I början av juli meddelade Stockholm Pride att TikTok går in som ny officiell partner, en app som 2019 censurerade innehåll med hbtq-material eller hashtags, efter en granskning av The Guardian. Till Resumé säger Vix Herjeryd, ordförande i Stockholm Pride, att appen gjort framsteg sedan dess.

Innehållet som TikTok censurerade eller blockerade visade en positiv bild av hbtq eller hbtq-rättigheter, men även om samkönade par höll handen kunde det blockeras. Även i länder där homosexualitet är lagligt censurerades material.

The Guardian visade i en liknande granskning hur ägarna, ByteDance, satt in lokala riktlinjer om vad som får och inte får visas i vissa länder.

På Stockholm Prides Instagram har flera kommenterat och kritiserat beslutet. En skriver ”hur tänker man när tiktok förbjudit allt innehåll som är PRO hbtq även i länder där samkönade äktenskap är lagligt.. jag fattar inte?”

En annan fortsätter:
”Snacka om dubbelmoral”

Till Resume säger Vix Herjeryd att man har en nära dialog med representanter på TikTok.

– TikTok har inte förbjudit HBTQ-innehåll, men som alla bolag har TikTok där de verkat behövt följa lokala lagar, och det har inneburit att alla hashtags inte har kunnat synas överallt. Andra taggar har på vissa marknader använts för att upptäcka pornografiskt innehåll och därmed begränsats. När det gäller denna del har TikTok gjort framsteg i hur de arbetar sedan dess.

Vidare säger Vix att man tror på kommunikation och att sådana här samarbeten kan få partners att utbilda sig, bli bättre arbetsgivare och göra sina interna system mer inkluderande. Att man genom samarbetet kan ställa krav på företaget.

Kajsa Zetterholm, som är content strategist på TikTok, säger att man har ett ansvar att bygga en plattform som är till för alla.
– På Tiktok kan alla skapa och dela innehåll för att stärka sina medmänniskor och bygga gemenskap. Som en global plattform har vi möjligheten, men också ansvaret, att förespråka och bygga en plats online som är välkomnande för alla människor och där alla kan vara sig själva. Vi är så stolta och glada över att vara en del av Stockholm Pride 2021 och vi ser fram emot att ta del av allt fantastiskt innehåll som delas på Tiktok, säger Kajsa Zetterholm, content strategist på Tiktok.

QX söker Vix Herjeryd för en kommentar.