Transmannen Buck Angel hamnade i blåsväder efter att ha skrivit en Tweet där det står ”FYI. Bara biologiskt födda kvinnor behöver göra abort. Transmän är biologiskt kvinnor. Kalla det vad ni vill, men allt handlar om biologi.”, detta som ett svar till en tweet om aborter.
Han har 72 000 följare på sin Twitter och 77 000 på Instagram. Han har tidigare Twittrat om att han föddes som biologisk kvinna, men tar testosteron för att känna sig mer som sig själv, men att han aldrig kommer bli ”man rent biologiskt”, något som också fick viss kritik. I kommentarsfältet är många upprörda för att han som själv är trans, ökar den stigmatisering som redan finns för. Edward Summanen, krönikör för QX och talesperson för transfrågor på RFSL, tror inte att han talar för den stora gruppen transpersoner.

– Transpersoner har såklart väldigt olika sätt att se på kön, trans och sin egen identitet. Jag skulle dock vilja påstå att Buck Angels sätt att uttrycka sig är mindre vanligt numera. Han hemfaller ofta åt ett språk som många andra transpersoner inte alls känner sig bekräftade eller bekväma av. Buck Angel har sedan flera år tillbaka gått från att vara en förebild för många transpersoner till att bli en person som många är besvikna på. Han har t.ex. ifrågasatt transpersoner som är ickebinära. Hans sätt att uttrycka sig är sällan progressivt. Uppenbart är också att han sårar många andra transpersoner med sitt sätt att uttrycka sig.

Hur tänker du kring att han säger att man ”aldrig kommer bli biologiskt man/kvinna” som transperson?
– Absolut finns det transmän som säger att de är ”biologiska kvinnor” men det är inte det vanligaste. Inte minst för att många anser att även biologi är föränderligt: hormonnivåer och kroppens utseende kan faktiskt förändras så att man får en kropp/biologi som, till stora delar, överensstämmer med ens könsidentitet. En del tänker också att könsidentitet sitter i hjärnan, och att även hjärnan är en del av biologi. Så, föreställningen om ”biologiskt kön” som en låst kategori är helt enkelt något som många inte håller med om.

Har bett om ursäkt efter

Efter kritiken så valde Buck Angel att be om ursäkt på sin Instagram i en 16 minuter lång video. Där säger han bland annat att han skulle använt sig av ordet ”female” istället för ”women” och ber om ursäkt till alla som tagit illa upp, att det aldrig var hans intention från början. Målet med inlägget var att föra debatten framåt, enligt honom.

”Jag vill inte ifrågasätta din identitet. Jag är en man med en vagina, hur skulle jag kunna ifrågasätta din identitet?”, säger han i klippet.

– Min bild är att Buck Angel, i egenskap av självutnämnd klok gammal transperson, främst företräder sig själv. Jag däremot, i egenskap av RFSL-anställd, jobbar med frågor som rör alla transpersoner, oavsett hur man ser på sig själv och att vara trans. I mitt uppdrag ingår att förmedla att personer är olika och hitta ett språk som speglar så många som möjligt. Jag och andra på RFSL tar del av forskning, lyssnar till våra medlemmar, följer utveckling av språk etc. Något sådant uppdrag har inte Buck Angel, och jag vet inte heller hur kunnig han är inom fältet. Jag har förstått det som att han främst utgår från egna erfarenheter och åsikter. Vilket han har all rätt till! Men det är viktigt att komma ihåg att hans åsikter, och dessa får han givetvis ha, inte delas av väldigt många andra utan att en hel del folk blir illa berörda av det han säger, säger Edward Summanen.