaggan. Samma förslag om neutral flaggpolicy har lagts fram av Sverigedemokraterna i bland annat Sölvesborg och Hörby.

– Vårt förslag handlar om att Region Stockholm, som offentlig aktör, ska uppträda så neutralt som möjligt gentemot allmänheten. Vi ser ingen anledning till att ge enskilda politiska rörelser en särställning när det kommer till flaggning. Likaså finns det fler symboler som avser att symbolisera exempelvis stolthet och andra egenskaper som allmänt upplevs som positiva, skriver Leonid Yurkovskiy, kulturansvarig SD Region Stockholm, i ett mejl till QX.

Vidare menar han att det inte spelar någon roll hur populär Stockholm Pride är, för om Region Stockholm ska engagera sig i rörelsen, hade de behövt köpa in flaggor för fler organisationer och evenemang. Till exempel flaggor med Sverigedemokraternas blåsippa, eller symbolen för Black Lives Matter.

– Pride är inte unikt när det kommer till popularitet eller samhällsengagemang. Att ta ställning till varje stort event vore opraktiskt och ett arbete som helt klart faller utanför regionens ansvarsområde.

Leonid Yurkovsiy menar att det redan finns väldigt många företag och privatpersoner som gör ett tillräckligt bra jobb att uppmärksamma det man tycker är viktigt, så därför behöver skattefinansierad verksamhet inte lägga sig i.